Warunki zwolnienia ze względu na przeznaczenie piwa dostarczanego na pokłady samolotów i rozdawanych (...)

Warunki zwolnienia ze względu na przeznaczenie piwa dostarczanego na pokłady samolotów i rozdawanych lub sprzedawanych do bezpośredniej konsumpcji podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy ze względna na przeznaczenie piwa dostarczanego ze składu podatkowego na pokłady samolotów do bezpośredniej konsumpcji z zastosowaniem:

  • dokumentu dostawy ?jest nieprawidłowe,
  • dokumentu handlowego, CMR ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy ze względna na przeznaczenie piwa dostarczanego ze składu podatkowego na pokłady samolotów do bezpośredniej konsumpcji z zastosowaniem dokumentu dostawy, dokumentu handlowego i CMR.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X S.A. (zwana dalej Spółką) jest producentem piwa m.in. w opakowaniach o pojemności nie większej niż 0,5 litra oraz opakowaniach o pojemności 0,5 litra i większej.

Spółka zamierza dokonać sprzedaży piwa w w/w opakowaniach kontrahentowi (zwanym dalej Odbiorcą) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 16 ust. 1 pkt 3 oraz § 16 ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego (Dz.U. 2013, poz. 212 - dalej rozporządzenie).

Odbiorca dokonując zakupu od Spółki, zamierza dostarczać piwo w określonych powyżej opakowaniach na pokłady samolotów. Piwo będzie rozdawane lub sprzedawane przez Odbiorcę do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

W przypadku sprzedaży piwa w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 litra zostanie ono, przed jego rozdaniem lub sprzedażą do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę rozlane do naczyń stosowanych zwyczajowo w gastronomii do spożywania piwa.

Dodatkowo Odbiorca spełni warunki przewidziane w § 16 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, czyli sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, opakowania zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą lub piwo będzie rozlane zwyczajowo i podane w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach do spożywania piwa.

Odbiorca po dokonaniu zakupu piwa od Spółki zamierza również dokonać dalszej odsprzedaży piwa objętego zwolnieniem z akcyzy do własnego kontrahenta (Przewoźnika lotniczego). Ostatecznej czynności sprzedaży lub rozdania podróżnym lub załodze podczas trwania podróży na pokładzie samolotów dokonywać będzie Odbiorca. Kontrahent Wnioskodawcy (Odbiorca) jest firmą świadczącą m.in. serwis pokładowy przewoźnikom lotniczym. Odbiorca jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzowym - posiada potwierdzenie AKC-PR. Odbiorca posiada na terenie portów lotniczych miejsca odbioru, do których bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki będą dostarczane wyroby akcyzowe tj. piwo z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy. Odbiorca dla każdego miejsca odbioru będzie posiadał zatwierdzone przez naczelnika urzędu celnego tzw. akta weryfikacyjne ? art. 64 ust. 4 ustawy o Służbie Celnej (Dz.U. z 2009 r., Nr 168, poz. 1323 z późn. zm.)

Miejsca odbioru w portach lotniczych objęte będą sprawowaną przez właściwego naczelnika urzędu celnego kontrolą akcyzową na podstawie rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2010 r., Nr 86, poz. 555 z późn. zm.).

Piwo z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy będzie dostarczane ze składu podatkowego do miejsca odbioru za dokumentem dostawy oraz dokumentami handlowymi i przewozowymi (faktura i CMR). Odbiorca po powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego dokona odbioru w obecności funkcjonariusza celnego. Z czynności odbioru zostanie sporządzony dokument przyjęcia i sprawdzenia przesyłki. Z miejsca odbioru znajdującego się na terenie portu lotniczego piwo z zastosowaniem zwolnienia przewidzianego w § 16 rozporządzenia zostanie przekazane na pokłady samolotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym dokumentami wystarczającymi dla dokonania transportu piwa ze składu podatkowego do Odbiorcy i sprzedaży piwa z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy przewidzianego w § 16 ust. 1 pkt 3 oraz § 16 ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego będą:

  • dokument dostawy określony w załączniku nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. 2013, poz. 196),
  • dokumenty handlowe, CMR.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym zgodnie z § 16 ust. 1 pkt 3 oraz § 16 ust. 2 pkt 3, ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - (Dz.U. 2013. 213) ma prawo do zastosowania zwolnienia z akcyzy piwa sprzedawanego Odbiorcy, a następnie odsprzedawanego przez Odbiorcę - do Przewoźnika lotniczego występującego jako kontrahent Odbiorcy Wnioskodawcy. Zwolnienie z akcyzy przysługuje również w sytuacji gdyby nie doszło do sprzedaży Przewoźnikowi lotniczemu tylko nastąpiło rozdanie lub sprzedaż piwa na pokładzie samolotu podróżnym lub załodze względnie rozlanie i podanie piwa w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach.

Przepis § 16 ust. 1 pkt 3 oraz § 16 ust. 2 pkt 3, ust. 3 pkt 2 rozporządzenia nie ogranicza zastosowania zwolnienia do sytuacji, w której transakcja sprzedaży/rozdania musi zachodzić wyłącznie pomiędzy Spółką, a Przewoźnikiem lotniczym z pominięciem Odbiorcy.

Treść przepisu § 16 ust. 1 pkt 3 oraz § 16 ust. 2 pkt 3, ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zawiera następujące warunki aby zwolnienie z akcyzy mogło byc zrealizowane:

  • finalnie należy dostarczać piwo w opakowaniach nie większych niż 0,5 litra na pokłady samolotów. Piwo musi być rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych;
  • w przypadku dostarczania piwa w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 litra musi ono zostać, przed jego rozdaniem lub sprzedażą do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę, rozlane do naczyń stosowanych zwyczajowo w gastronomii do spożywania piwa;
  • sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, opakowania zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą lub piwo będzie rozlane i podane w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach.

Przepisy § 16 ust. 1 pkt 3 oraz § 16 ust. 2 pkt 3, ust. 3 pkt 2 rozporządzenia nie wskazują, aby sprzedaż piwa z zastosowaniem zwolnienia nastąpiła bezpośrednio ze składu podatkowego Spółki do Przewoźnika lotniczego. Zatem piwo sprzedawane z zastosowaniem zwolnienia na etapie transakcji sprzedaży/rozdania dokonanej na podstawie umowy pomiędzy Odbiorcą Wnioskodawcy, a Przewoźnikiem lotniczym będzie również podlegało zwolnieniu z akcyzy od momentu wysyłki ze składu podatkowego Spółki do momentu dostarczenia na pokłady samolotów, jeżeli dodatkowo zostaną spełnione pozostałe warunki wynikające z przepisów. W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. 2013, poz. 196), został określony wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zwanych dalej ?wyrobami zwolnionymi?.

Mając na uwadze powyższe przepisy Spółka stwierdza, że w niniejszej sprawie transport będzie dokonany z zastosowaniem dokumentu dostawy określonego w zał. nr 1 do ww. rozporządzenia. Jednocześnie Spółka dołączy do transportowanej przesyłki piwa objętego zwolnieniem następujące dokumenty handlowe i transportowe: CMR, faktura. W ocenie Wnioskodawcy wszystkie opisane dokumenty tj. dokument dostawy, CMR, faktura są wystarczające dla prawidłowego zastosowania zwolnienia z akcyzy piwa sprzedawanego na pokłady samolotów. Przeznaczenie piwa tj. dostarczanie na pokłady samolotów w celu sprzedaży lub rozdania podróżnym lub załodze w trakcie trwania podróży lub rozlania piwa w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach przesądza o tym, że dokument dostawy jest koniecznym elementem dla prawidłowego wykonania transportu i zastosowania zwolnienia z akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z akcyzy ze względna na przeznaczenie piwa dostarczanego ze składu podatkowego na pokłady samolotów do bezpośredniej konsumpcji z zastosowaniem dokumentu dostawy,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z akcyzy ze względna na przeznaczenie piwa dostarczanego ze składu podatkowego na pokłady samolotów do bezpośredniej konsumpcji z zastosowaniem dokumentu handlowego, CMR.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Ponadto w myśl ust. 2 niniejszego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Równocześnie na podstawie § 16 ust. 1 rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2013 r. poz. 212) zwalnia się od akcyzy z chwilą sprzedaży:

  1. alkohol etylowy i produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności nie większej niż 50 ml,
  2. wina i napoje fermentowane w opakowaniach nie większych niż 1 l,
  3. piwo w opakowaniach nie większych niż 0,5 l i papierosy w opakowaniach zawierających nie więcej niż 30 sztuk,
  4. tytoń do palenia w opakowaniach nie większych niż 40 g

-dostarczane na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich ze składu podatkowego na terytorium kraju lub w przypadku importowanych wyrobów dostarczane z wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, lub ze składu celnego, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

Ponadto w myśl ust. 2 cyt. paragrafu zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się również w przypadku:

  1. alkoholu etylowego i produktów pośrednich w opakowaniach o pojemności większej niż 50 ml,
  2. win i napojów fermentowanych w opakowaniach o pojemności większej niż 1 l,
  3. piwa w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 I

-pod warunkiem że te wyroby, przed rozdaniem lub sprzedażą do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, są rozlewane do naczyń stosowanych zwyczajowo w gastronomii do spożywania takich wyrobów.

Natomiast zgodnie z § 16 ust. 3 zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, mają zastosowanie pod warunkiem, że:

  1. nabywca wyrobów pochodzących z importu, przy ich wyprowadzaniu z wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, złoży naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży;
  2. sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, sprzedawanych lub rozdawanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą, a alkohol etylowy lub produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności większej niż 50 ml, wino i napoje fermentowane w opakowaniach o pojemności większej niż 1 l i piwo w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 l zostaną rozlane i podane w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach;
  3. w przypadku podróży statkiem lub promem morskim podróż ta odbywa się z bezpośrednim wpłynięciem do zagranicznego portu, który oddalony jest od polskich wód terytorialnych co najmniej o 40 mil morskich.

Należy zatem wskazać, iż zwolnienie przewidziane w § 16 rozporządzenia ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych dostarczanych na pokłady samolotów , które są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, przy spełnieniu określonych warunków.

Tak więc, w przypadku przedmiotowego zwolnienia istotny jest sposób wykorzystania wyrobów akcyzowych. Możliwość objęcia wyrobów akcyzowych wskazanym zwolnieniem ściśle wiąże się ze sposobem ich wykorzystania. To sposób wykorzystania określonych wyrobów akcyzowych uprawnia do zastosowania względem tych wyrobów omawianego zwolnienia. Przy czym jedynym dopuszczalnym sposobem wykorzystania określonych wyrobów akcyzowych uprawniającym do zastosowania omawianego zwolnienia jest ich przeznaczenie do konsumpcji przez podróżnych lub załogę w trakcie rejsu międzynarodowego.

W tym miejscu zasadnym jest wyjaśnienie, iż w obecnym stanie prawnym zwolnienia dla wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie zostały określone, zarówno w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r., jak również w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przy czym zwolnienie ze względu na przeznaczenie uzależnione jest od przeznaczenia danego wyrobu akcyzowego.

Minister Finansów, wskazane wyżej rozporządzenie wydał, na podstawie delegacji ustawowej wynikającej m.in. z art. 39 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy. Przedmiotowe rozporządzenie określa m.in. zwolnienie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej, umów międzynarodowych oraz zasady wzajemności, a także szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania tych zwolnień.

W kontekście powyższego przedmiotowe zwolnienie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie wynikającym z § 16 ww. rozporządzenia. Dodatkowo podnieść należy, iż w stosunku do przedmiotowego zwolnienia, poza warunkami wymienionymi w tym przepisie nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania tego zwolnienia.

Tym samym warunkiem zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 16 ww. rozporządzenia nie jest stosowanie dokumentu dostawy, określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 września 2013r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. z 2013r. poz. 1108), które zastąpiło powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010r. (Dz.U. z 2013r. poz. 196).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży piwa (wyrobu akcyzowego) ze składu podatkowego, a zatem dokonuje czynności która co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, lecz ze względu na regulację zawarte w § 16 ust. 1 pkt 3, ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia dochodzi do zwolnienia wyrobu z opodatkowania akcyzą ze względu na jego przeznaczenie. Wnioskodawca wskazuje, że Odbiorcą piwa ze składu podatkowego będzie firma świadcząca usługę m.in. serwisu pokładowego przewoźnikom lotniczym. Piwo będzie dostarczane bezpośrednio ze składu podatkowego na teren portów lotniczych, gdzie miejsca odbioru będą objęte sprawowaną przez właściwego naczelnika urzędu celnego kontrolą akcyzową. Natomiast z miejsca odbioru na terenie portu lotniczego Odbiorca przekazuje piwo na pokłady samolotów, gdzie również Odbiorca dokonuje ostatecznej czynności jego sprzedaży lub rozdania podróżnym lub załodze podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych. Piwo przed sprzedażą lub rozdaniem będzie otwarte, a w przypadkach sprzedaży lub rozdania piwa w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 litra zostanie ono przed jego rozdaniem lub sprzedażą do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę otwarte i rozlane do naczyń stosowanych zwyczajowo w gastronomi do spożycia piwa.

Tym samym, zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem zdarzenia przyszłego, należy uznać, że piwo nabywane przez Odbiorcę od Wnioskodawcy będzie dostarczane na pokłady samolotów, gdzie będzie rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych. Jednocześnie w sprawie zachowane zostaną także warunki zastosowania zwolnienia, o których mowa w § 16 ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Stosownie do powyższego, w przedstawionej sprawie, Wnioskodawca - dokonując sprzedaży piwa Odbiorcy, który dostarcza ze składu podatkowego piwo na pokłady samolotów, gdzie piwo to jest, przy zachowaniu warunków, o których mowa w § 16 ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, przedmiotem sprzedaży lub rozdania do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych - będzie miał prawo do zastosowanie zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie z chwilą sprzedaży. Jednocześnie dla zastosowania tego zwolnienia, jak już wykazano wcześniej, nie jest wymagany dokument dostawy w rozumieniu przepisów akcyzowych, gdyż wystarczającymi warunkami dla tegoż zwolnienia jest spełnienie warunków, o których mowa w tym przepisie. Dla zastosowania u Wnioskodawcy zwolnienia z akcyzy nie ma również w przedstawionej sprawie znaczenia, że piwo dostarczone przez Odbiorcę na podkłady samolotów, gdzie będzie przez tegoż Odbiorcę sprzedawane lub rozdawane z zachowaniem warunków do zwolnienia, będzie lub nie przedmiotem odsprzedaży przewoźnikowi lotniczemu, gdyż jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Odbiorca jest podmiotem fizycznie dostarczającym piwo ze składu podatkowego na pokłady samolotów i dokonującym jego rozdania lub sprzedaży do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych. Tym samym dla udokumentowania sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę z zastosowaniem zwolnienia wystarczające będą dokumenty handlowe, CMR. Wskazać jednakże należy, że w interesie Wnioskodawcy będzie posiadanie odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej prawidłowość zastosowania zwolnienia, tj. że sprzedaż piwa przez Wnioskodawcę dokonywana będzie Odbiorcy, który dokonywał będzie jego dostarczania na pokłady samolotów w celu sprzedaży lub rozdania do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.


Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zadanego pytania należy uznać za:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z akcyzy ze względna na przeznaczenie piwa dostarczanego ze składu podatkowego na pokłady samolotów do bezpośredniej konsumpcji z zastosowaniem dokumentu dostawy,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z akcyzy ze względna na przeznaczenie piwa dostarczanego ze składu podatkowego na pokłady samolotów do bezpośredniej konsumpcji z zastosowaniem dokumentu handlowego, CMR.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika