Prawidłowe wystawianie dokumentu TAX-FREE sygn: IBPP4/443-439/13/EK

Prawidłowe wystawianie dokumentu TAX-FREE

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nie ujmowania w deklaracji VAT-7 druków TAX-FREE, których treść nie jest dokładnie taka jak wskazuje rozporządzenie oraz które nie zawierają daty odbioru kwoty podatku VAT ? jest nieprawidłowe,
  • dokumentów TAX-FREE wystawionych w marcu 2013r. - jest prawidłowe,
  • możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka ?Y? jest czynnym podatnikiem VAT, zgodnie z art. 127 ustawy o VAT. Spółka sama zwraca VAT podróżnym jak również ma podpisaną umowę z firmą ?Z?, która dokonuje zwrotu VAT podróżnym w imieniu spółki ?Y?. Spółka ?Z? spełnia wymogi określone w art. 127 ustawy o VAT. Zarówno spółka ?Y? jak i spółka ?Z? sp. z o.o. stosują w procedurze zwrotu VAT własne druki opracowane na podstawie paragrafu 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (dalej rozporządzenia).

Z dniem 1 kwietnia 2013 r. weszły w życie nowe zapisy par. 4 rozporządzenia określające dane jakie powinien zawierać dokument będący podstawą zwrotu podatku VAT podróżnym. Dokumenty przygotowane przez spółkę ?Z? według ustalenia Wnioskodawcy zawierają inną treść niż wymieniona w paragrafie 4 rozporządzenia.

Na niektórych drukach ?Z? wystawionych po 1 kwietnia 2013 r. widnieje treść ?potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...) poza terytorium Unii Europejskiej? podczas gdy w rozporządzeniu podana jest treść ?potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej?. Druki ?Z? zawierają miejsce na ?miejscowość, datę, podpis i stempel funkcjonariusza celnego? podczas gdy w rozporządzeniu ustalono ?miejsce na podpis funkcjonariusza celnego i pieczęć ?Polska - Cło?.

Dodatkowo na druku spółki ?Z? nie ma wskazania miejsca na uwagi urzędowe, druki zawierają całą jedną stronę pustą jednak bez wyraźnego wskazania, że jest to miejsce na uwagi urzędowe. Tymczasem według rozporządzenia druk winien zawierać ?miejsce na uwagi urzędowe?.

Na niektórych drukach spółki ?Z? brakuje daty odbioru gotówki przez podróżnego, daty te Wnioskodawca otrzymał w wiadomości e-mail, jednak na samym druku nie ma ich wpisanych.

Na niektórych drukach spółki ?Z? mających inną treść niż w paragrafie 4 pkt 12 rozporządzenia funkcjonariusze celni nanieśli adnotację, iż druk jest niezgodny z rozporządzeniem MF.

Na dwóch drukach TAX FREE funkcjonariusz celny zaznaczył, iż jest on ?niezgodny z rozporządzeniem MF? pomimo, iż druk był wystawiony w marcu 2013 r. (a więc przed wejściem w życie nowych przepisów) ale podróżny wywiózł towar w kwietniu 2013 r.

Spółka ?Z? zwróciła podatek VAT podróżnym ze wszystkich zakwestionowanych przez nas druków TAX FREE, na co posiada odpowiednie dokumenty.

Spółka ... nie ujęła wyżej wymienionych dokumentów TAX FREE w deklaracjach VAT-7, nie zastosowała do tej sprzedaży stawki 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka postąpiła prawidłowo nie ujmując w deklaracjach VAT-7 druków TAX-FREE nie stosując do wykazanej w nich sprzedaży stawki VAT 0%, których treść nie jest dokładnie taka jak wskazuje rozporządzenie oraz które nie zawierają daty odbioru kwoty podatku VAT pomimo iż został podróżnemu zwrócony (co podróżny potwierdził własnoręcznym podpisem), a także takich na których urząd umieścił adnotację iż nie są zgodne z rozporządzeniem?
  2. Czy Spółka może ująć w deklaracji VAT-7 i zastosować stawkę 0% do sprzedaży ujętej w dokumentach TAX FREE wystawionych w marcu 2013 r. na których funkcjonariusz celny zaznaczył, iż są one niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów?
  3. Czy Spółka ?Y?, jeśli postąpiła nieprawidłowo, może dokonać korekty deklaracji VAT-7 wykazując w nich kwestionowane druki TAX FREE i stosując do sprzedaży stawkę 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka postąpiła prawidłowo nie ujmując w deklaracji kwestionowanych dokumentów TAX FREE z uwagi na uchybienia jakie zawierają. W ustawie o podatku VAT w art. 129 podano, iż do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:

  • spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 1 i 4 oraz
  • przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;
  • posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - (?).

Podstawą zastosowania stawiki 0% jest więc m.in. posiadanie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów - dokumentu który powinien zawierać niezbędne dane określone w rozporządzeniu Ministra Finansów. Niektóre kwestionowane dokumenty TAX FREE spółki ?Z? zawierają niezbędne dane określone w rozporządzeniu, jednak dane te są innej treści niż wskazanie Ministra Finansów w rozporządzeniu (zawierają treść sprzed wejścia w życie nowych przepisów), co zostało na kilku drukach zanotowane przez funkcjonariuszy celnych. Na niektórych dokumentach nie ma podanej daty odbioru kwoty podatku VAT, pomimo iż osoba odbierająca kwotę podatku VAT potwierdziła ten fakt własnoręcznym podpisem.

Odnośnie dokumentów TAX FREE dokumentujących sprzedaż dokonaną w marcu 2013 r., na których funkcjonariusz celny zanotował, iż są one niezgodne z rozporządzeniem MF, Wnioskodawca uważa że adnotacja ta została naniesiona omyłkowo, gdyż sprzedaż towarów nastąpiła w miesiącu marcu a więc przed wejściem w życie nowych przepisów, sam dokument TAX FREE jest zgodny z przepisami obowiązującymi do dnia 31 marca 2013 r. dlatego Wnioskodawca uważa, iż może ująć te dokumenty TAX FREE w deklaracji VAT-7 i zastosować stawkę 0% do sprzedaży wykazanej w tych dokumentach.

Wnioskodawca w przypadku uznania jego stanowiska za nieprawidłowe uważa, że będzie miał prawo do złożenia korekty deklaracji VAT-7, ujęcia w deklaracjach kwestionowanych dokumentów TAX FREE i zastosowania do sprzedaży w nich wykazanej stawki 0% podatku VAT. Dokumenty bezsprzecznie potwierdzają wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej i odbiór przez podróżnego zwrotu kwoty podatku VAT. Dokumenty TAX FREE kwestionowane przez Spółkę nie spełniają, według Spółki, wymogów rozporządzenia jedynie z uwagi na inną treść niż określona przez Ministra Finansów w rozporządzeniu lub brak wpisania daty odbioru kwoty podatku. Jednak fakt zawarcia transakcji, wywozu towarów i odbioru kwoty podatku przez podróżnych nie może być kwestionowany. Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa będzie mu przysługiwało prawo do złożenia korekt deklaracji VAT-7 (wraz z pismami wyjaśniającymi) i ujęcia w nich ww. dokumentów TAX FREE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie nie ujmowania w deklaracji VAT-7 druków TAX-FREE, których treść nie jest dokładnie taka jak wskazuje rozporządzenie oraz które nie zawierają daty odbioru kwoty podatku VAT,
  • prawidłowe w zakresie dokumentów TAX-FREE wystawionych w marcu 2013r.,
  • prawidłowe w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej ?podróżnymi?, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość (art. 126 ust. 2 powołanej ustawy).

W myśl art. 128 ust. 1 ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1, o czym stanowi art. 128 ust. 2 ustawy.

Stosownie do ust. 3 ww. artykułu, urząd celny potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do potwierdzania wywozu z terytorium Unii Europejskiej towarów nabytych przez podróżnego na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (art. 128 ust. 4 omawianej ustawy).

W przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, zwrot podatku przysługuje, jeżeli dokument, o którym mowa w ust. 2, został potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej (art. 128 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
  2. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;
  3. posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Zaś w myśl przepisu art. 129 ust. 2 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Natomiast na mocy art. 130 ust. 1 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. Nr 68, poz. 361 ze zm.).

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów (w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013r..), dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej:

1.napis: ?ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH?, a pod nim: ?TAX FREE FOR TOURISTS?;

2.numer dokumentu;

3.dane sprzedawcy:

  1. nazwę,
  2. adres,
  3. NIP;


4.nazwę miejscowości i datę dokonania sprzedaży;

5.nazwisko i imię podróżnego;

6.adres podróżnego:

  1. kraj,
  2. miejscowość,
  3. nazwę ulicy,
  4. numer domu, lokalu;


7.numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość podróżnego oraz nazwę kraju, który wydał paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość podróżnego;

8.nazwę sprzedanego towaru, miarę i ilość towaru, cenę jednostkową netto towaru, wartość netto towaru, stawkę i kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto towaru, kwotę podatku od towarów i usług ogółem oraz wartość brutto towarów ogółem;

9.podpis podróżnego oraz czytelny podpis sprzedającego;

10.informację: "Dokument stanowi podstawę do ubiegania się przez podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej o zwrot podatku od towarów i usług od nabytych towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej - art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) ";

11.miejsce przeznaczone na podanie nazwy miejscowości i daty dokonania wywozu towarów;

12.napis: "Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...) poza terytorium Unii Europejskiej" oraz miejsce na datę, podpis i stempel funkcjonariusza celnego;;

13.miejsce na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

14.formę dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnemu; w przypadku gdy zwrot podatku ma:

  1. zostać dokonany w formie wypłaty gotówkowej, należy zamieścić napis: "Zwrot podatku w kwocie....zł...gr otrzymałem(-łam)", pod nim wskazać miejsce na wstawienie daty otrzymanego zwrotu podatku oraz podpis podróżnego,
  2. nastąpić w formie bezgotówkowej, należy podać, w jakiej postaci zwrot podatku ma nastąpić.

Z dniem 1 kwietnia 2013r rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz.U. z 2013r. poz. 360) zmieniono § 4 w sposób następujący:

  • pkt 11 - uchylono
  • pkt 12 - nadano brzmienie ? napis: ?Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej? oraz miejsce na podpis funkcjonariusza celnego i pieczęć ?Polska-Cło?;
  • pkt 15 dodano w brzmieniu ? ?miejsce na uwagi urzędowe?.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca zgodnie z art. 127 ustawy o VAT dokonuje zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów. Wnioskodawca ma również podpisaną umowę z firmą ?Z?, która dokonuje zwrotu VAT podróżnym w imieniu Wnioskodawcy. Spółka ?Z? także spełnia wymogi określone w art. 127 ustawy o VAT.

Na niektórych drukach opracowanych przez spółkę ?Z? pojawiają się błędy, które zauważył Wnioskodawca, tj. wystawionych po 1 kwietnia 2013 r. widnieje treść ?potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...) poza terytorium Unii Europejskiej? podczas gdy w rozporządzeniu podana jest treść ?potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej?. Druki spółki ?Z? zawierają miejsce na ?miejscowość, datę, podpis i stempel funkcjonariusza celnego? podczas gdy w rozporządzeniu ustalono ?miejsce na podpis funkcjonariusza celnego i pieczęć ?Polska - Cło?.

Dodatkowo na druku spółki ?Z? nie ma wskazania miejsca na uwagi urzędowe, druki zawierają całą jedną stronę pustą jednak bez wyraźnego wskazania, że jest to miejsce na uwagi urzędowe. Tymczasem według rozporządzenia druk winien zawierać ?miejsce na uwagi urzędowe?.

Ponadto na niektórych drukach brakuje pozycji: daty odbioru gotówki przez podróżnego. Wnioskodawca otrzymał informację o dacie odbioru gotówki przez podróżnego w wiadomości e-mail, jednak sam druk nie zawiera takiej pozycji.

Na niektórych drukach spółki ?Z? mających inną treść niż w paragrafie 4 pkt 12 rozporządzenia funkcjonariusze celni nanieśli adnotację, że druk jest niezgodny z rozporządzeniem MF.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w związku z przedstawionymi nieprawidłowościami prawidłowo nie zastosował dla sprzedaży towarów objętych dokumentem TAX-FREE stawki 0% podatku od towarów i usług. Wątpliwości te związane są z wprowadzoną z dniem 1 kwietnia 2013r. zmianą brzmienia § 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że wątpliwości Wnioskodawcy związane są tylko z treścią posiadanych dokumentów TAX-FREE. Nie mamy zatem - w sprawie objętej wnioskiem ? do czynienia z nieprawidłowościami związanymi z potwierdzeniem wywozu towarów wskazach dokumencie TAX-FREE poza terytorium Unii Europejskiej, terminem tego wywozu terminem dokonania zwrotu, ani też z faktem, że Wnioskodawca był w posiadaniu przedstawionych dokumentów w terminie uprawniającym do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze w pierwszej kolejności należy wskazać, że wprowadzone zmiany rozporządzenia dotyczyły zmiany informacji zawartych w dokumencie będącym podstawą do dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym. Od 1 kwietnia 2013r. dokument ten nie musi zawierać już miejsca przeznaczonego na podanie nazwy miejscowości i daty dokonania wywozu towarów, ponieważ zarówno nazwa miejscowości jak i data wywozu zawarta jest w stemplu, o którym mowa w § 4 pkt 13 rozporządzenia. Zmiana ta miała na celu zatem wyeliminowanie powtarzających się informacji.

W dokumencie zastąpiono również stempel funkcjonariusza celnego dokonującego potwierdzenia wywozu towarów pieczęcią ?POLSKA-CŁO?. Pieczęć ta jest jednak powszechnie używana przez funkcjonariuszy celnych i w każdym czasie istnieje możliwość ustalenia funkcjonariusza celnego, który w danym czasie się nią posługiwał. Ponadto pieczęć ta zawiera datę.

Natomiast w sytuacji, gdy niektóre towary z wymienionych w dokumencie wystawionym przez sprzedawcę wywożone są w stanie naruszonym, bądź w ogóle nie są wywożone funkcjonariusz celny może dokonać odpowiedniej adnotacji. Miejsce na dokonanie takiej adnotacji wyznacza dodany § 4 pkt 15 rozporządzenia.

Tym samym, jeżeli w przedstawionym stanie faktycznym funkcjonariusz celny potwierdził wywóz towarów na danym dokumencie TAX-FREE, nanosząc jednocześnie na tym dokumencie - w niektórych przypadkach - w wolnym miejscu adnotację, że dokument ten ma inną niż obowiązującą od 1 kwietnia 2013 r. treść przepisu § 4 pkt 12 (tj. treść obowiązującą do 31 marca 2013 r.), to powyższa niezgodność nie może mieć wpływu na fakt, że towary wymienione w tym dokumencie zostały wywiezione. Zatem takie uchybienie nie ma wpływu na możliwość zastosowania do dokonanej sprzedaży stawki w wysokości 0% podatku od towarów i usług.

Natomiast odnosząc się do braku na drukach daty odbioru gotówki przez podróżnego należy wskazać, że zgodnie z wyrokiem WSA w Białymstoku z dnia 20 września 2006 r. sygn. I SA/Bk 282/06 brak podpisu podróżnego potwierdzającego otrzymanie zwrotu podatku oraz brak daty tejże czynności nie powodują nieważności dokumentu TAX FREE a zatem nie odbierają podatnikowi prawa do zastosowania do dokonanej sprzedaży 0% stawki podatku. Informacja o otrzymaniu zwrotu podatku VAT przez podróżnego może być zastąpiona innymi dowodami.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca może zastosować stawkę podatku w wysokości 0% jeżeli posiada inny dokumentu potwierdzający odbiór gotówki przez podróżnego, który to dokument zawierałby tę datę. Zaznaczyć jednakże należy, że to na Wnioskodawcy spoczywa ciężar wykazania tych okoliczności. W sprawie objętej wnioskiem Wnioskodawca wskazał, że daty odbioru gotówki przez podróżnego otrzymał w wiadomości e-mail od podmiotu który dokonał zwrotu i który posiada na to odpowiednie dokumenty, co oznacza, że posiada potwierdzenie dokonania zwrotu podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę podatku.

Stosownie do powyższego w przedstawionym stanie faktycznym odnoszącym się do wystawionych w początkowym okresie obowiązywania nowych przepisów tj. od 1 kwietnia 2013r., zdaniem Organu, Wnioskodawca ? będąc w posiadaniu w obwiązujących terminach dokumentów FAX-FREE w opisanej formie - miał prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT.

Odnosząc się zaś do dokumentów TAX-FREE wystawionych w marcu 2013r. na podstawie których podróżny dokonał wywozu towarów w kwietniu 2013r., a które to dokumenty zostały wystawione prawidłowo, wskazać należy, że potwierdzenie w tych dokumentach wywozu towarów przez funkcjonariusza celnego pieczęcią ?POLSKA-CŁO? daje również uprawnienie do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Tym samym jeżeli po 31 marca 2013r. podróżny dokonał wywozu towarów z zastosowaniem prawidłowo wystawionego w marcu dokumentu TAX-FREE i funkcjonariusz celny w miejscu przeznaczonym na stempel została zamiast tego stempla umieszczony odcisk pieczątki ?POLSKA-CŁO? ? to tak potwierdzony dokument spełnia wymagania zawarte w § 4 pkt 12 ww. rozporządzenia i w tym zakresie daje uprawnienie do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Ponadto na dokumentach wystawionych podróżnym przez Spółkę ?Z? przed dniem 1 kwietnia 2013 r. nie było wymagane miejsce na pieczęć ?Polska-Cło?. Natomiast przy potwierdzaniu wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej po 31 marca 2013 r. w miejscu stempla funkcjonariusza celnego powinien być odcisk ww. pieczęci. Jeżeli zatem wystawione druki zawierają odcisk ww. pieczęci upoważnia to Wnioskodawcę do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W art. 81b § 1 ww. ustawy wskazano, że uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.przysługuje nadal po zakończeniu:

  1. kontroli podatkowej,
  2. postępowania podatkowego ? w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

W świetle § 2 cyt. wyżej artykułu, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% oraz może dokonać korekty właściwej deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika