Uznanie prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 91a ustawy o podatku akcyzowym, za warunek stosowania (...)

Uznanie prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 91a ustawy o podatku akcyzowym, za warunek stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 21 sierpnia 2013r. (data wpływu 27 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie uznania prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 91a ustawy o podatku akcyzowym, za warunek stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie uznania prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 91a ustawy o podatku akcyzowym, za warunek stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) istnieje na rynku od 2000 roku i jako pośredniczący podmiot węglowy (PPW) zajmuje się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym importem i eksportem wyrobów węglowych.

Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW, a następnie sprzedaje te wyroby m.in. do Finalnych Nabywców Węglowych (w rozumieniu znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym) zwolnionych od podatku akcyzowego - w tym między innymi podmiotów zużywających wyroby węglowe do celów:

  1. produkcji energii elektrycznej,
  2. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej
  3. przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Spółka zawiera z kontrahentami umowy sprzedaży węgla trwające od 1 roku do 5 lat. Część umów długoterminowych zawiera także klauzulę, zgodnie z którą okres trwania umowy zostaje automatycznie przedłużony o kolejny rok, chyba że jedna ze stron umowy w trakcie trwania roku bieżącego złoży pisemny wniosek o jej nie przedłużaniu. Umowy sprzedaży węgla zawierają załączniki stanowiące integralną część umowy, które określają harmonogram rocznych dostaw z podziałem na poszczególne miesiące. Umowy przewidują odstępstwa od harmonogramu w ilości do 15%.

W związku z nowelizacją przepisów o podatku akcyzowym, Spółka planuje podjąć następujące działania mające na celu wypełnienia warunków zwolnienia określonych w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku akcyzowym:

1.Skonstruować oraz zawrzeć z kontrahentami Spółki będącymi Finalnymi Nabywcami Węglowymi umowy lub aneksy do już obowiązujących umów, w których Finalny Nabywca Węgla potwierdza, iż cały zakupiony od Spółki węgiel zostanie przeznaczony na cel/cele określone w art. 31 a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto dla celów kontroli wewnętrznych Spółka rozważa wdrożenie systemu, w którym integralną częścią poszczególnych umów, o których mowa powyżej, będą protokoły podpisywane przez osoby wskazane w umowie. Wzór samego protokołu stanowić będzie załącznik do umowy.

Protokoły te zawierać będą następujące dane:

  1. Nazwa towaru, określenie pozycji CN wyrobów węglowych.
  2. Ilość wyrobów węglowych w kilogramach.
  3. Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy.
  4. Spis faktur dokumentujących dokonanie dostawy wyrobów węglowych w okresie objętym protokołem.
  5. Podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych objętych protokołem.
  6. Okres, za który sporządzany jest protokół.

Protokoły takie sporządzane będą zbiorczo, raz w roku, lub w krótszym okresie (np. półrocznym lub kwartalnym w zależności od postanowień umownych i okresach rozliczeniowych z kontrahentami), w terminie wskazanym w umowie i zawierać będą powyższe dane w odniesieniu do wszystkich dostaw wyrobów węglowych dokonanych w okresie od wejścia w życie przepisów nowelizujących lub od pierwszej dostawy nieobjętej poprzednim protokołem lub od dnia wprowadzenia przez Spółkę opisywanego modelu postępowania.

2.Wystawiać faktury dokumentujące dostawy wyrobów węglowych, z określonymi na fakturze danymi (poza danymi wymaganymi przez inne akty prawne):

  1. Pozycji CN wyrobów węglowych.
  2. Ilości wyrobów węglowych w tonach.
  3. Przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy.
  4. Dodatkową informację dla celów podatku akcyzowego, o ilości wyrobów węglowych w kilogramach.

Na fakturach nie będzie natomiast umieszczany podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych dla celów zwolnionych.

3.Spółka prowadzić będzie ewidencję wyrobów węglowych sprzedanych na terytorium kraju Finalnemu Nabywcy Węglowemu, o której mowa w dodanym przez nowelizację przepisów art. 91a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ewidencje o których mowa w art. 91 a znowelizowanej ustawy akcyzowej stanowią warunek do zwolnienia o którym ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy ewidencje, o których mowa w art. 91a ustawy (dalej: ewidencja) nie stanowią warunku zwolnienia od akcyzy o którym mowa w art. 31a ustawy.

Odnosząc się do pytania trzeciego, dotyczącego relacji pomiędzy zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ustawy oraz obowiązku prowadzenia ewidencji o których mowa w art. 91a ustawy, zdaniem spółki nie ma podstaw prawnych do uznania, iż ewidencja o której mowa w art. 91a ustawy stanowi warunek uprawniający do zastosowania przedmiotowych zwolnień. Ewidencja ta ma wyłącznie charakter kontrolny. W szczególności brak jest odpowiednich regulacji ustawowych, które nakazywałyby uznać wymóg prowadzenia ewidencji za warunek przedmiotowych zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, ze zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;
  9. przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Zgodnie z art. 91a. ust. 1 ustawy, pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu jest obowiązany prowadzić ewidencję wyrobów węglowych zawierającą następujące dane:

  1. ilość każdorazowo sprzedanych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, w kilogramach, według nazwy oraz pozycji CN;
  2. datę sprzedaży wyrobów węglowych i datę ich wydania finalnemu nabywcy węglowemu;
  3. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby finalnego nabywcy węglowego;
  4. datę wystawienia i numer identyfikujący dokument dostawy albo inny dokument zastępujący dokument dostawy, na podstawie którego te wyroby zostały sprzedane na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem zwolnienia wyrobów węglowych ze względu na przeznaczenie jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego, które może być dokonane na dokumencie dostawy lub fakturze lub w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym. Natomiast samo zastosowanie zwolnienia wyrobów węglowych ze względu na przeznaczenie nie jest warunkowane wymogiem prowadzenia ww. ewidencji co jednak nie zmienia faktu, że zgodnie z art. 91a ustawy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia przedmiotowej ewidencji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika