odsprzedaż towarów i usług przez Lidera projektu na rzecz współpartnerów projektu

odsprzedaż towarów i usług przez Lidera projektu na rzecz współpartnerów projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009r. (data wpływu 15 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2010r. (data wpływu 7 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego od dokonanych zakupów związanych z realizacją projektu pn. ??? jest

  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów dokonanych na rzecz partnerów projektu
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów dokonanych na rzecz Lidera projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach realizowanego projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2010r. (data wpływu 7 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 marca 2010r. znak: IBPP4/443-284/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządową powołaną ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu, który jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu. Starostwo Powiatowe działa w imieniu Powiatu . Starostwo Powiatowe jest podatnikiem podatku VAT. Starostwo Powiatowe posiada numer identyfikacji podatkowej NIP oraz składa deklarację VAT-7. Przedmiotem działania Powiatu są zadania z zakresu administracji publicznej o charakterze ponadgminnym PKWiU ex 75.14.12.

Jednym z planowanych do zrealizowania zadań Powiatu jest projekt pn. ???. Projekt ten został zgłoszony i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? Programu Rozwoju Subregionu Północnego, Priorytet II, działanie 2.2. Projekt będzie realizowany wspólnie przez 10 beneficjentów, tj. 9 gmin Powiatu ? Partnerzy oraz Powiat? Lider projektu. Projekt będzie dofinansowany w wysokości 84,04 % ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostałe 15,96% jako wkład własny zapewniają Partnerzy oraz Lider.

Celem projektu jest stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną oraz wzrost efektywności pracy administracji w realizacji tych usług. Projekt będzie obejmował stworzenie infrastruktury i rozwiązań opartych na technologiach komunikacji i informacji, które zapewnią warunki dla świadczenia usług administracyjnych dla obywateli i podmiotów gospodarczych w formie elektonicznej oraz umożliwi bezpieczna wymianę dokumentów urzędowych drogą elektroniczną. W ramach projektu poniesione zostaną wydatki związane z zakupem sprzętu komputerowego i oprogramowania, kosztami szkolenia, kosztami nadzoru (inżynier projektu).

Mając na względzie czynności organizacyjne i wymogi formalne, stawiane przez Instytucję Zarządzającą tj. Zarząd Województwa w przypadku projektu realizowanego przez kilku beneficjentów, została zawarta umowa pomiędzy Liderem a Partnerami o realizacji wspólnego projektu pn. ???.

Zgodnie z umową Lider upoważniony jest m. in. do:

  • podpisania i złożenia wniosku aplikacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa zgodnie z obowiązującym systemem wdrażania PRS,
  • zawarcia umowy o dofinansowanie projektu z Zarządem Województwa,
  • organizowania i rozstrzygania przetargów,
  • występowania w formie pisemnej do Instytucji Zarządzającej i innych podmiotów w sprawach związanych z realizacją projektu,
  • złożenia wniosków o płatność i rozliczenia realizacji projektu.

Zgodnie z umową Lider będzie organizował przetargi i dokonywał wszelkich zakupów. Następnie Lider będzie przekazywał sprzęt, oprogramowanie itd. poszczególnym partnerom w ilościach wynikających z projektu i będzie obciążał ich w wysokości wynikającej z ich udziału własnego przyjętego w projekcie. Zapłata nastąpi na podstawie noty księgowej wystawionej przez Lidera według faktury wystawionej przez wykonawcę.

Według interpretacji Głównego Urzędu Statystycznego ? Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów w Warszawie, czynności wykonywane przez Starostwo Powiatowe związane z realizacją ww. projektu mieszczą się w zakresie działu:

  • PKWiU 84 ?Usługi administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych? (według PKWiU z 2008r.) i odpowiednio
  • PKWiU 75 ?Usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (według PKWiU z 2004r) oraz
  • PKWiU 75 ?Usługi w zakresie: administracji publicznej, obrony narodowej, gwarantowanej prawnie opieki społecznej (według PKWiU z 1997r.).

W piśmie z dnia 1 kwietnia 2010r. Wnioskodawca sprostował poz. 10 wniosku wskazując, że prawidłowym Wnioskodawcą jest Powiat. Ponadto wskazał, że projekt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem realizacji określonym w studium wykonalności projektu. Realizacja projektu przez wykonawcę rozpocznie się dnia 21 lipca 2010r., natomiast zakończenie zaplanowane jest na dzień 25 listopada 2011r. Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań powiatowych określonych w ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2001r. Nr 142, poz.

1592 ze zm.) oraz w ramach zadań gminnych (realizowanych przez gminy biorące udział w Projekcie) zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ww. ustawy o samorządzie powiatowym w ramach projektu realizowane będą zadania m. in. z zakresu: dróg publicznych, pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych. Zadania te realizowane będą poprzez jednostki organizacyjne Powiatu. Ponadto w ramach projektu realizowane będą przez gminy (zgodnie z art. 7 ww. ustawy o samorządzie gminnym) zadania m.in. z zakresu: ochrony środowiska i przyrody, gminnych ulic, mostów, placów oraz edukacji publicznej. W ramach projektu realizowane będą również zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy Powiatu poprzez Platformę e-Usług Publicznych SEKAP. Nabywane towary związane z wykonywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu. W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt i oprogramowanie: serwery komunikacyjne, urządzenia HSM, komputery stacjonarne, skanery, czytniki kodów paskowych, routery, serwery z UPS, przełączniki, drukarki, oprogramowanie elektronicznego systemu obiegu dokumentów, oprogramowanie serwera komunikacyjnego, oprogramowanie antywirusowe. Ww. sprzęt i oprogramowanie po zakupieniu zostaną przekazane i przywiezione bezpośrednio partnerom projektu. W ramach projektu planuje się utworzenie bezpiecznej powiatowej platformy elektronicznej umożliwiającej świadczenie e-usług przez poszczególne urzędy biorące udział w projekcie. Platforma zostanie podłączona nieodpłatnie do Platformy e-Usług Publicznych SEKAP. W ramach projektu zostaną zakupiony sprzęt komputerowy i oprogramowanie, natomiast nie przewiduje się zakupu usług. Wszystkie zakupy w ramach projektu dokonywane będą przez Lidera projektu tj. Powiat, wszystkie faktury zostaną wystawione na Starostwo Powiatowe (jednostkę pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu). Projekt nie będzie generował przychodu. Wszystkie usługi administracyjne świadczone na Platformie e-usług Publicznych SEKAP nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na Platformie e-Usług Publicznych SEKAP zamieszczone będą karty usług zawierające elektroniczne formularze. Na ww. platformie informacje będą zamieszczane i udostępniane bezpłatnie. Niedopuszczalne jest umieszczanie reklam i informacji o firmach itp. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Na Platformie e-Usług Publicznych SEKAP zamieszczone będą karty usług, które będą pozwalały na załatwienie drogą elektroniczną spraw przez mieszkańców Powiatu. Partnerzy projektu posiadają już własne dziedzinowe systemy informatyczne zakupione poza projektem i czynności o charakterze cywilnoprawnym realizują za ich pomocą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 kwietnia 2010r.):

Czy w związku z faktem, iż wszystkie czynności związane z realizacją projektu są sklasyfikowane jako czynności administracyjne, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 1 kwietnia 2010r.) czynności wykonywane przez Starostwo Powiatowe związane z realizacją projektu pn. ??? zostały zakwalifikowane przez GUS do Działu PKWiU 75 (według PKWiU z 1997r.). Usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, gwarantowanej prawnej opieki społecznej. Zadania polegające na organizowaniu przetargów, dokonywaniu wszelkich zakupów sprzętu, oprogramowania itp. i przekazaniu ich gminom w ramach ww. projektu, należy ująć w grupie: administracja publiczna obok usług dotyczących obrony narodowej oraz obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące nie są podatnikami podatku VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Wobec powyższego usługi administracji publicznej, realizowane przez Powiat a tym samym przez Starostwo Powiatowe są czynnościami niepodlegającymi VAT. Odnośnie projektu ? wszystkie czynności sklasyfikowane w dziale PKWiU 75 związane z jego realizacją nie podlegają przepisom podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych w związku z projektem, gdyż czynności związane z realizacją zadania nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów dokonanych na rzecz partnerów projektu
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów dokonanych na rzecz Lidera projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że celem projektu jest stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną oraz wzrost efektywności pracy administracji w realizacji tych usług. Projekt będzie obejmował stworzenie infrastruktury i rozwiązań opartych na technologiach komunikacji i informacji, które zapewnią warunki dla świadczenia usług administracyjnych dla obywateli i podmiotów gospodarczych w formie elektronicznej oraz umożliwi bezpieczną wymianę dokumentów urzędowych drogą elektroniczną. Projekt nie będzie generował przychodu. Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy powiatu poprzez Platformę e-Usług Publicznych SEKAP. W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Nabywane towary związane są z wykonywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Na Platformie e-Usług Publicznych SEKAP zamieszczone będą karty usług, które będą pozwalały na załatwienie drogą elektroniczną spraw przez mieszkańców Powiatu. Wszystkie zakupy w ramach projektu dokonywane będą przez Lidera projektu tj. Powiat, wszystkie faktury zostaną wystawione na Starostwo Powiatowe.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w części dotyczącej nabycia towarów w ramach projektu na rzecz Wnioskodawcy tj. Powiatu, nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu tj. Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup infrastruktury sprzętowej przekazanej partnerom należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 ustawy. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ww. ustawy w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Z cyt. wyżej przepisu art. 7 ust. 1 wynika, że w sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też towar ten wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar a następnie dokonał dostawy tego towaru.

Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje towar, a następnie w stanie ?nieprzetworzonym? odsprzedaje go swojemu kontrahentowi. Zarówno przepisy cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży, towaru. Uznaje się, iż odsprzedaż towaru jest dostawą towaru realizowaną bezpośrednio przez podatnika (art. 7 ust. 1) lub realizowaną na zasadach określonych w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. W rezultacie w obu ww. przypadkach dostawy ostateczne obciążenie podatkiem VAT spoczywa nie na pierwotnym nabywcy towaru, lecz na ich rzeczywistym użytkowniku.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w realizowanym projekcie uczestniczy wraz z partnerami. Wszelkiego rodzaju czynności przy realizacji inwestycji prowadzi lider projektu tj. Wnioskodawca. Sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie będzie zakupiony przez Wnioskodawcę. Jako nabywca towarów związanych z realizacją ww. projektu będzie figurowało Starostwo Powiatowe. Partnerzy projektu nabędą sprzęt i oprogramowanie, które po zakupieniu zostaną przekazane i przywiezione bezpośrednio partnerom projektu w ilościach wynikających z projektu i będzie obciążał ich w wysokości wynikającej z ich udziału własnego przyjętego w projekcie. Zapłata nastąpi na podstawie noty księgowej wystawionej przez Lidera według faktury wystawionej przez wykonawcę.

W związku z faktem, iż partnerzy projektu z tytułu przekazanej przez Wnioskodawcę sprzętu komputerowego i oprogramowania na ich terenie zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazują należność za dostarczony sprzęt i oprogramowanie w kwotach przypadających ich udziałowi), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnerów projektu.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, a nabycie towarów w ramach ww. projektu jest udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę na Wnioskodawcę - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. partnerów projektu.

A zatem koszty zakupu towarów, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Powiat) przez sprzedającego towar, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, mając na uwadze cyt. wyżej art. 7 ustawy o VAT nabycie w ramach projektu sprzętu komputerowego wraz oprogramowaniem przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary zostaną opodatkowane przez faktycznego sprzedawcę.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider projektu) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych nabyciem towarów w imieniu własnym lecz na rzecz partnerów projektu, dokonywanego w ramach projektu pn.: ???. Jednocześnie jest zobowiązany ? jako dokonujący sprzedaży towarów - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. projektu w części, w jakiej jest on związany z realizacją projektu na rzecz partnerów projektu, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż towarów dla partnerów projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu tj. w zakresie przypadającym na Powiat, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów, ponieważ zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na zakończenie należy również wyjaśnić, że nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi administracji publicznej realizowane przez Powiat, a tym samym przez Starostwo Powiatowe są czynnościami niepodlegającymi VAT oraz, że wszystkie czynności sklasyfikowane w dziale PKWiU 75 związane z realizacją projektu nie podlegają przepisom podatku VAT.

Sklasyfikowane przez Wnioskodawcę (według opinii GUS) do grupowania PKWiU 75 ?Usługi w zakresie: administracji publicznej, obrony narodowej, gwarantowanej prawnie opieki społecznej?, czynności wykonywane w ramach projektu na rzecz partnerów projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Świadczenie powyższych usług nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy, bowiem zwolnienie powyższe, określone w tym przepisie, dotyczy wyłącznie usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych sklasyfikowanych według PKWiU 75.

Ponadto jak wynika z cyt. wyżej § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż stosunek prawny nawiązany między Powiatem, a gminami Powiatu będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstał bowiem na podstawie umowy cywilnoprawnej, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę (Powiat) swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca (lider) na mocy zawartej umowy wykonywał cały projekt kompleksowo, to niewątpliwie mamy do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia.

W wykonaniu tej umowy nie następuje przekazanie na rzecz jednej gminy, zadań należących do innych gmin lub powiatu, lecz wspólne wykonywanie zadania publicznego polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ich wspólnot. Zatem działania Lidera projektu w tym zakresie zostają wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w ww. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych w związku z projektem, gdyż czynności związane z realizacją zadania nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, jest

  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów dokonanych na rzecz partnerów projektu
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów dokonanych na rzecz Lidera projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika