Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ? nie (...)

Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ? nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2010r. (data wpływu 14 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 30 kwietnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 30 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składał deklaracji VAT-7.

Lokalna Grupa Działania jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych (jest stowarzyszeniem). Jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora: gospodarczego, publicznego i społecznego. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 7 marca 2007r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z Udziałem Środków Europejskich Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich, rozporządzenia Rady Wspólnot Europejskich Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejskiego Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Stowarzyszenie nie prowadziło działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie 15 stycznia 2009r. złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4 działania LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Stowarzyszenie realizowało swoją Lokalną Strategie Rozwoju, której głównym celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów Gmin L. i T. W ramach tego LGD ponosiła koszty związane z funkcjonowaniem Biura: wynagrodzenia pracowników, opłaty za czynsz, media, oraz koszty związane z różnego rodzaju usługami związanymi np. z promocją (druk plakatów, ulotek, organizacja imprez kulturalnych i sportowych), dodatkowo LGD zajmuje się rozpowszechnianiem informacji o środkach unijnych, organizowała szkolenia w tym zakresie oraz ponosiła innego rodzaju wydatki związane z funkcjonowaniem LGD. LGD podejmowało będzie ww. działania do roku 2015.

Wszelkie koszty związane z działalnością LGD podlegają refundacji ze środków unijnych. Co rok LGD składa wniosek o refundację poniesionych kosztów, które co do zasady refundowane są wraz z podatkiem VAT.

Interpretacja stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność składanego co rok do Urzędu Marszałkowskiego, wobec czego wydanie takiej interpretacji jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań w ramach Działania 4.31 Funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania nie były wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło w dniu 30 kwietnia 2010r.):

Czy Wnioskodawcy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie, które wpłynęło w dniu 30 kwietnia 2010r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4 działania LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Stowarzyszenie realizowało swoją Lokalną Strategie Rozwoju, której głównym celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów Gmin L. i T. W ramach tego LGD ponosiła koszty związane z funkcjonowaniem Biura: wynagrodzenia pracowników, opłaty za czynsz, media, oraz koszty związane z różnego rodzaju usługami związanymi np. z promocją (druk plakatów, ulotek, organizacja imprez kulturalnych i sportowych), dodatkowo LGD zajmuje się rozpowszechnianiem informacji o środkach unijnych, organizowała szkolenia w tym zakresie oraz ponosiła innego rodzaju wydatki związane z funkcjonowaniem LGD.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań w ramach Działania 4.31 Funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania nie były wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składał deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika