Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z programem stypendialnym.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z programem stypendialnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2008r. (data wpływu 16 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 29 stycznia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części związanego z programem stypendialnym ? pn. ?Program pomocy stypendialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części związanego z programem stypendialnym ? pn. ?Program pomocy stypendialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących?. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 29 stycznia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-85/08/JP z dnia 8 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach Działania 2.2. 2PORR - Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Gmina w roku szkolnym 2005/2006 przystąpiła do realizacji projektu nr ? ?Program pomocy stypendialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących?.

Program był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Realizacja programu polegała na wypłacie uprawnionym stypendystom pomocy finansowej Ponadto umowa zawarta z Urzędem Marszałkowskim i kosztorys przewidywał również częściowy zwrot za koszty realizacji programu.

Przy realizacji projektu zakupiono 2 ryzy papieru ksero, 1 toner czarny do drukarki, 1 toner kolorowy do drukarki, 2 segregatory do dokumentacji i 12 skoroszytów, na łączną wartość 221,82 zł brutto, w tym 40,00 zł VAT 22 %. Zakupione artykuły zostały wykorzystane do sporządzania dokumentacji oraz przechowywania dokumentów związanych z realizacją projektu. Ponadto zakupiono 2 gumki do pieczątek o łącznej wartości brutto 23,55, w tym 4,25 zł VAT 22%. Gumki zawierały treści opisu o realizowanym programie i źródłach jego finansowania, które to opisy umieszczone musiały być na fakturach.

Projekt był realizowany w okresie od 16 sierpnia 2005r. do 30 czerwca 2006r.

Realizacja projektu wynikała z zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej ? w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność, natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Program z ramienia Gminy jako Beneficjenta był realizowany fizycznie przez Gminny Zespół Oświaty, który jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej i nie będąca podatnikiem podatku VAT czynnym ani zwolnionym co potwierdziło zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Urząd Gminy jedynie przekazał kwoty przesłane przez Urząd Marszałkowski na konto zarządzane przez Gminny Zespół Oświaty z przeznaczeniem na realizację programów stypendialnych. Dla Urzędu Gminy wydatki poniesione przez GZO na zakup artykułów, o których mowa wyżej, były wydatkami od których nie można odliczyć podatku VAT, w całości kwalifikowanymi, gdyż służyły wyłącznie do realizacji czynności nie opodatkowanej, do której zalicza się wypłatę stypendium.

Powyższe stwierdzenie jest zgodne z art. 86. 1. ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi ?w zakresie, w jakim towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu ? ?Program pomocy stypendialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących? istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części przez Beneficjenta tj. Gminę za koszty poniesione przez GZO na obsługę programów...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on podstaw ani możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego przez GZO, ponieważ towary zakupione w ramach projektu nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co potwierdza art. 86 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi ?w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124'.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest podmiotowo zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych realizował dofinansowany ze środków unijnych projekt stypendialny ? ?Program pomocy stypendialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących?. Program z ramienia Gminy był realizowany fizycznie przez Gminny Zespół Oświaty. Urząd Gminy jedynie przekazał kwoty przesłane przez Urząd Marszałkowski na konto zarządzane przez Gminny Zespół Oświaty z przeznaczeniem na realizację programów stypendialnych. Wydatki związane z realizacja projektu były więc ponoszone faktycznie przez Gminny Zespół Oświaty a nie przez Urząd Gminy.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest dokonanie nabycia towarów lub usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika