brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją inwestycji w zakresie budowy kanalizacji (...)

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją inwestycji w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej z przyłączami

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy L. przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008r. (data wpływu 3 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego ?Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków sanitarnych z rurociągami tłocznymi oraz zasilaniem energetycznym i przyłączami wodociągowymi do przepompowni w miejscowości R.? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego ?Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków sanitarnych z rurociągami tłocznymi oraz zasilaniem energetycznym i przyłączami wodociągowymi do przepompowni w miejscowości R.?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 stycznia 2009r. znak: IBPP4/443-47/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina L. chce skorzystać z dotacji pochodzącej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa O. (RPO WO) na lata 2007-2013 działania 4.1 - Infrastruktura wodno-ściekowa i gospodarka odpadami na realizację zadania inwestycyjnego pn. ?Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków sanitarnych z rurociągami tłocznymi oraz zasilaniem energetycznym i przyłączami wodociągowymi do przepompowni w miejscowości R.?. Inwestorem i beneficjentem projektu będzie Gmina L., a wykonane prace będą udokumentowane przez wykonawców fakturami VAT. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego bezpośrednio i całkowicie odpowiedzialną za prawidłowy przebieg i realizację przedmiotowego projektu oraz przestrzeganie procedur, harmonogramu i realizacji prac związanych z działaniami w zakresie realizacji przedsięwzięcia. Po zakończeniu inwestycji Gmina stanie się właścicielem inwestycji finansowanej ze środków RPO WO, natomiast za zarządzanie projektem w okresie, co najmniej 5 lat od chwili zakończenia inwestycji, odpowiedzialna będzie jednostka organizacyjna Gminy ? Zakład Gospodarki Komunalnej w L. działający w formie zakładu budżetowego.

W piśmie z dnia 23 stycznia 2009r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Gmina L. wskazała dodatkowo, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Nie oznacza to jednak, iż osobą tą jest w każdym przypadku użytkownik nieruchomości. Nie ma przeszkód, by o przyłączenie ubiegała się gmina, jeżeli istnieją ku temu przesłania wynikające z ustawowego zakresu zadań należących do gminy i rachunku ekonomicznego. Oczywiście w przypadku pojedynczych wniosków o przyłączenie do sieci najczęściej koszt przyłącza ponosi użytkownik nieruchomości (choć nie ma przeszkód, by na zasadzie ekwiwalentności przyłącze to zostało przekazane na majątek gminy i takie rozwiązanie także znajduje zastosowanie w praktyce). W przypadku Gminy (ale wg wiedzy Gminy identyczna lub co najmniej bardzo zbliżona sytuacja występuje w wielu innych gminach prowadzących tego rodzaju inwestycje), właścicielem przyłącza pozostaje gmina. Ponieważ Gmina wystąpi o dotację na całość zadania i będzie po zakończeniu inwestycji właścicielem przyłącza z pełnym prawem do dysponowania nim, to gmina a nie poszczególni użytkownicy nieruchomości występować będzie o przyłączenie.

Potwierdzenie prawidłowości takiego rozwiązania Wnioskodawca znajduje np. w wyjaśnieniach przedstawionych na stronach organów państwa. Zgodnie z ?Ogólnymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w projektach współfinansowanych przez Fundusz Spójności' opracowanymi przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydatki związane z budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych mogą być uznane za wydatki kwalifikowane. Podobne stanowisko zostało przedstawione w internetowym Serwisie Informacyjnym Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, gdzie w interpretacjach Instytucji Zarządzających Programem Infrastruktura i Środowisko czytamy: ?W zakresie kwalifikowalności budowy przyłączy kanalizacyjnych w projektach, które otrzymają dofinansowanie w ramach konkursów ogłoszonych w trakcie obowiązywania Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IiŚ w wersji z dnia 31 grudnia 2007r., mają zastosowanie zasady określone w Sekcji 6.4.1 - Budowa przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych tych Wytycznych. O ile budowa przyłączy zostanie uwzględniona w zakresie projektu należy przyjąć, że zgodnie z obowiązującymi zasadami, wydatki związane z budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych będą mogły być uznane za wydatki kwalifikowanie, jeżeli po zakończeniu inwestycji będą stanowiły własność beneficjenta lub podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu.

Jednocześnie w związku z wątpliwościami powstałymi na gruncie interpretacji przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747, z późn. zm.), a zwłaszcza w kontekście Uchwały Sądu Najwyższego z 13 września 2007r. (sygn. akt III CZP 79/07) odnoszącej się do definicji przyłącza kanalizacyjnego, planowana jest w najbliższym czasie zmiana opisanych wyżej postanowień Wytycznych. Przy okazji najbliższej aktualizacji postanowienia dotyczące kwalifikowalności przewodów kanalizacyjnych i wodociągowych zostaną przeniesione do Szczegółowego Opisu Priorytetów PO IiŚ. Należy mieć jednak na uwadze, iż w odniesieniu do wniosków o dofinansowanie przedłożonych w ramach konkursów, które zostały ogłoszone przed wejściem wżycie tych zmian, nadal będą obowiązywać dotychczasowe postanowienia Wytycznych w tym zakresie w wersji z dnia 31 grudnia 2007r.

Zgodnie z planowaną koncepcją zmian w odniesieniu do zakresu kwalifikowania budowy kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w ramach PO IiŚ zostaną przyjęte następujące rozwiązania:

W ramach budowy kanalizacji sanitarnej :

  • w przypadku braku studzienki w granicach nieruchomości przyłączanej, kwalifikowalne będą wydatki na budowę przewodów zlokalizowane poza granicami tej nieruchomości, a w granicach nieruchomości przyłączanej tylko te odcinki, które służą do przyłączenia więcej niż jednego podmiotu,
  • w przypadku, gdy w granicach nieruchomości przyłączanej do sieci istnieje studzienka (lub przewidziano jej wybudowanie), kwalifikowalne będą wydatki na budowę przewodów zlokalizowane zarówno poza granicami tej nieruchomości, jak również w jej granicach, jednak nic dalej, niż do pierwszej studzienki (wraz ze studzienką) od strony granicy tej nieruchomości.

Wydatki poniesione na budowę przewodów (w tym studzienek) kanalizacyjnych i wodociągowych mogą być uznane za kwalifikowalne, jeżeli ich własność należy do beneficjenta lub podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych wskazanego we wniosku oraz umowie o dofinansowanie.'

W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza, że gmina w przygotowanym wniosku o dofinansowanie przedstawiła projekt budowy sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami do nieruchomości zakończonymi studzienkami.

Także w wyjaśnieniu Marszałka Województwa K.-P., dotyczącym wprawdzie sieci wodociągowej, znajdującym jednak pełne zastosowanie do sieci kanalizacji sanitarnej: ?Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Beneficjentem działania jest gmina lub jednostka organizacyjna, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego wykonujące zadania określone w zakresie pomocy. W ramach kosztów kwalifikowanych można ująć koszty budowy przyłącza wodociągowego, z wyłączeniem wewnętrznej instalacji wodociągowej. Jeśli budowa przyłącza wodociągowego realizowana jest na odcinku przebiegającym na nieruchomości, której właścicielem jest osoba prywatna wówczas beneficjent (gmina) zawiera z właścicielem gruntu, na którym będzie realizowana operacja, umowę cywilno - prawną, z której wynikać będzie, iż to beneficjent w okresie realizacji projektu oraz w tzw. okresie związania z celem (przez 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności ostatecznej) będzie posiadał prawo do dysponowania tym obiektem. Jednocześnie beneficjent zobowiązuje się do utrzymywania tego obiektu w ww. okresie.' Z formalnego punktu widzenia wyjaśnienie to dotyczy kwestii prawa do dotacji a nie interpretacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Gmina podkreśla jednak, iż wnioskiem o dotację nie mogą być objęte wydatki, których nie mógłby ze względu na odpowiednie przepisy prawa ponieść dany wnioskodawca. Identyczne wyjaśnienia przedstawił na swojej stronie internetowej Marszałek Województwa P.. Takie właśnie rozwiązanie będzie zastosowane w przypadku Wnioskodawcy.

Rozpatrując celowość tego rozwiązania, Gmina podkreśla, iż indywidualnym użytkownikom byłoby znacznie trudniej (a właściwie byłoby to praktycznie niemożliwe do przeprowadzenia) uzyskać dotację z funduszy unijnych. Rozwiązanie to ma ponadto na celu osiągnięcie efektu ekologicznego, bowiem wcześniejsze doświadczenia a także doświadczenia gmin z Gminą L. współpracujących wskazują, że szczególnie na terenach z rzadką zabudową koszt przyłącza, w sytuacji gdy obciąża on użytkownika nieruchomości a przyłącze staje się jego własnością, stanowi istotny argument przeciwko podłączeniu do sieci. Wykonanie przyłączy przez gminę i pozostawienie ich w majątku gminy zapewnia tym samym większą efektywność ekonomiczną wykonywanej inwestycji poprzez jej wykorzystanie w maksymalnym zakładanym stopniu.

Podsumowując tę kwestię, Gmina L. nie będzie pełniła roli inwestora zastępczego, działającego w interesie właścicieli poszczególnych gospodarstw, bowiem to gmina pozostanie właścicielem przyłączy i w tym zakresie nie będzie miało miejsce żadne rozliczenie dokumentujące przekazanie własności tych przyłączy właścicielom gospodarstw.

Powstałe w wyniku inwestycji mienie będzie przekazane Zakładowi Gospodarki Komunalnej w L. do bezpłatnego użytkowania. Zakład ten jest powołany m.in. do realizacji obowiązków gminy wynikających w tym zakresie z ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w żadnym zakresie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Gminie L. będzie przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania ze względu na fakt, iż nie wystąpią po stronie Gminy jako podatnika VAT czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby wybudowana infrastruktura kanalizacyjna. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 roku Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Ponadto na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań tych należą sprawy dotyczące m.in. kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3). W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane usługi związane z realizacją zadania opisanego w niniejszym wniosku nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę jako podatnika VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy nabyciach związanych z realizacją zadania.

Dodatkowo rozpatrując przepis art. 6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) Gmina nie ma również możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów celem skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ponieważ jest to kwestia o zasadniczym znaczeniu zarówno dla rozliczeń podatkowych Gminy, jak i prawidłowości korzystania z funduszy pomocowych, stąd za konieczne Gmina uważa złożenie niniejszego wniosku.

W piśmie z dnia 23 stycznia 2009r. Wnioskodawca informuje, że złożony wniosek o interpretację dotyczył wyłącznie skutków podatkowych na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług. Nie jest zamiarem Gminy uzyskanie interpretacji w zakresie innych podatków, w tym np. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca chce skorzystać z dotacji pochodzącej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację zadania inwestycyjnego pn. ?Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków sanitarnych z rurociągami tłocznymi oraz zasilaniem energetycznym i przyłączami wodociągowymi do przepompowni w miejscowości R.?. Gmina L. nie będzie pełniła roli inwestora zastępczego, działającego w interesie właścicieli poszczególnych gospodarstw, bowiem to Gmina pozostanie właścicielem przyłączy i w tym zakresie nie będzie miało miejsce żadne rozliczenie dokumentujące przekazanie własności tych przyłączy właścicielom gospodarstw. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w żadnym zakresie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami.

Z treści wniosku wynika, iż powstałe w wyniku inwestycji mienie będzie przekazane Zakładowi Gospodarki Komunalnej w L. do bezpłatnego użytkowania. Zakład ten powołany jest m. in. do realizacji obowiązków Gminy wynikających w tym zakresie z ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art.

8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie zrealizowanej inwestycji do bezpłatnego użytkowania) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy ? nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Wobec powyższego biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika