brak podstaw do opodatkowania VAT otrzymanej dotacji

brak podstaw do opodatkowania VAT otrzymanej dotacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010r. (data wpływu 9 marca 2010r.), uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2010r. (data wpływu 2 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m. in. opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2010r. (data wpływu 2 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 marca 2010r. znak: IBPP4/443-387/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa owoców i warzyw. Działalność gospodarcza w przeważającej części opodatkowana jest stawką VAT 7% oraz w niewielkiej części stawką VAT 22%. Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu ??? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? Poddzialanie 2.1.1. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Umowa została zawarta z P. Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawcy przyznano dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie 936.111,92 zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki a przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji i wykazanie wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od dnia 1 listopada 2009r. do dnia 30 października 2011r. W ramach projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu. Celem ogólnym projektu jest zwiększenie konkurencyjności pracowników poprzez prowadzenie zajęć dydaktycznych i szkoleń doskonalących kwalifikacje pracowników. Poza tymi działaniami w projekcie występują również działania związane z realizacją, obsługą i zarządzaniem projektem. W ramach projektu są rozliczane również koszty pośrednie w części przypadającej na realizowany projekt. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt ?non profit?), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi to do powstania po stronie Wnioskodawcy zysku. Taki związek, uzasadniający ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych wydatków, mógłby wystąpić w przypadku, gdy korzyści wynikające z realizacji projektu znalazłyby odzwierciedlenie w poprawie rentowności całego przedsiębiorstwa, wpływając na sprzedaż opodatkowaną. W opisanym przypadku związek taki nie występuje z uwagi na sam charakter projektu. Udział w projekcie jest bezpłatny dla uczestników. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

W piśmie z dnia 25 marca 20010r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu. W ramach projektu zostaną nabyte usługi związane z prowadzonymi szkoleniami, tj. usługi hotelowe, usługi gastronomiczne, koszty transportu, wynajem sali. Usługi te nie mają związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Koszty tych usług są bezpośrednio sfinansowane z przyznanej dotacji. Projekt kierowany jest do pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę. Projekt ma na celu podwyższenie kwalifikacji pracowników. Szkolenia pracowników realizowane w ramach projektu nie mają wpływu na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Wnioskodawcę. Celem projektu jest rozwój umiejętności osobistych pracowników. Przedmiotem szkoleń i zajęć dydaktycznych jest tematyka związana z rozwojem i doskonaleniem umiejętności pracowników, m.in. praca w zespole, komunikacja interpersonalna, motywowanie i wyznaczanie celów, zarządzanie wiekiem, zarządzanie projektami, zarządzanie czasem, umiejętności negocjacji, kreatywne rozwiązywanie problemów. Korzyścią dla pracodawcy jest poprawa organizacji pracy oraz podniesienie kwalifikacji pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca uważa, że tylko dotacje, które są bezpośrednio związane z dopłatą do ceny konkretnych usług zwiększają podstawę opodatkowania (obrót), a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT. Natomiast dotacja otrzymana celem pokrycia kosztów realizacji projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne ? na pokrycie kosztów działalności (realizacji konkretnego projektu) nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu pn. ???. Celem ogólnym projektu jest zwiększenie konkurencyjności pracowników poprzez prowadzenie zajęć dydaktycznych i szkoleń doskonalących kwalifikacje pracowników. Udział w projekcie jest bezpłatny dla uczestników. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt ?non profit?), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi to do powstania po stronie Wnioskodawcy zysku. Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu. W ramach projektu zostaną nabyte usługi związane z prowadzonymi szkoleniami, tj. usługi hotelowe, usługi gastronomiczne, koszty transportu, wynajem sali. Usługi te nie mają związku z wykonywanymi przez spółkę czynnościami opodatkowanymi VAT.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja rozwojowa otrzymana na realizację projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu pn. ?...? wydania zostanie odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika