Czy Wnioskodawca kupując do celów produkcyjnych, ten sam dotychczas używany olej napędowy do celów (...)

Czy Wnioskodawca kupując do celów produkcyjnych, ten sam dotychczas używany olej napędowy do celów elektroizolacyjnych, o zmienionym kodzie CN z kodu CN 2710 19 41 na kod CN 2710 19 47 może nadal korzystać ze zwolnienia z akcyzy jako podmiot zużywający?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione w piśmie z 10 września 2013r. (przekazane do tut. Organu z Urzędu Celnego w Katowicach data wpływu 7 października 2013r.), uzupełnione pismem z 27 grudnia 2013r. (data wpływu 30 grudnia 2013r.) oraz pismem z 30 grudnia 2013r. (data wpływu 2 stycznia 2014r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013r. wpłynęło do tut. Organu pismo o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych. Ww. pismo zostało uzupełnione pismem z 27 grudnia 2013r. (data wpływu 30 grudnia 2013r.) oraz pismem z 30 grudnia 2013r. (data wpływu 2 stycznia 2014r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 grudnia 2013r. znak: IBPP4/443-495/13/BP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem produkującym transformatory rozdzielcze, spełniającym wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z akcyzy jako podmiot zużywający w procesie produkcyjnym olej napędowy do celów elektroizolacyjnych, w oparciu o § 6 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 roku. Do produkcji transformatorów olejowych Wnioskodawca stosuje olej napędowy o kodzie CN 2710 19 41, który zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 (poz. 212 § 6 pkt 3) korzysta ze zwolnienia przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Na podstawie Rozporządzenia Komisji UE nr 1006/2011 z 27 września 2011 r. z dniem 1 stycznia 2012 został zmieniony załącznik nr l do Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, w którym stosowany przez ww. olej zmienił numer kodu z CN 2710 19 41 na kod CN 2710 19 47. W związku ze zmianą nomenklatury scalonej w UE dostawca tego samego oleju, który stosował dotychczas kod CN 2710 19 41 na dokumentach dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy stosuje zmieniony kod CN 2710 19 47 zgodny z rozporządzeniem Komisji UE.

W Rozporządzeniu MF z dnia 8 lutego 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego poz. 212 w § 6 pkt 3 nie został zmieniony numer kodu CN zamieszczony w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87, występuje tam nadal kod CN 2710 19 41.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca kupując do celów produkcyjnych, ten sam dotychczas używany olej napędowy do celów elektroizolacyjnych, o zmienionym kodzie CN z kodu CN 2710 19 41 na kod CN 2710 19 47 może nadal korzystać ze zwolnienia z akcyzy jako podmiot zużywający?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie Rozporządzenia Komisji UE nr 1006/2011 z 27 września 2011 r. z dniem 1 stycznia 2012 w którym zmieniony został załącznik nr 1 do Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej podatnikowi kupującemu do celów produkcyjnych ten sam dotychczas używany olej napędowy do celów elektroizolacyjnych o zmienionym kodzie CN z kodu CN 2710 19 41 na kod CN 2710 19 47 nadal przysługuje zwolnienie z akcyzy jako podmiotowi zużywającemu przy spełnieniu warunków do korzystania ze zwolnienia z akcyzy w oparciu o § 6 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 771 ze zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 212) zwalnia się od akcyzy:

1.olej opałowy inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany:

  1. do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,
  2. w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

2.oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

3.oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41, wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych - transformatorowych oraz olejów procesowych - technologicznych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3, 8 i 9 ustawy

-jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Natomiast w myśl ust. 2 ww. przepisu, zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Powyższy zapis jest podyktowany pewną dychotomią, jaka występuje w zakresie regulacji dotyczących podatku akcyzowego. Mianowicie zakres tego podatku jest regulowany zarówno przez przepisy Wspólnotowe jak i krajowe. W związku z tym, że kody CN, które są regulowane przez przepisy Wspólnotowe, ulegają corocznie zmianom (Komisja Europejska wydaje stosowne rozporządzenie zmieniające z mocą od 1 stycznia nowego roku), ustawodawca krajowy, wprowadził do ustawy zastrzeżenie, że zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli zmiany te nie zostały zawarte również w przepisach nowej ustawy o podatku akcyzowym. W rezultacie, w przypadku zmiany Nomenklatury Scalonej z dniem 1 stycznia 2012 r., wszelkie zmiany klasyfikacji CN towarów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe nie będą pociągały za sobą zmian w opodatkowaniu akcyzą, zarówno w zakresie uznania danego towaru za wyrób akcyzowy, jak i w zakresie poszczególnych elementów opodatkowania w przypadku wyrobów akcyzowych (tj. stawek akcyzy, prawa do stosowania zwolnień od akcyzy czy też warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy).

Jeżeli zatem w związku z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1006/2011

z dnia 27 września 2011 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, doszło do zmiany nomenklatury scalonej (CN), w wyniku której wyrób klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 od dnia 1 stycznia 2012 r. klasyfikowany jest do kodu CN 2710 19 47, dla opodatkowania akcyzą, a tym samym i dla zwolnienia z akcyzy zastosowanie ma Nomenklatura Scalona obowiązująca na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym (tj. na dzień 1 marca 2009r.) do momentu kiedy modyfikacje nomenklatury scalonej (CN) nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym.

Reasumując Wnioskodawca kupując do celów produkcyjnych, ten sam co dotychczas olej napędowy zużywany do celów elektroizolacyjnych ? transformatorowych (o zmienionym kodzie CN, wynikającym ze zmiany załącznika nr 1 Rozporządzenia Rady (EWG)), z kodu CN 2710 19 41 na kod CN 2710 19 47, może nadal korzystać ze zwolnienia z akcyzy jako podmiot zużywający przy spełnieniu pozostałych warunków zawartych w § 6 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika