Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku (...)

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008r. (data wpływu 5 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina P. zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, Poddziałanie 4.1. Infrastruktura wodno - ściekowa i gospodarka odpadami.

Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wtedy, gdy w żaden sposób nie będzie mógł zostać odzyskany przez Beneficjenta. Możliwość odzyskania podatku VAT dyskwalifikuje taki wydatek jako kwalifikowany. Koszty podatku VAT będą traktowane, jako kwalifikowane tylko w przypadku, gdy zostanie złożone oświadczenie Beneficjenta o braku możliwości odzyskania podatku VAT wraz z indywidualną interpretacją czy w odniesieniu do realizowanego przez Beneficjenta projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT. Jeśli wnioskodawca ma siedzibę na terenie województwa to organem właściwym do wydania indywidualnej interpretacji jest Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.

Projekt pn. ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.' będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, art. 7 ust. 1 pkt 3 (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591).

Przedsięwzięcie polega na rozbudowie i modernizacji miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.:

  • ul. S., P., Mł., M.: kanalizacja sanitarna i kanalizacja deszczowa
  • ul. K., W., M.: kanalizacja sanitarna grawitacyjna, przykanaliki grawitacyjne, kanalizacja sanitarna ciśnieniowa, przykanaliki ciśnieniowe, 2 przepompownie, kanalizacja deszczowa
  • Osiedle - A., B., K., S., Kw., O., R., W., Wi.: kanalizacja sanitarna, przykanaliki grawitacyjne.

Projekt przewiduje budowę wyłącznie przykanalików do pierwszej studzienki zlokalizowanej za granicą posesji. Natomiast pozostała część związana z budową przykanalików będzie leżała po stronie właściciela nieruchomości.

Po wykonaniu projektu cała inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji w P..

W trakcie realizacji projektu nabywane towary i usługi nie będą związane z działalnością opodatkowaną gminy.

Podmiotem ponoszącym podatek VAT w odniesieniu do czynności przypisanych Gminie P. jest Urząd Miejski w P..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu pod nazwą ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.' jak i po jego zakończeniu nie ma on możliwości odliczenia w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Urząd Miejski w P. jest podatnikiem podatku VAT. Natomiast Gmina P. nie jest podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie jest powtórzeniem przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97 poz. 970 ze zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, Poddziałanie 4.1. Infrastruktura wodno - ściekowa i gospodarka odpadami.

Projekt pn. ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.? będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, art. 7 ust. 1 pkt 3 (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591). W trakcie realizacji projektu nabywane towary i usługi nie będą związane z działalnością opodatkowaną gminy.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina (Miasto) jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Urząd Gminy (Miasta) realizujący zadania własne Gminy korzystają ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z modernizacją i rozbudową sieci kanalizacyjnej.

Z treści wniosku ponadto wynika, iż po wykonaniu projektu cała inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji w P..

Trwały zarząd, w świetle regulacji przepisów art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust.1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.), jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostką organizacyjną. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w trwały zarząd odpowiedniej jednostce organizacyjnej za opłatą na czas oznaczony lub nieoznaczony. Trwały zarząd ustanawia właściwy organ w drodze decyzji.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości powiatowych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą ?Modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci kanalizacyjnej w P.'.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika