Wnioskodawca może odliczyć w pełni podatek VAT związany z realizacją projektu polegającego na wytworzeniu (...)

Wnioskodawca może odliczyć w pełni podatek VAT związany z realizacją projektu polegającego na wytworzeniu własności intelektualnej (np. patentu), która w zamierzeniu ma być następnie w całości przedmiotem sprzedaży opodatkowanej oraz nie będzie miał obowiązku dokonania korekty (zwrotu) odliczonego z tego tytułu podatku VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010r. (data wpływu 23 lutego 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 4 marca 2010r. (data wpływu) oraz z dnia 19 kwietnia 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia na bieżąco naliczonego podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu pn. ?...? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia na bieżąco naliczonego podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu pn. ?...?.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2010r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 19 kwietnia 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-337/10/AŚ z dnia 29 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt badawczy pn. ?...?, finansowany ze środków Unii Europejskiej i z budżetu państwa, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe). Celem działania jest wsparcie badań o szczególnym znaczeniu dla budowania gospodarki opartej na wiedzy, co jest elementem polityki naukowej i innowacyjnej państwa. Realizując projekt Uniwersytet zobowiązany jest do składania raportów okresowych i końcowego, które są oceniane przez instytucję finansującą (Ośrodek Przetwarzania Informacji) pod kątem zgodności wykonania projektu z dołączonym do umowy o dofinansowanie kosztorysem i harmonogramem prac oraz pod względem merytorycznym.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie prawo do korzystania i rozporządzania uzyskanymi wynikami badań (wypracowaną własnością intelektualną) zachowuje Uniwersytet, nie przechodzi ono w żadnym stopniu na instytucję finansującą i/lub inne podmioty. W ramach Poddziałania 1.3.1 dofinansowanie jest udzielane na realizację projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym. Głównym celem i przedmiotem projektu jest synteza związków o działaniu przeciwcukrzycowym, zbadanie ich własności fizyko-chemicznych oraz potwierdzenie ich aktywności. Wśród rezultatów projektu wymienia się między innymi wdrożenia nowych rozwiązań w przedsiębiorstwach, zgłoszenia patentowe, komercjalizację wyników badań, nowych rozwiązań technologicznych, a także wydanie 10 publikacji naukowych (np. w czasopismach naukowych). W projekcie podkreśla się także jego wpływ na tworzenie nowych miejsc pracy. Najważniejszymi kryteriami oceny projektu, które zdecydowały o przyznaniu mu dofinansowania była aplikacyjność zaproponowanych badań dla gospodarki oraz ich poziom naukowy. Do projektu dołączane były listy intencyjne firm zainteresowanych wdrożeniem uzyskanych rozwiązań. Celem projektu jest zatem doprowadzenie do wdrożenia, a co za tym idzie do sprzedaży opodatkowanej. Należy jednak zaznaczyć, iż dysponent środków dopuszcza sytuację, w której część badawcza projektu zakończy się konkluzją, iż zbadana technologia, metoda, substancja, itp. nie może mieć praktycznego zastosowania w życiu gospodarczym, np. ze względu na zbyt dużą kosztochłonność. Również już sama część badawcza może zakończyć się fiaskiem, gdy ostatecznie nie dojdzie do wypracowania nowego rozwiązania, które mogłoby być przedmiotem sprzedaży. Występuje zatem trudne do oszacowania (niejednokrotnie duże) ryzyko, iż w wyniku realizacji projektu sprzedaż opodatkowana nie wystąpi.

W piśmie z dnia 19 kwietnia 2010r. (data wpływu) Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 12 lutego 2010r. o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7.
  2. Nabywcą towarów i usług, figurującym na fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu będzie Wnioskodawca.
  3. W ramach projektu planowane są następujące zakupy:
    • aparatura badawcza,
    • materiały i surowce,
    • oprogramowanie,
    • usługi badawcze zlecone,
    • ekspertyzy,
    • wydatki na ochronę patentową wraz z doradztwem,
    • wydatki na promocje projektu,
    • sprzęt biurowy,
    • wydatki na usługi w zakresie audytu zewnętrznego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia naliczonego VAT na bieżąco od wydatków ponoszonych na realizację opisanego projektu badawczego...

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego może być w pełni odliczany przez Uniwersytet ze względu na to, iż projekt służy wytworzeniu własności intelektualnej (np. patentu), która w zamierzeniu ma być następnie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej. Uniwersytet nie będzie miał obowiązku dokonania zwrotu odliczonego podatku VAT nawet w sytuacji, gdy (z wcześniej wymienionych powodów) do rzeczywistej sprzedaży nie dojdzie w okresie 5 lat, gdyż nie zmienia się przeznaczenie poniesionych wydatków na badania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia ? jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas ? po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych ? odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt badawczy pn. ?...?, finansowany ze środków Unii Europejskiej i z budżetu państwa. Do projektu dołączane były listy intencyjne firm zainteresowanych wdrożeniem uzyskanych rozwiązań. Celem działania jest wsparcie badań o szczególnym znaczeniu dla budowania gospodarki opartej na wiedzy, co jest elementem polityki naukowej i innowacyjnej państwa.

W ramach projektu planowane są następujące zakupy:

  • aparatura badawcza,
  • materiały i surowce,
  • oprogramowanie,
  • usługi badawcze zlecone,
  • ekspertyzy,
  • wydatki na ochronę patentową wraz z doradztwem,
  • wydatki na promocje projektu,
  • sprzęt biurowy,
  • wydatki na usługi w zakresie audytu zewnętrznego.

Głównym celem i przedmiotem projektu jest synteza związków o działaniu przeciwcukrzycowym, zbadanie ich własności fizyko-chemicznych oraz potwierdzenie ich aktywności. Wśród rezultatów projektu wymienia się między innymi wdrożenia nowych rozwiązań w przedsiębiorstwach, zgłoszenia patentowe, komercjalizację wyników badań, nowych rozwiązań technologicznych, a także wydanie 10 publikacji naukowych (np. w czasopismach naukowych). Celem projektu jest zatem doprowadzenie do wdrożenia, a co za tym idzie do sprzedaży opodatkowanej. Należy jednak zaznaczyć, iż dysponent środków dopuszcza sytuację, w której część badawcza projektu zakończy się konkluzją iż zbadana technologia, metoda, substancja, itp. nie może mieć praktycznego zastosowania w życiu gospodarczym, np. ze względu na zbyt dużą kosztochłonność. Również już sama część badawcza może zakończyć się fiaskiem, gdy ostatecznie nie dojdzie do wypracowania nowego rozwiązania, które mogłoby być przedmiotem sprzedaży. Występuje zatem trudne do oszacowania (niejednokrotnie duże) ryzyko, iż w wyniku realizacji projektu sprzedaż opodatkowana nie wystąpi.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7.

Nabywcą towarów i usług, figurującym na fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu będzie Wnioskodawca.

Z treści wniosku wynika jednak jednoznacznie, że projekt służy wytworzeniu własności intelektualnej (np. patentu), która w zamierzeniu ma być następnie w całości przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (np. sprzedaż patentu, komercjalizacja wyników badań itp.), Wnioskodawca nabył prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Należy również wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia ? zostały one nabyte celem wykonywania do czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych obrotów z powodów obiektywnych tzn. faza badawcza nie zakończy się pozytywnym wynikiem, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż może odliczyć w pełni podatek VAT związany z realizacją projektu polegającego na wytworzeniu własności intelektualnej (np. patentu), która w zamierzeniu ma być następnie w całości przedmiotem sprzedaży opodatkowanej oraz nie będzie miał obowiązku dokonania korekty (zwrotu) odliczonego z tego tytułu podatku VAT, uznać należy za prawidłowe.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (tj. dotacja unijna, czy też środki z budżetu państwa) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z przedmiotowymi zakupami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika