Wystawianie faktur w formie elektronicznej sygn: IBPP4/443-473/12/PK

Wystawianie faktur w formie elektronicznej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012r. (data wpływu 2 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2012r. (data wpływu 26 listopada. 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości wystawiania faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości wystawiania faktur w formie elektronicznej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 listopada 2012r. znak: IBPP4/443-473/12/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza obsługiwać część swoich klientów, którzy wyrażą na to pisemnie zgodę, przesyłając im faktury w formie elektronicznej w oparciu o przepisy Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie przesyłania faktury w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi kontroli skarbowej, (Dz.U. z 2010r. nr 249 poz. 1661)

System księgowy Spółki oparty jest na programie księgowym, producent tego oprogramowania gwarantuje, że system generując faktur w formie elektronicznej i zapisując je w formacie PDF zapewnia:

  • autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego (wydruki są przechowywane w postaci plików PDF identycznych jak oryginały dokumentów wystawionych do klienta)
  • łatwe ich odszukanie,
  • organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Program ten nie umożliwia przesyłania do klientów faktur uwierzytelnionych podpisem elektronicznym.


Faktury, które zamierza wystawiać Spółka w formacie PDF będą miały zapewnioną autentyczność pochodzenia i integralności treści faktur w rozumieniu o których mowa w przepisach.

W związku z powyższym, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, że stanowisko Spółki w wyżej opisanej sprawie jest prawidłowe

Zdaniem Wnioskodawcy, sam mechanizm generowania faktur elektronicznie oraz zabezpieczenia wypracowane przez Spółkę, pomimo braku podpisu elektronicznego, spełniają przesłani określone w rozporządzeniu dotyczące zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Kwestię przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249 poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i ust. 2 oraz § 4 ww. rozporządzenia faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury, gdzie przez:

  • autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;
  • integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  • bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Stosownie do § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360) faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Powyższe nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż za fakturę elektroniczną, należy uznać taki dokument co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy (sprzedawcy) oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy (nabywcy) co do takiej formy przesyłania faktur. W odróżnieniu od faktur tradycyjnych faktury przesyłane drogą elektroniczną sporządza się w jednym egzemplarzu który jest przesyłany nabywcy, a jednocześnie zachowany w dokumentacji sprzedawcy.

Prawodawca zdefiniował co należy rozumieć przez autentyczność pochodzenia faktury oraz integralność treści faktury. Jako przykład systemów zapewniających zachowanie ww. warunków podał bezpieczny podpis elektroniczny oraz elektroniczną wymianę danych (EDI). Przy czym jest to katalog otwarty i dopuszczalne są wszelkie inne metody generowania i przesyłania faktur drogą elektroniczną.

Tym samym w celu prawidłowego generowania i wysyłania faktur w formie elektronicznej konieczne jest przez podatnika stworzenie metod gwarantujących spełnienie powyższych wymogów które jednak może określić sam podatnik. Ponadto prawodawca nie precyzuje zamkniętego katalogu rozwiązań informatycznych zapewniających autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.

Z przedstawionego we wniosku stanu wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach posiadanego programu księgowego wystawiać w formacie PDF faktury, które, jak zostało przedstawione, będą miały zapewnioną autentyczność pochodzenia i integralność treści w rozumieniu o których mowa w przepisach. Ponadto zostanie spełniony warunek dotyczący akceptacji kontrahentów Spółki do otrzymywania faktur droga elektroniczna.

Mając powyższe na uwadze w sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji, skoro generowanie i przesyłanie faktur w formacie PDF zapewnia autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur o których mowa w przepisach (co jasno wynika z przedstawionego stanu podanego przez Wnioskodawcę), to w tym zakresie sposób generowania i przesyłania tych faktur spełnia wymogi określone w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej (?).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie generowania faktur elektronicznych oraz stosowanych zabezpieczeń, w których zapewniona zostaje autentyczność pochodzenia i integralność treści, należy uznać za prawidłowe.

Informuje się jednocześnie, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena czy stosowany system księgowy spełnia wymagania autentyczności pochodzenia oraz integralności treści faktury, gdyż fakt ten wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego (jest elementem tego stanu).

Końcowo należy dodać, iż faktyczna ocena wypełnienia przez wystawcę wymogów określonych przepisami cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów może być zweryfikowana tylko w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego prowadzonego na podstawie odpowiednich przepisów proceduralnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika