Uznanie podpisania protokołu stanowiącego integralną część umów, o dostarczenie wyrobów węglowych, (...)

Uznanie podpisania protokołu stanowiącego integralną część umów, o dostarczenie wyrobów węglowych, za dokument mający zastosowanie dla zwolnienia z akcyzy dostawy wyrobów węglowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 21 sierpnia 2013r. (data wpływu 27 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania podpisania protokołu stanowiącego integralną część umów, o dostarczenie wyrobów węglowych, za dokument mający zastosowanie dla zwolnienia z akcyzy dostawy wyrobów węglowych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania podpisania protokołu stanowiącego integralną część umów, o dostarczenie wyrobów węglowych, za dokument mający zastosowanie dla zwolnienia z akcyzy dostawy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) istnieje na rynku od 2000 roku i jako pośredniczący podmiot węglowy (PPW) zajmuje się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym importem i eksportem wyrobów węglowych.

Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW, a następnie sprzedaje te wyroby m.in. do Finalnych Nabywców Węglowych (w rozumieniu znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym) zwolnionych od podatku akcyzowego - w tym między innymi podmiotów zużywających wyroby węglowe do celów:

  1. produkcji energii elektrycznej,
  2. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej
  3. przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Spółka zawiera z kontrahentami umowy sprzedaży węgla trwające od 1 roku do 5 lat. Część umów długoterminowych zawiera także klauzulę, zgodnie z którą okres trwania umowy zostaje automatycznie przedłużony o kolejny rok, chyba że jedna ze stron umowy w trakcie trwania roku bieżącego złoży pisemny wniosek o jej nie przedłużaniu. Umowy sprzedaży węgla zawierają załączniki stanowiące integralną część umowy, które określają harmonogram rocznych dostaw z podziałem na poszczególne miesiące. Umowy przewidują odstępstwa od harmonogramu w ilości do 15%.

W związku z nowelizacją przepisów o podatku akcyzowym, Spółka planuje podjąć następujące działania mające na celu wypełnienia warunków zwolnienia określonych w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku akcyzowym:

1.Skonstruować oraz zawrzeć z kontrahentami Spółki będącymi Finalnymi Nabywcami Węglowymi umowy lub aneksy do już obowiązujących umów, w których Finalny Nabywca Węgla potwierdza, iż cały zakupiony od Spółki węgiel zostanie przeznaczony na cel/cele określone w art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto dla celów kontroli wewnętrznych Spółka rozważa wdrożenie systemu, w którym integralną częścią poszczególnych umów, o których mowa powyżej, będą protokoły podpisywane przez osoby wskazane w umowie.

Wzór samego protokołu stanowić będzie załącznik do umowy. Protokoły te zawierać będą następujące dane:

  1. Nazwa towaru, określenie pozycji CN wyrobów węglowych.
  2. Ilość wyrobów węglowych w kilogramach.
  3. Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy.
  4. Spis faktur dokumentujących dokonanie dostawy wyrobów węglowych w okresie objętym protokołem.
  5. Podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych objętych protokołem.
  6. Okres, za który sporządzany jest protokół.

Protokoły takie sporządzane będą zbiorczo, raz w roku, lub w krótszym okresie (np. półrocznym lub kwartalnym w zależności od postanowień umownych i okresach rozliczeniowych z kontrahentami), w terminie wskazanym w umowie i zawierać będą powyższe dane w odniesieniu do wszystkich dostaw wyrobów węglowych dokonanych w okresie od wejścia w życie przepisów nowelizujących lub od pierwszej dostawy nieobjętej poprzednim protokołem lub od dnia wprowadzenia przez Spółkę opisywanego modelu postępowania.

2.Wystawiać faktury dokumentujące dostawy wyrobów węglowych, z określonymi na fakturze danymi (poza danymi wymaganymi przez inne akty prawne):

  1. Pozycji CN wyrobów węglowych.
  2. Ilości wyrobów węglowych w tonach.
  3. Przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy.
  4. Dodatkową informację dla celów podatku akcyzowego, o ilości wyrobów węglowych w kilogramach.

Na fakturach nie będzie natomiast umieszczany podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych dla celów zwolnionych.


3.Spółka prowadzić będzie ewidencję wyrobów węglowych sprzedanych na terytorium kraju Finalnemu Nabywcy Węglowemu, o której mowa w dodanym przez nowelizację przepisów art. 91a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy protokół, o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym spełnia również wymóg ustawy o podatku akcyzowym określony w art. 31a ust. 4 pkt 2, to jest wymóg potwierdzenia podpisem nabycia wyrobów węglowych przeznaczonych do celów zwolnionych w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a Finalnym Nabywcą Węglowym?

Zdaniem Wnioskodawcy przygotowany i podpisany protokół spełnia również wymóg, o którym mowa w art. 3a ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Jak zostało to wskazane w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka rozważa, aby podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych, o którym mowa w znowelizowanym art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, składany był również na protokole odbioru (załączniku) stanowiącym integralną część umowy zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Zasada swobody umów daje stronom stosunku cywilnoprawnego możliwość zadecydowania nie tylko o fakcie zawarcia lub też rozwiązania umowy oraz o treści stosunku cywilnoprawnego, ale także zapewnia swobodę wyboru formy zawarcia umowy (por. Z. Radwański, Zobowiązania - część ogólna, Warszawa 1995, s. 130.).

Zgodnie z wolą stron treść protokołu stanowi również treść umowy pierwotnej, co oznacza, że opisane w stanie faktycznym podpisane protokoły są równoznaczne z użytym w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym pojęciem ?umowy?, i podpisane również spełniają warunek zawarty w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r.

    o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, ze zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;
  9. przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;

Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem zwolnienia wyrobów węglowych ze względu na przeznaczenie jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego, które może być dokonane na dokumencie dostawy lub fakturze lub w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca planuje skonstruować oraz zawrzeć z kontrahentami będącymi Finalnymi Nabywcami Węglowymi umowy lub aneksy do już obowiązujących umów, w których Finalny Nabywca Węgla potwierdza, że cały zakupiony od Spółki węgiel zostanie przeznaczony na cel/cele określone w art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto dla celów kontroli wewnętrznych Spółka rozważa wdrożenie systemu, w którym integralną częścią poszczególnych umów, o których mowa powyżej, będą protokoły podpisywane przez osoby wskazane w umowie. Wzór samego protokołu stanowić będzie załącznik do umowy.

Protokoły te zawierać będą następujące dane:

  • Nazwa towaru, określenie pozycji CN wyrobów węglowych.
  • Ilość wyrobów węglowych w kilogramach.
  • Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy.
  • Spis faktur dokumentujących dokonanie dostawy wyrobów węglowych w okresie objętym protokołem.
  • Podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych objętych protokołem.
  • Okres, za który sporządzany jest protokół.

Protokoły takie sporządzane będą zbiorczo, raz w roku, lub w krótszym okresie (np. półrocznym lub kwartalnym w zależności od postanowień umownych i okresach rozliczeniowych z kontrahentami), w terminie wskazanym w umowie i zawierać będą powyższe dane w odniesieniu do wszystkich dostaw wyrobów węglowych dokonanych w okresie od wejścia w życie przepisów nowelizujących lub od pierwszej dostawy nieobjętej poprzednim protokołem lub od dnia wprowadzenia przez Spółkę opisywanego modelu postępowania.

Pytanie Wnioskodawcy odnosi się do kwestii czy ww. protokoły spełniają również wymóg potwierdzenia podpisem nabycia wyrobów węglowych przeznaczonych do celów zwolnionych w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a Finalnym Nabywcą Węglowym.

Trzeba tutaj zauważyć, że umowa jest zgodnym porozumieniem dwóch lub więcej stron ustalającym ich wzajemne prawa lub obowiązki. Stosownie do art. 3531 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

W świetle powyższego należy zauważyć, że Wnioskodawca wraz z kontrahentem są uprawnieni do sporządzenia umowy, której elementem jest ww. protokół, przy czym protokół ten nie jest istotny z punku widzenia zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów węglowych. Jak wskazano powyżej warunkiem do zwolnienia wyrobów węglowych ze względu na przeznaczenie jest złożenie przez nabywcę podpisu potwierdzającego nabycie wyrobów węglowych który może zostać złożony m.in. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym. W sytuacji gdy taki podpis jest złożony w umowie, to sporządzenie bądź nie przedmiotowego protokołu - który jest sporządzany po danym okresie w którym dostarczono wyroby węglowe - jest bez znaczenia dla sprawy albowiem dane wyroby węglowe już zostały zwolnione.

Zatem odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że przedmiotowy protokół nie spełnia wymogu określonego w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy albowiem w przeciwieństwie do podpisanej umowy, potwierdzającej dostawę wyrobów węglowych, nie warunkuje zwolnienia wyrobów węglowych bowiem te zostały objęte zwolnieniem w wyniku podpisu potwierdzającego nabycie wyrobów węglowych złożonego w ww. umowie, oczywiście jeżeli zostały spełnione pozostałe warunki zwolnienia.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika