prawo do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 6.2 dot. (...)

prawo do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 6.2 dot. przebudowy budynku pawilonu na Zakład Opiekuńczo Leczniczy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010r. (data wpływu 17 lutego 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 6.2 pod nazwą ?xxx? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 6.2 pod nazwą ?xxx?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-307/10/AZ z dnia 11 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia tj. świadczy usługi zdrowotne na rzecz ludności i jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność wg PKD (PKD 2007) 8610Z Działalność szpitali. Wnioskodawca ubiega się o środki z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 dla działania 6.2 Rewitalizacja terenów zdegradowanych do którego składany będzie projekt ?xxx?. Projekt ten służył będzie wyłącznie do realizacji świadczeń zdrowotnych w systemie ochrony zdrowia.

Wydatki poniesione na realizację projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT. Zakupiony sprzęt, przebudowane budynki pozostaną własnością Wnioskodawcy przez okres co najmniej 5 lat co wynika z obowiązków dotyczących okresu trwałości projektu.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie remontu kapitalnego budynku wolnostojącego (obecnie pustostan), dawniej mieściły się w nim oddziały psychiatryczne, a po remoncie planowane jest przeniesienie Zakładu Opiekuńczo ? Leczniczego. W ramach remontu planowana jest wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, wymiana instalacji co i cwu, wodno-kanalizacyjnej, instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, wymiana pokrycia dachowego, ocieplenie ścian, dachu, wbudowanie windy, uporządkowanie terenu wokół budynku.

Budynek w całości będzie wykorzystywany do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Przedmiotem projektu nie jest zakup sprzętu diagnostyczno-medycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie projektów w ramach RPO W 2007-2013 ma prawo do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 6.2 (bezpośrednia alokacja wyłącznie na cele związane ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 22 marca 2010r.), nie ma on prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą ?xxx?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia tj. świadczy usługi zdrowotne na rzecz ludności i jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca ubiega się o środki z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... 2007-2013 dla działania 6.2 Rewitalizacja terenów zdegradowanych do którego składany będzie projekt ?xxx?. Projekt ten służył będzie wyłącznie do realizacji świadczeń zdrowotnych w systemie ochrony zdrowia.

Wydatki poniesione na realizację projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT. Zakupiony sprzęt, przebudowane budynki pozostaną własnością Wnioskodawcy przez okres co najmniej 5 lat co wynika z obowiązków dotyczących okresu trwałości projektu.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie remontu kapitalnego budynku wolnostojącego (obecnie pustostan), dawniej mieściły się w nim oddziały psychiatryczne, a po remoncie planowane jest przeniesienie Zakładu Opiekuńczo ? Leczniczego. W ramach remontu planowana jest wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, wymiana instalacji co i cwu, wodno-kanalizacyjnej, instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, wymiana pokrycia dachowego, ocieplenie ścian, dachu, wbudowanie windy, uporządkowanie terenu wokół budynku.

Budynek w całości będzie wykorzystywany do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Przedmiotem projektu nie jest zakup sprzętu diagnostyczno-medycznego.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na nie spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów w ramach realizowanego projektu pod nazwą ?xxx?. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług(Dz. U Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostało dokonane nabycie towarów, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność (np. przeznaczenia przebudowanego budynku do wykonywania czynności opodatkowanych).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika