odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu PN. (...)

odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu PN. ?Rewitalizacja Śródmieścia ? przebudowa zespołu obiektów powięziennych?

INTARPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009r. (data wpływu 16 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto (beneficjent projektu) planuje zrealizować projekt pn. ?Rewitalizacja zabytkowego śródmieścia - etap I', na który zostały wstępnie zarezerwowane środki w indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (załącznik do Uchwały Zarządu Województwa nr 1237/08 z dnia 8 października 2008 roku w sprawie zmiany ?indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych w ramach RPOW 2007-2013', stanowiącego załącznik do szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013).

Projekt przewiduje realizację 5 zadań inwestycyjnych polegających na przebudowie śródmiejskich placów i ulic oraz na przebudowie obiektów powięziennych na funkcje muzealno-wystawiennicze.

W dniu 6 października 2008r. została podpisana umowa wstępna dotycząca przygotowania projektu indywidualnego pomiędzy Zarządem Województwa a Gminą - beneficjentem projektu. Do realizacji projektu beneficjent wyznaczył gminną samorządową jednostkę budżetową (MZD ) oraz samorządową instytucję kultury (Wnioskodawcę). Jednostki te, pod własnymi nazwami i własnymi NIP oraz zgodnie z posiadanymi statutami, prowadzą działania formalno-prawne i organizacyjne związane z realizacją zadań w imieniu Miasta . Do najważniejszych z nich należą: ogłaszanie przetargów publicznych, podpisywanie umów czy przyjmowanie i rozliczanie faktur.

Wnioskodawca, zgodnie ze statutem, jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest ?Miasto ?. Nadzór nad DŚT sprawuje Prezydent Miasta . DŚT prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustalonych w art. 27 do 29 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, którymi są wpływy z prowadzonej działalności, w tym najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje z budżetu Miasta , środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. DŚT posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za realizację zadania inwestycyjnego pn. ?Rewitalizacja Śródmieścia - przebudowa zespołu obiektów powięziennych przy ul. ' i będzie ponosił wydatki kwalifikowalne w ramach realizowanego projektu.

Przedmiotem zadania jest przebudowa istniejących obiektów powięziennych na funkcje muzealno-wystawiennicze. Planuje się, że w przebudowanych obiektach mieścić się będą:

  • ośrodek myśli patriotycznej i obywatelskiej,
  • galeria współczesnej sztuki użytkowej,
  • warsztaty rękodzieła artystycznego,

które będą świadczyły usługi wystawiennicze, edukacyjne, promocyjne i popularyzacyjne (w zakresie rzemiosła artystycznego). Przewiduje się, że koszty eksploatacyjne związane z funkcjonowaniem wytworzonego majątku (przebudowanych obiektów) będą pokryte z dotacji podmiotowej i celowej Miasta oraz wpływami z tytułu sprzedaży biletów wejściowych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W trakcie przygotowania i realizacji zadania inwestycyjnego Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów towarów i usług, tj. min. in. usługa na pełnienie funkcji inwestora zastępczego, roboty budowlano-montażowe i innych niezbędnych do powstania zaplanowanej infrastruktury, która po oddaniu do użytku będzie zarządzana przez DŚT i z której DŚT będzie w przyszłości generował przychody z tytułu sprzedaży biletów wejściowych. Szacuje się, że przychody te będą wynosiły rocznie ok. 30.000 pln brutto. Planuje się, że zadanie będzie realizowane przez ok. 25 miesięcy i w tym okresie nie przewiduje się uzyskiwania przychodów z tytułu sprzedaży towarów i usług (biletów wejściowych). Pierwsza sprzedaż nastąpi w momencie oddania w użytkowanie infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego.

W piśmie z dnia 12 lutego 2009r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że działalność prowadzona w omawianym obiekcie nie będzie związana ze sprzedażą zwolnioną, a tylko ze sprzedażą opodatkowaną tzn. opłaty za bilety wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji pn. ?Rewitalizacja Śródmieścia - przebudowa zespołu obiektów powięziennych przy ul. ' w ramach projektu ?Rewitalizacja Zabytkowego Śródmieścia - etap I' istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przez DŚT, biorąc pod uwagę fakt, iż przychody z tytułu sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w prognozowanej wysokości pojawią się od momentu oddania infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz to, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a świadczenie usług w przyszłości, w nowych obiektach, powstałych w wyniku zakończenia inwestycji, będzie rozszerzeniem prowadzonej obecnie działalności, zwrot naliczonego podatku od towarów i usług, związanego z dokonywanymi zakupami podczas realizacji zadania inwestycyjnego jest możliwy, zgodnie z przedkładanymi deklaracjami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż beneficjent projektu, współfinansowanego ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. ?Rewitalizacja zabytkowego śródmieścia ? etap I? ,tj. Miasto upoważniło Wnioskodawcę do realizowania zadań w imieniu Miasta w zakresie inwestycji pn. ? Rewitalizacja Śródmieścia ? przebudowa zespołu obiektów powięziennych przy ul. ? . Wnioskodawca pod własną nazwą i numerem NIP prowadzi działania formalno-prawne i organizacyjne związane z realizacją przyjętego zadania. Do najważniejszych należą: ogłaszanie przetargów publicznych, podpisywanie umów czy przyjmowanie i rozliczanie faktur. Realizacja tego projektu przez Wnioskodawcę będzie polegała na przebudowie istniejących obiektów powięziennych na funkcje muzealno-wystawiennicze, a powstałe obiekty będą świadczyły usługi wystawiennicze, edukacyjne, promocyjne i popularyzacyjne (w zakresie rzemiosła artystycznego). Powstała infrastruktura po oddaniu do użytku będzie zarządzana przez Wnioskodawcę i będzie w przyszłości generowała przychody z tytułu sprzedaży biletów wejściowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym przysługiwać będzie Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zwrot naliczonego podatku od towarów i usług związanego z dokonywanymi zakupami podczas realizacji zadania jest możliwy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika