Opodatkowanie usług wykonywanych dla reklamodawcy z siedziba w USA

Opodatkowanie usług wykonywanych dla reklamodawcy z siedziba w USA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonywanych dla reklamodawcy z siedzibą w USA ?jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonywanych dla reklamodawcy z siedzibą w USA.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 października 2013 r., będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 października 2013 r. znak: IBPP4/443-380/13/EK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym płatnikiem VAT. Posiada witryny, strony internetowe na amerykańskich serwerach.

Wnioskodawca jest uczestnikiem programu afiliacyjnego, zwanego również programem partnerskim, w których reklamodawca płaci Wnioskodawcy prowizję za wygenerowanie ruchu. Na swojej witrynie Wnioskodawca umieszcza linki (odnośniki) do strony reklamodawcy i otrzymuje wynagrodzenie zgodnie z umową zawartą ze sprzedawcą.

Rozliczenie takiej umowy opiera się zwykle o liczbę osób jakie witryna skieruje do strony sprzedawcy lub o liczbę osób jakie zostały skierowane na stronę sprzedawcy i dodatkowo kupiły jakiś produkt lub wykonały inną pożądaną przez sprzedawcę czynność (np. wypełniły formularz). Zarówno reklamodawca jak i sprzedawca maja siedzibę w USA.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie posiada w USA stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej z których świadczy usługi dla kontrahenta. Ponadto Kontrahent z USA nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa wykonywana przez Wnioskodawcę nie podlega VAT w kraju i obowiązek podatkowy przeniesiony jest na nabywcę?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 28l ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie te podmioty posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

W związku z tym sprzedaż usług nie podlega podatkowi VAT na terenie kraju i podatek VAT rozlicza nabywca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej również dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które ? w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy ? rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? w myśl ust. 2 tego artykułu ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W myśl art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Ww. przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z art. 28l ustawy w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług:

1.sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,

2.reklamy,

3.doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług,

4.przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,

5.bankowych, finansowych, ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki,

6.dostarczania (oddelegowania) personelu,

7.wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe,

8.telekomunikacyjnych,

9.nadawczych radiowych i telewizyjnych,

10.elektronicznych,

11.polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych, systemów elektroenergetycznych lub do sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

12.przesyłowych:

  1. gazu w systemie gazowym,
  2. energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,
  3. energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

13.bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 11 i 12,

14.polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-13

-miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Wskazać należy, że powyższy artykuł ma zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy usługi w nim wymienione świadczone są na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy (osób niewykonujących samodzielnie działalności gospodarczej). W sytuacji, gdy wykonywane są na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy, ich miejsce świadczenia i opodatkowania określa się w oparciu o art. 28b ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym płatnikiem VAT. Posiada witryny, strony internetowe na amerykańskich serwerach. Ponadto jest uczestnikiem programu afiliacyjnego, zwanego również programem partnerskim, w których reklamodawca płaci Wnioskodawcy prowizję za wygenerowanie ruchu. Na swojej witrynie Wnioskodawca umieszcza linki (odnośniki) do strony reklamodawcy i otrzymuje wynagrodzenie zgodnie z umową zawartą ze sprzedawcą. Rozliczenie takiej umowy opiera się zwykle o liczbę osób jakie witryna skieruje do strony sprzedawcy lub o liczbę osób jakie zostały skierowane na stronę sprzedawcy i dodatkowo kupiły jakiś produkt lub wykonały inną pożądaną przez sprzedawcę czynność (np. wypełniły formularz). Zarówno reklamodawca jak i sprzedawca maja siedzibę w USA. Wnioskodawca nie posiada w USA stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej z których świadczy usługi dla kontrahenta. Ponadto Kontrahent z USA nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, ze jeżeli nabywca usług spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy i ma siedzibę w kraju innym niż Polska, miejscem świadczenia i opodatkowania usług, o których mowa we wniosku ? zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy ? jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę.

Jak wynika z treści złożonego wniosku Wnioskodawca oczekuje uzyskać interpretację indywidualną w sytuacji, gdy przedstawione usługi będzie świadczył na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu poza terytorium kraju.

Tym samym przedmiotem zainteresowania jak i uzyskania niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest sytuacja świadczenia usług na rzecz podatników dla których ma bezpośrednio zastosowanie art. 28b ustawy.

Stosownie do powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do sytuacji świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, niemających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub miejsc pobytu na terytorium kraju należy rozważyć czy w sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 28l ustawy, na podstawie którego ustala się miejsce świadczenia usług określonych tym przepisem, do których zalicza m.in. usługi reklamy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji reklamy. Konieczne jest zatem odwołanie do słownikowej definicji reklamy (podawanej przez Słownik Języka Polskiego), zgodnie z którym reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio telewizję. Reklamą są też środki np. plakaty, ogłoszenia, służące temu celowi. Możemy wyróżnić reklamę publiczną i niepubliczną. Reklama jest prowadzona w sposób publiczny wtedy, gdy jest dostępna przez nieokreśloną liczbę osób, czyli jej odbiorcami może być potencjalnie nieograniczony, anonimowy krąg osób. Reklama niepubliczna z reguły skierowana jest do ograniczonego kręgu odbiorców, co niekoniecznie musi oznaczać skierowanie reklamy do jakiejś konkretnej osoby wymienionej z imienia i nazwiska, lecz do grona określonych ludzi, do których reklama jest wystosowana. Jednakże, bez względu na krąg osób, do których reklama jest adresowana, zawsze ma ona na celu zachęcenie potencjalnych klientów do nabywania oferowanych towarów i usług.

W świetle powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca podejmuje działania polegające na zachęcaniu do zakupów produktów reklamodawcy. Celem działań Wnioskodawcy jest w rezultacie zainteresowanie potencjalnych klientów oferowanymi produktami, a w konsekwencji prowadzą one do zwiększenia sprzedaży produktów. Rozliczenie takiej umowy opiera się zwykle o liczbę osób jakie witryna skieruje do strony sprzedawcy lub o liczbę osób jakie zostały skierowane na stronę sprzedawcy i dodatkowo kupiły jakiś produkt lub wykonały inną pożądaną przez sprzedawcę czynność.

A zatem podejmowane przez Wnioskodawcę określone działania na rzecz reklamodawców można określić mianem działań reklamowych, gdyż wypełniają przesłankę usług reklamowych jaką jest zachęcenie potencjalnych klientów do nabywania oferowanych towarów i usług.

Stosownie do powyższego miejscem świadczenia przedmiotowych usług reklamy przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem będzie miejsce siedziby usługobiorcy tj. USA zgodnie z art. 28l ustawy. W konsekwencji, usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług wykonywanych dla reklamodawcy z siedzibą w USA, który nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy należy znać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika