Uznanie faktury korygującej jako dokumentu potwierdzającego możliwość stosowania zwolnienia dla (...)

Uznanie faktury korygującej jako dokumentu potwierdzającego możliwość stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 21 sierpnia 2013r. (data wpływu 27 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie uznania faktury korygującej jako dokumentu potwierdzającego możliwość stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie uznania faktury korygującej jako dokumentu potwierdzającego możliwość stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) istnieje na rynku od 2000 roku i jako pośredniczący podmiot węglowy (PPW) zajmuje się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym importem i eksportem wyrobów węglowych.

Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW, a następnie sprzedaje te wyroby m.in. do Finalnych Nabywców Węglowych (w rozumieniu znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym) zwolnionych od podatku akcyzowego - w tym między innymi podmiotów zużywających wyroby węglowe do celów:

  1. produkcji energii elektrycznej,
  2. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej
  3. przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Spółka zawiera z kontrahentami umowy sprzedaży węgla trwające od 1 roku do 5 lat. Część umów długoterminowych zawiera także klauzulę, zgodnie z którą okres trwania umowy zostaje automatycznie przedłużony o kolejny rok, chyba że jedna ze stron umowy w trakcie trwania roku bieżącego złoży pisemny wniosek o jej nie przedłużaniu. Umowy sprzedaży węgla zawierają załączniki stanowiące integralną część umowy, które określają harmonogram rocznych dostaw z podziałem na poszczególne miesiące. Umowy przewidują odstępstwa od harmonogramu w ilości do 15%.

W związku z nowelizacją przepisów o podatku akcyzowym, Spółka planuje podjąć następujące działania mające na celu wypełnienia warunków zwolnienia określonych w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku akcyzowym:

1.Skonstruować oraz zawrzeć z kontrahentami Spółki będącymi Finalnymi Nabywcami Węglowymi umowy lub aneksy do już obowiązujących umów, w których Finalny Nabywca Węgla potwierdza, iż cały zakupiony od Spółki węgiel zostanie przeznaczony na cel/cele określone w art. 31 a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto dla celów kontroli wewnętrznych Spółka rozważa wdrożenie systemu, w którym integralną częścią poszczególnych umów, o których mowa powyżej, będą protokoły podpisywane przez osoby wskazane w umowie. Wzór samego protokołu stanowić będzie załącznik do umowy.

Protokoły te zawierać będą następujące dane:

  1. Nazwa towaru, określenie pozycji CN wyrobów węglowych.
  2. Ilość wyrobów węglowych w kilogramach.
  3. Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy.
  4. Spis faktur dokumentujących dokonanie dostawy wyrobów węglowych w okresie objętym protokołem.
  5. Podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych objętych protokołem.
  6. Okres, za który sporządzany jest protokół.

Protokoły takie sporządzane będą zbiorczo, raz w roku, lub w krótszym okresie (np. półrocznym lub kwartalnym w zależności od postanowień umownych i okresach rozliczeniowych z kontrahentami), w terminie wskazanym w umowie i zawierać będą powyższe dane w odniesieniu do wszystkich dostaw wyrobów węglowych dokonanych w okresie od wejścia w życie przepisów nowelizujących lub od pierwszej dostawy nieobjętej poprzednim protokołem lub od dnia wprowadzenia przez Spółkę opisywanego modelu postępowania.

2.Wystawiać faktury dokumentujące dostawy wyrobów węglowych, z określonymi na fakturze danymi (poza danymi wymaganymi przez inne akty prawne):

  1. Pozycji CN wyrobów węglowych.
  2. Ilości wyrobów węglowych w tonach.
  3. Przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy.
  4. Dodatkową informację dla celów podatku akcyzowego, o ilości wyrobów węglowych w kilogramach.

Na fakturach nie będzie natomiast umieszczany podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych dla celów zwolnionych.

3.Spółka prowadzić będzie ewidencję wyrobów węglowych sprzedanych na terytorium kraju Finalnemu Nabywcy Węglowemu, o której mowa w dodanym przez nowelizację przepisów art. 91a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wypadku wystawienia faktury, co do której stwierdzono pomyłkę w zakresie informacji o kodzie CN sprzedawanych wyrobów węglowych, przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy, lub w zakresie dodatkowej informacji o ilości wyrobów węglowych w kilogramach, lub też brak tych informacji, wystawienie przez Spółkę faktury korygującej dotyczącej wymienionych danych spełnia wymogi określone w art. 31a ust. 3 pkt 1 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy w wypadku stwierdzenia pomyłek w zakresie informacji o kodzie CN sprzedawanych wyrobów węglowych, przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy, lub też w zakresie dodatkowej informacji o ilości sprzedanych wyrobów węglowych określonej w kilogramach, wystawienie przez Spółkę faktur korygujących, które poprawiają dane o których mowa stanowi wypełnienie warunkówo których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z § 14 Rozporządzenia fakturowego, fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Równocześnie art. 218 Dyrektywy VAT stanowi, że państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub elektronicznej, które spełniają określone warunki. Zapis art. 219 Dyrektywy VAT wskazuje natomiast, że każdy dokument lub nota, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę. Zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 jest wystawienie faktury, która określa pozycję CN, ich ilość w kilogramach, przeznaczenie uprawniające do zwolnienia, oraz potwierdzenia podpisem nabycia tych wyrobów. Zdaniem Spółki, w wypadku, w którym wystawiana jest faktura korygująca, zawierająca dane wymagane przez Rozporządzenie fakturowe, która koryguje błędy lub też uzupełnia braki w zakresie pozycji, które zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym stanowią warunek zachowania prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ustawy o podatku akcyzowym, to taka faktura korygująca wypełnia warunki, o których mowa w art. 31a ust. 4. Art. 31a ust. 3 pkt 1 posługuje się wyłącznie pojęciem ?faktury?, które zdaniem Spółki należy rozumieć szerzej niż wyłącznie fakturę pierwotną, a to ze względu na przepis art. 219 Dyrektywy VAT - oznacza to, iż użyte w ustawie o podatku akcyzowym pojęcie ?faktury? należy utożsamiać również z wystawianymi dokumentami (fakturami korygującymi) lub notami, które w sposób wyraźny i jednoznaczny odnoszą się do faktury pierwotnej. Zdaniem spółki więc, w wypadku stwierdzenia pomyłki lub braku informacji w zakresie kodu CN wyrobów węglowych, ich ilości w kilogramach oraz ich przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia, wystawienie faktury korygującej uzupełniającej lub poprawiającej te dane wypełnia warunek zwolnienia w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, ze zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;
  9. przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem zwolnienia wyrobów węglowych ze względu na przeznaczenie jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego, które może być dokonane na dokumencie dostawy lub fakturze lub w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca będzie wystawiał faktury dokumentujące dostawy wyrobów węglowych, z określonymi na fakturze danymi (poza danymi wymaganymi przez inne akty prawne):

  1. Pozycji CN wyrobów węglowych.
  2. Ilości wyrobów węglowych w tonach.
  3. Przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy.
  4. Dodatkową informację dla celów podatku akcyzowego, o ilości wyrobów węglowych w kilogramach.

Pytanie Wnioskodawcy odnosi się do sytuacji gdy na fakturze podano błędną informacje co ww. danych ewentualnie nie podano ich w ogóle i możliwości skorygowania tego uchybienia fakturą korygującą.

Zasady wystawiania faktur korygujących określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Stosownie do treści § 14 ust. 3 rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku stwierdzenia pomyłek, o których mowa w ust. 1, powinna zawierać dane określone w ust. 2 pkt 1 i dane określone w ust. 2 pkt 1 i dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6 zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, a także:

  1. prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej, lub
  2. różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Faktury korygujące wystawia się więc w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Podkreślić należy, że dokonanie korekty faktury jest możliwe jedynie w przypadku, gdy pierwotna faktura została wprowadzona do obrotu prawnego, tzn. została przyjęta (odebrana) przez nabywcę towaru lub usługi oraz ujęta w jego rozliczeniach. Natomiast nie ma możliwości dokonywania korekty faktury w sytuacji, gdy pierwotna faktura została wystawiona, ale nie weszła do obrotu prawnego (z uwagi na to, iż nie została przekazana adresatowi), bowiem nie wywołuje wówczas żadnych skutków prawnych.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia ? jak wynika z przywołanych wyżej uregulowań ? jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Faktura korygująca ma charakter aneksu do faktury pierwotnej albowiem nie anuluje ona faktury pierwotnej lecz wyłącznie koryguje lub uzupełnia dane z faktury pierwotnej. W tym miejscu zaznaczyć należy, że prawo do wystawienia faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy (Wnioskodawcy) i dotyczy sytuacji, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturą, jak ma to miejsce w analizowanym przypadku.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy trzeba stwierdzić, że faktura która została skorygowana fakturą korygującą stanowi dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży wyrobów węglowych i przy spełnieniu pozostałych warunków, stanowi podstawę do ich zwolnienia z podatku akcyzowego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest wystawienie przez podmiot sprzedający faktury spełniającej warunki określone w art. 33 a ust. 3 pkt 1 ustawy. Przy czym należy zaznaczyć, że przedmiotem korekty za pomocą faktury korygującej mogą być pozycje będące wynikiem błędu ewentualnie kwoty sprzedaży w sytuacji udzielenia upustów. Natomiast celem korekty nie może być zmiana stanu faktycznego np. zmiana ilości sprzedanego towaru ze względu na powstałe ubytki podczas transportu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. -300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika