możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przez Spółkę projektu polegającego na (...)

możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przez Spółkę projektu polegającego na podniesieniu kwalifikacji pracowników

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010r. (data wpływu 9 marca 2010r.), uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2010r. (data wpływu 2 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu pn. ??? ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2010r. (data wpływu 2 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 marca 2010r. znak: IBPP4/443-387/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa owoców i warzyw. Działalność gospodarcza w przeważającej części opodatkowana jest stawką VAT 7% oraz w niewielkiej części stawką VAT 22%. Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu ??? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? Poddzialanie 2.1.1. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Umowa została zawarta z P. a realizowana jest przez firmę P. Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawcy przyznano dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie 936.111,92 zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki a przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji i wykazanie wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od dnia 1 listopada 2009r. do dnia 30 października 2011r. W ramach projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu. Celem ogólnym projektu jest zwiększenie konkurencyjności pracowników poprzez prowadzenie zajęć dydaktycznych i szkoleń doskonalących kwalifikacje pracowników. Poza tymi działaniami w projekcie występują również działania związane z realizacją, obsługą i zarządzaniem projektem. W ramach projektu są rozliczane również koszty pośrednie w części przypadającej na realizowany projekt. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt ?non profit?), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi to do powstania po stronie Wnioskodawcy zysku. Taki związek, uzasadniający ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych wydatków, mógłby wystąpić w przypadku, gdy korzyści wynikające z realizacji projektu znalazłyby odzwierciedlenie w poprawie rentowności całego przedsiębiorstwa, wpływając na sprzedaż opodatkowaną. W opisanym przypadku związek taki nie występuje z uwagi na sam charakter projektu. Udział w projekcie jest bezpłatny dla uczestników. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

W piśmie z dnia 25 marca 20010r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu. W ramach projektu zostaną nabyte usługi związane z prowadzonymi szkoleniami, tj. usługi hotelowe, usługi gastronomiczne, koszty transportu, wynajem sali. Usługi te nie mają związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Koszty tych usług są bezpośrednio sfinansowane z przyznanej dotacji. Projekt kierowany jest do pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę. Projekt ma na celu podwyższenie kwalifikacji pracowników. Szkolenia pracowników realizowane w ramach projektu nie mają wpływu na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Wnioskodawcę. Celem projektu jest rozwój umiejętności osobistych pracowników. Przedmiotem szkoleń i zajęć dydaktycznych jest tematyka związana z rozwojem i doskonaleniem umiejętności pracowników, m.in. praca w zespole, komunikacja interpersonalna, motywowanie i wyznaczanie celów, zarządzanie wiekiem, zarządzanie projektami, zarządzanie czasem, umiejętności negocjacji, kreatywne rozwiązywanie problemów. Korzyścią dla pracodawcy jest poprawa organizacji pracy oraz podniesienie kwalifikacji pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu, biorąc pod uwagę fakt, że otrzymana dotacja rozwojowa nie stanowi obrotu w myśl przepisów ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przytoczonymi przepisami, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wnioskodawca uważa, że jeśli nie zachodzi związek pomiędzy dokonywaniem zakupów towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Ponadto realizacja projektu nie powoduje wystąpienia sprzedaży, a kwota otrzymanej dotacji nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy działania realizowane w ramach projektu ??? nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacja projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt polegający na szkoleniu własnych pracowników w celu podwyższenia ich kwalifikacji. Udział w projekcie dla uczestników jest bezpłatny. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów, bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem. Korzyścią dla Wnioskodawcy jako pracodawcy jest poprawa organizacji pracy oraz podniesienie kwalifikacji pracowników. Szkolenia pracowników realizowane w ramach projektu nie mają wpływu na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zakupione w ramach projektu usługi związane z prowadzonymi szkoleniami nie mają związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte usługi, związane z realizacją ww. projektu służą jednak czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, że prowadzona przez niego działalność gospodarcza w przeważającej części opodatkowana jest stawką VAT 7% oraz w niewielkiej części stawką 22%. Skoro Wnioskodawca przeprowadza szkolenie własnych pracowników w celu np. podwyższenia ich kwalifikacji, rozwoju ich umiejętności osobistych, umiejętności pracy w zespole, zarządzanie czasem, kreatywne rozwiązywanie problemów, nie sposób przyjąć, że efekty tego szkolenia nie mają wpływu na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą, której efektem jest realizowana sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Poprawa systemu czy też sposobu prowadzenia działalności gospodarczej, poprawa sposobu zarządzania czasem przez pracowników jak też podniesienie poziomu ich wiedzy czy też kwalifikacji znajduje pełne odzwierciedlenie w wynikach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Z powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, ustawodawca wyłączył z prawa do odliczenia podatku naliczonego te zakupy towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi ani działalności zwolnionej od podatku VAT, ani czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Tym samym Wnioskodawca prowadząc wyłącznie działalność opodatkowaną stawkami 7% i 22% VAT ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Wnioskodawca ma także prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy natomiast zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu również w § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Tut. organ informuje, że w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji wydania zostanie odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika