Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na (...)

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na utworzeniu centrum turystycznego, które przekaże w nieodpłatny trwały zarząd jednostce organizacyjnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010r. (data wpływu 22 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2010r. (data wpływu 7 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ??? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ???.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 31 marca 2009r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. ??? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem projektu jest utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego, jako miejsca atrakcyjnego turystycznie i rekreacyjnie przy wykorzystaniu potencjału turystycznego i rekreacyjno-sportowego trzech sąsiadujących ze sobą gmin: Z, K i O.

W ramach projektu na ternie gminy Z zostaną zrealizowane następujące zadania:

  1. Budowa trzech przystani kajakowych: Przystań kajakowa K; Przystań kajakowa -?...' oraz Przystań kajakowa - ?...'.
  2. Oznakowanie tras rowerowych w granicach gminy Z - trasy nr .
  3. Przebudowa budynku kinoteatru w Z na budynek Centrum Informacji Turystycznej, poprzez utworzenie:
    • biura Informacji Turystycznej,
    • sali konferencyjno - szkoleniowej wraz projektorem i systemem nagłośnienia,
    • miejsca spotkań turystów z zapleczem gastronomicznym,
    • przechowalni i pomieszczeń magazynowych dla rowerów i kajaków,
    • galerii wystawienniczo - artystycznej,
    • zagospodarowanie terenu wokół obiektu.
  4. Zagospodarowanie terenu Stawu Hutniczego jako miejsca rekreacji wodnej wraz z budową deptaka łączącego staw z Kanałem Hutniczym.

Gmina planuje powołać jednostkę organizacyjną która będzie między innymi realizować zadania własne gminy obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu wytworzone mienie zostanie przekazane nieodpłatnie w trwały zarząd powołanej jednostce organizacyjnej: wobec czego powstałe w efekcie projektu mienie nie będzie w ogóle wykorzystywane przez gminę, a tym samym nie będzie służyło gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednostka organizacyjna gminy będzie odrębnym podatnikiem podatku VAT, który będzie prowadził na części wytworzonego mienia (budynek Centrum Informacji Turystycznej) czynności opodatkowane. Przewiduje się, iż - jednostka organizacyjna w ramach czynności opodatkowanych będzie między innymi zawierać umowy najmu lub dzierżawy. Dochody z prowadzonej przez jednostkę organizacyjną działalności na wytworzonym mieniu będą przekazywane do budżetu gminy.

W piśmie z dnia 21 kwietnia 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

  1. Gmina Z jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.
  2. Gmina Z, jako jednostka samorządu terytorialnego, działa na podstawie przepisów regulujących działalność gminy. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. NR 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zaspokajając zbiorowe potrzeby wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W związku z powyższym Gmina realizuje projekt ??' w ramach zadań własnych.
  3. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu ??' będą (i są - projekt jest w trakcie realizacji) wystawiane na Gminę Z.
  4. W celu realizacji projektu zawarto porozumienie miedzy gminami: Z, K i O. Liderem projektu jest Gmina Z. Zgodnie z treścią porozumienia każda z gmin odpowiedzialna jest za realizację części projektu na jej terenie. Faktury wystawiane są odrębnie na każdą z gmin.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w przypadku oddania w trwały zarząd utworzonej jednostce organizacyjnej, powstałego w wyniku inwestycji pn. ??? mienia, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, działa na podstawie przepisów regulujących działalność gminy. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zaspokajając zbiorowe potrzeby wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust.

1 pkt 10 cyt ustawy o samorządzie gminnym). W celu realizacji powyższych zadań Gmina Z planuje powołać jednostkę organizacyjną. Jednostka organizacyjna będzie odrębnym podatnikiem podatku VAT i to ona będzie prowadziła na wytworzonym mieniu działalność opodatkowaną (w budynku Centrum Informacji Turystycznej). Oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ, co stanowi inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości. W konsekwencji czynność ta nie podlega opodatkowaniem od towarów i usług. Wobec powyższego nie zostaną spełnione warunki, które umożliwiają obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, mianowicie odliczenia musi dokonać podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawc w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że w dniu 31 marca 2009r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. ??? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem projektu jest utworzenie Centrum Turystycznego ??? jako miejsca atrakcyjnego turystycznie i rekreacyjnie przy wykorzystaniu potencjału turystycznego i rekreacyjno-sportowego trzech sąsiadujących ze sobą gmin: Z, K i O.

W ramach projektu na ternie gminy Z zostaną zrealizowane następujące zadania:

  1. Budowa trzech przystani kajakowych: Przystań kajakowa K; Przystań kajakowa -?...' oraz Przystań kajakowa - ?...'.
  2. Oznakowanie tras rowerowych w granicach gminy Z - trasy nr.
  3. Przebudowa budynku kinoteatru w na budynek Centrum Informacji Turystycznej, poprzez utworzenie:
    • biura Informacji Turystycznej,
    • sali konferencyjno - szkoleniowej wraz projektorem i systemem nagłośnienia,
    • miejsca spotkań turystów z zapleczem gastronomicznym,
    • przechowalni i pomieszczeńmagazynowych dla rowerów i kajaków,
    • galerii wystawienniczo - artystycznej,
    • zagospodarowanie terenu wokół obiektu.
  4. Zagospodarowanie terenu Stawu Hutniczego jako miejsca rekreacji wodnej wraz z budową deptaka łączącego staw z Kanałem Hutniczym.

Gmina Z jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu ??' będą (i są - projekt jest w trakcie realizacji) wystawiane na Gminę Z.

W celu realizacji projektu zawarto porozumienie miedzy gminami: Z, K i O. Liderem projektu jest Gmina Z. Zgodnie z treścią porozumienia każda z gmin odpowiedzialna jest za realizację części projektu na jej terenie. Faktury wystawiane są odrębnie na każdą z gmin.

Gmina Z planuje powołać jednostkę organizacyjną która będzie między innymi realizować zadania własne gminy obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu wytworzone mienie zostanie przekazane nieodpłatnie w trwały zarząd powołanej jednostce organizacyjnej. Mienie powstałe w efekcie projektu nie będzie w ogóle wykorzystywane przez Gminę, a tym samym nie będzie służyło Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednostka organizacyjna gminy będzie odrębnym podatnikiem podatku VAT, który będzie prowadził na części wytworzonego mienia (budynek Centrum Informacji Turystycznej) czynności opodatkowane. Przewiduje się, iż jednostka organizacyjna w ramach czynności opodatkowanych będzie między innymi zawierać umowy najmu lub dzierżawy. Dochody z prowadzonej przez jednostkę organizacyjną działalności na wytworzonym mieniu będą przekazywane do budżetu gminy.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca, oddając w trwały zarząd powstałe w efekcie projektu mienie powołanej jednostce organizacyjnej, zwolni ją z ponoszenia opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, iż po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu wytworzone mienie zostanie nieodpłatnie przekazane w trwały zarząd powołanej jednostce organizacyjnej. Tym samym, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na brak odpłatności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy ? oddanie w bezpłatny trwały zarząd (używanie) odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

Tym samym należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. inwestycją.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Gmin będących partnerami projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika