Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku (...)

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009r. (data wpływu 9 marca 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009r. (data wpływu 5 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących realizacji zadania pod nazwą ?Termomodernizacja obiektów oświatowych G. i wykorzystanie energii odnawialnej? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących realizacji zadania pod nazwą ?Termomodernizacja obiektów oświatowych G. i wykorzystanie energii odnawialnej?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2009r. (data wpływu 5 maja 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-259/09/AZ z dnia 21 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie zadania pod nazwą ?Termomodernizacja obiektów oświatowych G. i wykorzystanie energii odnawialnej? ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje:

  • termomodernizację i ogrzewanie pompą ciepła budynku przedszkola,
  • modernizacje kotłowni gimnazjum,
  • termomodernizację budynku szkoły podstawowej i ogrzewanie wody użytkowej i basenu kolektorem słonecznym.

Ww. placówki oświatowe są własnością Gminy. Do kosztów kwalifikowanych zostanie ujęty podatek VAT. Inwestorem zadania jest Gmina. Przewiduje się, że zadanie zostanie zrealizowane w latach 2009-2010. Po wykonaniu zadania nie będzie prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku pismem z dnia 27 kwietnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż przedszkole nie wykonuje i nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast szkoła podstawowa wraz z basenem i gimnazjum wykonują i będą wykonywały czynności opodatkowane podatkiem VAT, jednak ze względu na limit obrotu w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT są uprawnione do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako zarejestrowany i niekorzystajacy ze zwolnienia podatnik od towarów i usług, nieprowadzący działalności polegającej na sprzedaży towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących wykonania tej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako inwestor tej inwestycji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach sprzedaży dotyczących zadania opisanego we wniosku. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach tylko w takim zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponieważ Gmina nie będzie wykorzystywać wykonanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku o podatek zawarty w fakturach za wykonanie tej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie zadania pod nazwą ?Termomodernizacja obiektów oświatowych G. i wykorzystanie energii odnawialnej? ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt obejmuje termomodernizację i ogrzewanie pompą ciepła budynku przedszkola, modernizację kotłowni gimnazjum, termomodernizację budynku szkoły podstawowej i ogrzewanie wody użytkowej i basenu kolektorem słonecznym. Ww. placówko oświatowe są własnością Gminy. Przedszkole nie wykonuje i nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast szkoła podstawowa wraz z basenem i gimnazjum wykonują i będą wykonywały czynności opodatkowane podatkiem VAT, jednak ze względu na limit obrotu w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT są uprawnione do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektów będących przedmiotem projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych związanych z funkcjonowaniem obiektów oświatowych objętych inwestycją.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą ?Termomodernizacja obiektów oświatowych G. i wykorzystanie energii odnawialnej?.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika