Czy zakupywane wyroby węglowe nie są traktowane jako akcyzowe i nie podlegają przepisom zawartym w (...)

Czy zakupywane wyroby węglowe nie są traktowane jako akcyzowe i nie podlegają przepisom zawartym w ustawie o podatku akcyzowym jako nie służące celom opałowym? Czy wyroby węglowe sprzedawane od kontrahentów, wykorzystujących je do produkcji wyrobów węglowych dla celów metalurgicznych, nie są traktowane jako akcyzowe i nie podlegają przepisom zawartym w ustawie o podatku akcyzowym jako nie służące celom opałowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 16 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia wyrobów węglowych zakresem ustawy o podatku akcyzowym ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia wyrobów węglowych zakresem ustawy o podatku akcyzowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2011r. dotyczącym wyrobów objętych akcyzą, Wnioskodawca stał się pośredniczącym podmiotem węglowym. Działając zgodnie z ww. rozporządzeniem i obowiązującymi przepisami, Wnioskodawca dołącza do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumenty dostawy i prowadzi ewidencję wyrobów węglowych.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową wyrobów węglowych. Dotyczy ona zasypek termoizolacyjnych (CN 2704).

Wszystkie wyroby węglowe są sprzedawane w całości bezpośrednio lub pośrednio do celów metalurgicznych (nie są sprzedawane do celów opałowych).

Jednocześnie wszystkie ww. surowce kupowane są od pośredniczących podmiotów węglowych zwolnionych od akcyzy i wszystkie ww. wyroby sprzedawane są do pośredniczących podmiotów węglowych (lub końcowych odbiorców zużywających) zwolnionych od akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zakupywane wyroby węglowe nie są traktowane jako akcyzowe i nie podlegają przepisom zawartym w ustawie o podatku akcyzowym jako nie służące celom opałowym?
  2. Czy wyroby węglowe sprzedawane od kontrahentów, wykorzystujących je do produkcji wyrobów węglowych dla celów metalurgicznych, nie są traktowane jako akcyzowe i nie podlegają przepisom zawartym w ustawie o podatku akcyzowym jako nie służące celom opałowym?

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy ze względu na fakt, iż zakupywane wyroby węglowe nie służą celom opałowym, nie są wyrobami węglowymi w pojęciu ustawy o podatku akcyzowym i nie podlegają jej przepisom i opodatkowaniu.

Ad. 2

Ze względu na fakt, iż sprzedawane wyroby węglowe nie służą celom opałowym, nie są wyrobami węglowymi w pojęciu ustawy o podatku akcyzowym i nie podlegają przepisom i opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 21 ww. załącznika pod kodem ex CN 2704 00 wymieniono koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Jednocześnie stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową wyrobów węglowych. Dotyczy ona zasypek termoizolacyjnych (CN 2704).

Wszystkie wyroby węglowe są sprzedawane w całości bezpośrednio lub pośrednio do celów metalurgicznych (nie są sprzedawane do celów opałowych).

Jednocześnie wszystkie ww. surowce kupowane są od pośredniczących podmiotów węglowych zwolnionych od akcyzy i wszystkie ww. wyroby sprzedawane są do pośredniczących podmiotów węglowych (lub końcowych odbiorców zużywających) zwolnionych od akcyzy.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy zwrócić uwagę, iż jak wskazano powyżej, stosownie do postanowień załącznika nr 1 poz. 21 ustawy, za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby klasyfikowane do kodu CN 2704 00 ? jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Przeznaczenie do celów opałowych zatem determinuje możliwość uznania jednego z ww. wyrobów za wyrób akcyzowy. Wnioskodawca wskazał, iż nabywa wyroby węglowe od pośredniczących podmiotów węglowych, a następnie dokonuje w całości ich sprzedaży. Nabyte wyroby nie służą celom opałowym. Zatem należy uznać, iż zakupione przez Wnioskodawcę surowce, które są nabywane od pośredniczących podmiotów węglowych nie są traktowane jako wyroby akcyzowe podlegające przepisom zawartym w ustawie o podatku akcyzowym albowiem nie służą celom opałowym.

Z tego też powodu sprzedawane przez Wnioskodawcę ww. wyroby węglowe, które nabywca zużywa do celów metalurgicznych, nie są wyrobami akcyzowymi podlegającymi przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym wyroby te nie podlegają uwarunkowaniom formalnym w zakresie ich obrotu narzuconym przez ustawę.

W tym miejscu należy jednak wyraźnie wskazać, iż powyższe ma wyłącznie zastosowanie w przypadku, gdy wyroby węglowe będące przedmiotem wniosku nie są w żaden sposób przeznaczone do celów opałowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika