W zakresie obowiązku dołączania przez Wnioskodawcę do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu (...)

W zakresie obowiązku dołączania przez Wnioskodawcę do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku ich transportu pomiędzy własnymi magazynami Wnioskodawcy, mogącymi znajdować się na terenie różnych miejsc w Polsce

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku nieopatrzonym datą sporządzenia, a który wpłynął do tut. organu 15 czerwca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku dołączania przez Wnioskodawcę do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku ich transportu pomiędzy własnymi magazynami Wnioskodawcy, mogącymi znajdować się na terenie różnych miejsc w Polsce ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku dołączania przez Wnioskodawcę do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku ich transportu pomiędzy własnymi magazynami Wnioskodawcy, mogącymi znajdować się na terenie różnych miejsc w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmującym się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem i eksportem wyrobów węglowych. Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW a następnie sprzedaje te wyroby do kolejnych pośredniczących podmiotów węglowych jak i podmiotów zwolnionych od podatku akcyzowego.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji wyrobów węglowych w postaci suszenia mokrego mułu węglowego i sprzedaży do swoich kontrahentów wysuszonego mułu jako gotowego produktu. Spółka zgodnie z art. 31a ust. 1 w zw. z ust. 3 uopa:

  1. Dokonała zgłoszenia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako PPW;
  2. Otrzymała stosowne potwierdzenie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako PPW od naczelnika urzędu celnego;
  3. Wnioskodawca dołącza do przemieszczanych wyrobów węglowych dokument dostawy wyrobów węglowych.

Spółka posiada depozyty mułu węglowego (CN 2701, właścicielem mułu jest Wnioskodawca), z których pobiera muł węglowy i transportuje go (usługi transportowe świadczy firma zewnętrzna) do podmiotu świadczącego na rzecz Wnioskodawcy usługi suszenia mułu (muł pozostaje własnością Wnioskodawcy, z uwagi na cykl procesu produkcji muł może być składowany na wydzielonej części placu). Na odcinek depozyt - miejsce suszenia mułu - Spółka wystawia dokument dostawy wyrobów węglowych (dalej: DDWW) w czterech egzemplarzach, z których:

1. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wystawiającego DDWW;
2. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wydającego muł węglowy (na terenie kopalni znajduje się depozyt mułu);
3. i 4. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu, który odbiera wyroby węglowe i dla podmiotu, do którego zwracany jest jeden z egz. DDWW po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych.

Następnie po wysuszeniu - muł suchy (CN 2701) jest przemieszczany transportem kolejowym do odbiorców Spółki. Do każdego transportu mułu suchego wystawiany jest DDWW zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W przyszłości Spółka planuje utworzyć magazyny wyrobów węglowych na terenie Polski (obecnie Spółka jest pośrednikiem - węgiel transportowany jest bezpośrednio od producenta do podmiotu zużywającego). Po utworzeniu magazynów istnieje również możliwość przemieszczania - w obrębie jednego placu magazynowego znajdującego się pod jednym adresem, wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy - z jednej hałdy węgla na inną hałdę węgla z równoczesną sprzedażą oraz właściwym udokumentowaniem (faktury, WZ) ale bez zmiany adresu miejsca składowania, lub też sprzedaży części lub całej hałdy bez przemieszczania znajdującego się na tej hałdzie węgla.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przyszłości w przypadku transportu wyrobów węglowych pomiędzy własnymi magazynami Wnioskodawcy, mogącymi znajdować się na terenie różnych miejsc w Polsce, celem zachowania zwolnienia konieczne jest dołączanie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy wyrobów węglowych?

W przypadku odpowiedzi na (powyższe) pytanie, iż nie jest konieczne dołączanie DDWW do transportowanych wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy pomiędzy własnymi magazynami Spółki, Wnioskodawca zwraca się z prośba o odpowiedź na pytanie jak prawidłowo należy udokumentować przemieszczanie pomiędzy własnymi magazynami wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy aby w przypadku kontroli - dokonanej przez właściwe służby - nie narazić Spółki na konieczność zapłaty podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstawowej przesłanki do wystawienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych a mianowicie w przypadku transportu między własnymi magazynami, które mogą być zlokalizowanymi na terenie kraju, nie dochodzi do transakcji sprzedaży - w związku z powyższym brak jest obowiązku wystawiania i dołączania do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

Brak konieczności wystawiania dokumentów dostawy wyrobów węglowych na transporcie:

  • węgla między depozytem mułu węglowego a zakładem dokonującym suszenia mułu węglowego;
  • (w przyszłości) węgla między magazynami znajdującymi się na terenie kraju, powoduje konieczność innego udokumentowania faktu przewozu węgla.

Zdaniem Wnioskodawcy, role takiego dokumentu mogą pełnić m.in. tzw. dokument MM - przemieszczenie między magazynowe lub dokument WZ - wydanie na zewnątrz, w których wskazane będzie między innymi: miejsce wydania węgla (np.: depozyt, magazyn Spółki), masa węgla oraz miejsce odbioru węgla (np.: zakład, który dokonuje suszenia mułu, inny magazyn Spółki).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 2 stycznia 2012r., zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 oC lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

  1. 23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;
  2. 8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;
  3. 27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl ustępu 2 cytowanego artykułu, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem tego zwolnienia jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160 poz. 1075 ze zm.) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy ? w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmującym się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem i eksportem wyrobów węglowych. Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW a następnie sprzedaje te wyroby do kolejnych pośredniczących podmiotów węglowych jak i podmiotów zwolnionych od podatku akcyzowego.

W przyszłości Spółka planuje utworzyć magazyny wyrobów węglowych na terenie Polski (obecnie Spółka jest pośrednikiem - węgiel transportowany jest bezpośrednio od producenta do podmiotu zużywającego). Po utworzeniu magazynów istnieje również możliwość przemieszczania - w obrębie jednego placu magazynowego znajdującego się pod jednym adresem, wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy - z jednej hałdy węgla na inną hałdę węgla z równoczesną sprzedażą oraz właściwym udokumentowaniem (faktury, WZ) ale bez zmiany adresu miejsca składowania, lub też sprzedaży części lub całej hałdy bez przemieszczania znajdującego się na tej hałdzie węgla.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 i 3. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia obowiązku dołączania przez Wnioskodawcę do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku ich transportu pomiędzy własnymi magazynami Wnioskodawcy, mogącymi znajdować się na terenie różnych miejsc w Polsce.

Odnośnie powyższego należy zauważyć, iż przemieszczenie to odbywa się w istocie w ramach wewnętrznej struktury przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Ponadto przemieszczenie to nie jest związane ze sprzedażą wyrobów węglowych innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, ani też podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Tym samym nie zachodzi tu okoliczność, o których mowa § 2 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy, a zatem do ww. przemieszczenia wyrobów węglowych w ramach swojego przedsiębiorstwa Wnioskodawca nie jest zobligowany do wystawienia dokumentu dostawy.

Ponadto zgodnie art. 180 § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa, zgodnie z którym, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Odnosząc powołany przepis do kwestii dokumentowania przez Wnioskodawcę przemieszczania wyrobów węglowych pomiędzy własnymi magazynami, stwierdzić należy, iż jeżeli z treści wskazanych przez Wnioskodawcę dokumentów: MM - przemieszczenie między magazynowe lub WZ - wydanie na zewnątrz, wynikać będzie w sposób jednoznaczny, skąd, w jakiej ilości i dokąd nastąpiło przemieszczenie wyrobów węglowych, Wnioskodawca może stosować wymienione dokumenty do dokumentowania przemieszczeń wyrobów węglowych dokonywanych w ramach swojego przedsiębiorstwa.

Na marginesie tut. organ zauważa, iż na gruncie przepisów dotyczących opodatkowania wyrobów węglowych podatkiem akcyzowym, brak jest regulacji wskazujących określony sposób dokumentowania przemieszczania własnych wyrobów węglowych pomiędzy własnymi miejscami ich składowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie obowiązku dołączania przez Wnioskodawcę do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku ich transportu pomiędzy własnymi magazynami Wnioskodawcy, mogącymi znajdować się na terenie różnych miejsc w Polsce. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w pozostałym zakresie została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika