Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu ?Multimedialne pracownie (...)

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu ?Multimedialne pracownie językowe w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009r. (data wpływu 11 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach za wykonanie inwestycji pn. ?Multimedialne pracownie językowe w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie Gminy? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach za wykonanie inwestycji pn. ?Multimedialne pracownie językowe w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie Gminy?.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-31/10/AŚ z dnia 22 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie na zadanie pn. ?Multimedialne pracownie językowe w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie Gminy? ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt zakłada wyposażenie pracowni językowych w szkołach na terenie Gminy tj. w Gimnazjum i Gimnazjum w X, Szkole Podstawowej i Szkole Podstawowej w X, Szkole Podstawowej w Y, Szkole Podstawowej w Z, Szkole Podstawowej w G., Szkole Podstawowej w M. oraz w Zespole Szkół w P. i Zespole Szkół w L. w multimedialne pomoce do nauki języków obcych.

Ww. placówki oświatowe są własnością Gminy. Do kosztów kwalifikowanych zostanie ujęty podatek od towarów i usług. Inwestorem zadania jest Gmina. Przewiduje się że zadanie zrealizowane zostanie w roku 2010. Po wykonaniu zadania, nie będzie prowadzona działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 2 lutego 2010r. wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

  1. Wnioskodawca będzie figurować na fakturach VAT jako nabywca towarów i usług dokumentujących zakupy na potrzeby tego projektu.
  2. Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę jak i przez szkoły do których zostanie wyposażenie przekazane.
  3. Wnioskodawca nie zaprzestanie całkowicie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, nie będzie prowadził działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług z wykorzystaniem multimedialnych pomocy naukowych kupionych w efekcie projektu.
  4. Wnioskodawca przekaże zakupiony sprzęt do używania nieodpłatnie jako gminnej jednostce organizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako zarejestrowany i nie korzystający ze zwolnienia podatnik podatku od towarów i usług nie prowadzący działalności polegającej na sprzedaży towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach na wykonanie tej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach sprzedaży dotyczących zadania opisanego we wniosku. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach tylko w takim zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać wykonanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek zawarty w fakturach za wykonanie tej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe zwolnienie przewidziane było również na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 oraz 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie na zadanie pn. ?Multimedialne pracownie językowe w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie Gminy? ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt zakłada wyposażenie pracowni językowych w szkołach na terenie Gminy.

Inwestorem zadania jest Gmina. Przewiduje się że zadanie zrealizowane zostanie w roku 2010. Po wykonaniu zadania, nie będzie prowadzona działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie figurować na fakturach VAT jako nabywca towarów i usług dokumentujących zakupy na potrzeby tego projektu.

Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę jak i przez szkoły do których zostanie wyposażenie przekazane.

Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług z wykorzystaniem multimedialnych pomocy naukowych kupionych w efekcie projektu.

Wnioskodawca przekaże zakupiony sprzęt do używania nieodpłatnie jako gminnej jednostce organizacyjnej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika