brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją inwestycji w zakresie budowy świetlicy (...)

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją inwestycji w zakresie budowy świetlicy wiejskiej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2009r. (data wpływu 12 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ?Budowa świetlicy wiejskiej wraz z przyłączem wodociągowym, kanalizacyjnym i elektrycznym oraz zbiornikiem na ścieki sanitarne w miejscowości J.? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ?Budowa świetlicy wiejskiej wraz z przyłączem wodociągowym, kanalizacyjnym i elektrycznym oraz zbiornikiem na ścieki sanitarne w miejscowości J.?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizował budowę budynku świetlicy wielskiej w miejscowości P. wraz z przyłączem wodociągowym, kanalizacyjnym i elektrycznym oraz zbiornikiem na ścieki sanitarne, wyposażenie obiektu świetlicy w sprzęt. Wybudowany obiekt spełniał będzie rolę publiczną, stanowił bazę spotkań mieszkańców, zarówno rekreacyjno-wypoczynkowych, jak i towarzyskich. Obiekt sprzyjać będzie rozwojowi kulturalnemu miejscowej młodzieży oraz członkiniom Koła Gospodyń Wiejskich do spotkań kulinarnych. Przewidziane jest również bezpłatne udostępnianie obiektu mieszkańcom na organizowanie imprez okolicznościowych. Prace będą polegały na:

  • opracowaniu i sfinansowaniu dokumentacji projektowej wraz z obsługą geodezyjną;
  • budowie budynku świetlicy wraz z pochylnią dla osób niepełnosprawnych, miejscem parkingowym i drogą wewnętrzną;
  • budowie przyłącza wodociągowego;
  • budowie przyłącza kanalizacji sanitarnej;
  • budowie zbiornika ścieków sanitarnych;
  • budowie instalacji wody zimnej i ciepłej;
  • budowie instalacji kanalizacji sanitarnej;
  • budowie przyłączenia do sieci niskiego napięcia;
  • budowie instalacji elektrycznej i odgromowej do świetlicy wielskiej;
  • posadzeniu zieleni trwałej niskiej i wysokiej;
  • wyposażenie świetlicy wiejskiej (w segment kuchenny, kuchnię gazową, stoliki, krzesła, wieszaki, kosze).

W piśmie z dnia 10 lutego 2009r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że będzie realizował projekt pn. ?Budowa świetlicy wiejskiej wraz z przyłączem wodociągowym, kanalizacyjnym i elektrycznym oraz zbiornikiem na ścieki sanitarne w miejscowości J.?. Realizacja ww. projektu planowana jest do końca 2009r. Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Miejski w S. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności opodatkowanych Gminy. Majątek po zrealizowaniu zadania nie będzie służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Użytkownicy (Koło Gospodyń Wiejskich, młodzież) będą korzystać nieodpłatnie z obiektu. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. ?Budowa świetlicy wiejskiej wraz z przyłączem wodociągowym, kanalizacyjnym i elektrycznym oraz zbiornikiem na ścieki sanitarne w miejscowości J.?. Realizacja ww. projektu planowana jest do końca 2009r. Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy. Majątek po zrealizowaniu zadania nie będzie służył czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Użytkownicy świetlicy wiejskiej będą korzystać nieodpłatnie z obiektu.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika