Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z szkoleniem pracowników, finansowane dotacją otrzymaną z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009r. (data wpływu 10 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach opodatkowanych finansowanych dotacją uzyskaną z Wojewódzkiego Urzędu Pracy ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach opodatkowanych finansowanych dotacją uzyskaną z Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcy zostało przyznane przez Wojewódzki Urząd Pracy (WUP) dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu. Dofinansowanie współfinansowane jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki. WUP jest Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Instytucją Wdrażającą) i jest odpowiedzialny za realizację Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw - projekty konkursowe w ramach Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.

Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).

Do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są:

  1. przedsiębiorcy;
  2. podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Pomoc finansowa przyznawana jest w analizowanej sytuacji bezpośrednio Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy - beneficjentowi, na podstawie umowy zawartej z WUP. Jej efektem jest uzyskany zwrot częściowy kosztów projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych), który pokrywa 60% kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawca pokrywa więc w ostatecznym rozrachunku 40% wartości kosztów szkoleń. Jak już wskazano powyżej, uczestnikami szkoleń są oddelegowani pracownicy Wnioskodawcy. Kwota udzielonego dofinansowania nie ma bezpośredniego wpływu na bieżącą działalność Wnioskodawcy polegającą na dostawie towarów i świadczeniu usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W szczególności nie wpływa ona na ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i świadczonych usług.

Wnioskodawca nabywając projekt szkoleniowy kupuje także towary i usługi opodatkowane VAT bezpośrednio związane z projektem szkoleniowym, np. materiały szkoleniowe, transport uczestników szkolenia, najem sprzętu i pomieszczeń niezbędnych do realizacji szkolenia. Stanowią one element kosztów kwalifikowanych, finansowanych w 60% przez WUP.

Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej bieżącej działalności czynności opodatkowane i nie stosuje proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ustawą o VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach opodatkowanych, stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu dotacją uzyskaną z WUP...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów opodatkowanych, podlegających dofinansowaniu dotacją uzyskaną z WUP.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Cytowany przepis umożliwia podatnikowi odliczenie podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, o ile wykorzystywane są one dla celów działalności opodatkowanej.

W świetle cytowanej wyżej regulacji, podstawową przesłanką odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, jest wykorzystanie tych towarów oraz usług dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Warto zwrócić w tym miejscu uwagę, że takie wykorzystanie może przyjąć zarówno formę bezpośrednią (np. materiały użyte do wytworzenia towaru), jak również pośrednią (np. koszty administracyjne), na co słusznie zwrócił uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 17 września 2008 r. (nr IPPP1/443-1224/08-2/AP. Jeżeli więc istnieje związek pomiędzy zakupioną usługą lub towarem a opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika, zachowuje on prawo do odliczenia. Ustawodawca ustanowił również zamknięty katalog przypadków, w których prawo do odliczenia podlega ograniczeniu lub wyłączeniu. Pragniemy podkreślić, że ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła, z którego pochodzą środki finansowe służące do nabycia towarów i usług. Dla podatnika, który wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT, fakt nabycia towaru lub usługi za środki pochodzące z otrzymanej dotacji nie ma więc znaczenia. Będzie on miał bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, co potwierdzają niezwykle istotne wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2005 r. w sprawie C-204/03 (Komisja przeciwko Królestwu Hiszpanii) oraz w sprawie C-243/03 (Komisja przeciwko Republice Francuskiej).

Odnosząc powyższy wywód do zaistniałego stanu faktycznego, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że Wnioskodawca nabywa przedmiotowe usługi oraz towary celem podniesienia kwalifikacji własnych pracowników. Stąd też nie ulega wątpliwości, że mają one związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną. Wnioskodawca działa bowiem w interesie własnym, a nie pracowników. W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca nabywając przedmiotowe usługi oraz towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a finansowane w 60% z otrzymanej od WUP dotacji, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z takim nabyciem. Jak już bowiem wyżej wskazano sfinansowanie zakupu częściowo ze środków pochodzących z otrzymanej dotacji lub subwencji, nie ma wpływu za istniejące i przysługujące podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony.

Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn.

A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenie wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawcy zostało przyznane przez Wojewódzki Urząd Pracy dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu. Pomoc finansowa przyznawana jest w analizowanej sytuacji bezpośrednio Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy - beneficjentowi, na podstawie umowy zawartej z WUP. Jej efektem jest uzyskany zwrot częściowy kosztów projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych), który pokrywa 60% kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawca pokrywa więc w ostatecznym rozrachunku 40% wartości kosztów szkoleń. Uczestnikami szkoleń są oddelegowani pracownicy Wnioskodawcy. Kwota udzielonego dofinansowania nie ma bezpośredniego wpływu na bieżącą działalność Wnioskodawcy polegającą na dostawie towarów i świadczeniu usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W szczególności nie wpływa ona na ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i świadczonych usług.

Wnioskodawca nabywając projekt szkoleniowy kupuje także towary i usługi opodatkowane VAT bezpośrednio związane z projektem szkoleniowym, np. materiały szkoleniowe, transport uczestników szkolenia, najem sprzętu i pomieszczeń niezbędnych do realizacji szkolenia. Przedmiotowe usługi oraz towary nabywane są celem podniesienia kwalifikacji własnych pracowników.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej bieżącej działalności czynności opodatkowane i nie stosuje proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ustawą o VAT).

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług celem podniesienia kwalifikacji własnych pracowników. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej bieżącej działalności czynności opodatkowane.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi celem podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, których zatrudnia i których kwalifikacje wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej ? Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

Reasumując Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z szkoleniem pracowników, finansowane dotacją otrzymaną z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IPPP1/443-1224/08-2/AP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika