Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z (...)

Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z termomodernizacją szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010r. (data wpływu 18 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 31 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 31 marca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 2011 Gmina zamierza zrealizować projekt pn. ?... dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Programu Operacyjnego Województwa.

Projekt zakłada termomodernizację dwóch budynków użyteczności publicznej: Publicznej Szkoły Podstawowej w K. i Zespołu Szkół w K.

W ramach inwestycji planowana jest gruntowna termomodernizacja publicznej szkoły podstawowej. Zaplanowane działania dotyczą przede wszystkim ocieplenia ścian oraz stropodachu, oraz wymianę starej stolarki. Integralną częścią projektu jest wymiana systemu c.o. oraz wprowadzenie wentylacji kuchennej.

W Zespole Szkół w K. procesowi termomodernizacji poddany będzie tylko główny, stary budynek, ponieważ pozostałe obiekty wchodzące w skład Zespołu Szkół są nowe i nie wymagają żadnych prac.

Przepisy ustawy o VAT stanowią, iż aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zakupione towary i usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym.

Biorąc powyższe pod uwagę Gmina uwzględnia zapłacony przy fakturach podatek VAT jako koszt/wydatek kwalifikowalny, jako że zgodnie z art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania tego podatku.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu, nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest organem prowadzącym dla szkół, których dotyczy projekt, realizacja niniejszego projektu podwyższy wartość środka trwałego w grupie I ? Budynki, które stanowią własność Gminy, a szkoły jako jednostki budżetowe korzystają z nich nieodpłatnie. Szkoły w budynkach objętych projektem prowadzą działalność tylko i wyłącznie na cele oświatowe, nie świadczą żadnych usług podlegających opodatkowaniu.

Realizacja ww. projektu wpisuje się w zadania własne gminy w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001r. Nr 142 poz. 1591).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?...?...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 24 marca 2010r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust.

1 pkt 12 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy, w 2011r. zamierza zrealizować projekt pn. ?...? dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Programu Operacyjnego Województwa.

Projekt zakłada termomodernizacje dwóch budynków użyteczności publicznej: Publicznej Szkoły Podstawowej w K. i Zespołu Szkół w K.

Wnioskodawca jest organem prowadzącym dla szkół, których dotyczy projekt, realizacja niniejszego projektu podwyższy wartość środka trwałego w grupie I ? Budynki, które stanowią własność Gminy, a szkoły jako jednostki budżetowe korzystają z nich nieodpłatnie. Szkoły w budynkach objętych projektem prowadzą działalność tylko i wyłącznie na cele oświatowe, nie świadczą żadnych usług podlegających opodatkowaniu.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Termomodernizowane budynki stanowią własność Gminy, a szkoły jako jednostki budżetowe korzystają z nich nieodpłatnie. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?...ł?.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika