Opodatkowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Opodatkowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 grudnia 2013r. (data wpływu 9 grudnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) jest producentem nawozów i tworzyw sztucznych (dalej: towary). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka sprzedaje produkowane przez siebie towary do nabywców na terytorium Polski oraz poza terytorium Polski.

W przypadku, gdy towary są sprzedawane na rzecz podmiotów zarejestrowanych dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej (dalej: UE) i są wywożone do innego niż Polska kraju UE, transakcje te stanowią dla Spółki wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (dalej: WDT).

Spółka wystawia faktury dokumentujące WDT wskazujące rodzaj i ilość lub masę sprzedawanego towaru tj. wskazujące specyfikację sztuk ładunku.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT w celu zastosowania stawki VAT 0% Spółka musi posiadać dowody potwierdzające wywóz towarów i ich dostarczenie do nabywcy na terenie innego niż Polska kraju UE.

W związku z wątpliwościami Spółki jakie dokumenty Spółka powinna otrzymać celem zastosowania stawki VAT 0% dla WDT, w 2004 r. na podstawie obowiązującego wówczas przepisu art. 14 Ordynacji podatkowej Spółka wystąpiła do Naczelnika ... Urzędu Skarbowego (Naczelnik ...US) z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej. W złożonym wniosku Spółka zadała pytanie czy dokument w formie faxu lub e-mail otrzymane od nabywcy uprawniają Spółkę do zastosowania stawki VAT 0% do WDT. 25 czerwca 2004r. Naczelnik ...US wydał Spółce wiążącą interpretację podatkową nr ..., w której uznał że fax lub informacja w formie elektronicznej przesłane przez nabywcę z innego kraju UE nie stanowią dokumentu wystarczającego do potwierdzenia WDT a tym samym zastosowania stawki VAT 0%. Naczelnik ...US stwierdził, że ustawa o VAT wymaga aby podatnik dysponował ?oryginałem? dokumentu, a fax lub e-mail nie stanowią oryginału.

Spółka nie zgodziła się z interpretacją Naczelnika ...US i 5 lipca 2004r. wystąpiła z pismem o zmianę stanowiska Naczelnika ...US. W interpretacji indywidualnej z 10 września 2004r. nr ... Naczelnik ...US podtrzymał swoje stanowisko. Jednocześnie Naczelnik ...US potwierdził, że uwierzytelniona kserokopia dokumentu potwierdzającego dokonanie transakcji stanowi wystarczający dowód odbioru przez nabywcę towarów na terytorium innego kraju UE.

W związku z otrzymanymi interpretacjami Spółka dostosowała procedury gromadzenia dokumentów potwierdzających WDT do stanowiska zaprezentowanego przez Naczelnika ...US w obu interpretacjach.

Obecnie w celu zastosowania stawki VAT 0% do dokonanych WDT Spółka stosuje następujące dowody:

  • oryginały dokumentów przewozowych, do których należą samochodowe listy przewozowe CMR i lub kolejowe listy przewodowe C/M (dalej: dokumenty przewozowe), podpisane przez nabywcę i podmiot transportujący,

lub

  • kopie dokumentów przewozowych z oryginalnym podpisem kontrahenta - w tym przypadku Spółka wysyła nabywcy w wersji elektronicznej swój egzemplarz dokumentu przewozowego, który nabywca drukuje, podpisuje i w oryginale wysyła Spółce,

lub

  • oryginalne dowody dostawy podpisane przez nabywcę (tzw. delivery note, dalej: delivery note), zawierające w szczególności następujące dane:
  • datę załadunku towarów,
  • datę dostarczenia towarów do nabywcy,
  • numer zamówienia,
  • opis towarów,
  • ilość oraz wagę netto towarów,
  • rodzaj transportu,
  • warunki dostawy.

Jeżeli ww. dokumenty w sposób jednoznaczny nie potwierdzają dostarczenia towarów lub miejsca dostawy towarów, w szczególności na dokumentach przewozowych lub dowodach dostawy stemple są nieczytelne lub niekompletne albo wskazano inne miejsce odbioru towarów niż wskazane na fakturze sprzedaży, Spółka stosuje dodatkowo jeden z poniższych dokumentów:

  • oświadczenie nabywcy potwierdzające odbiór towarów w innym kraju UE, przesłane jako załącznik do e-maila, faxem albo w oryginale (tzw. confirmation of collection the goods, dalej: confirmation of collection the goods), zawierające w szczególności następujące dane:
  • datę załadunku towarów,
  • numer dowodu dostawy,
  • numer faktury,
  • numer zamówienia,
  • wartość netto faktury,
  • opis towaru,
  • ilość towarów,
  • datę lub miesiąc i rok dostawy towarów do nabywcy.

lub

  • korespondencję handlową z nabywcą inną niż oświadczenie, która potwierdza otrzymanie towarów przez nabywcę na terytorium innego niż Polska kraju UE.

Z uwagi na czasochłonność oraz wysokie koszty administracyjne zdarzają się sytuacje, że nabywcy przesyłają Spółce e-mailem lub faxem wyłącznie kopie podpisanych przez nich dokumentów przewozowych, delivery note lub confirmation of collection the goods. W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość czy na podstawie potwierdzeń otrzymanych od nabywców e-mailem lub faksem Spółka może zastosować stawkę VAT 0% do WDT. Kopie otrzymanych dokumentów byłyby drukowane wraz z e-mailem od nabywcy i przechowywane wraz z fakturami których potwierdzenia dotyczą.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy posiadanie przez Spółkę kopii przynajmniej jednego z opisanych w stanie faktycznym dokumentów tj. dokumentu przewozowego, delivery note lub confirmation of collection the goods, podpisanego przez nabywcę towarów i otrzymanego przez Spółkę e-mailem lub faxem, uprawnia Spółkę do zastosowania stawki VAT 0% do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie przez Spółkę kopii przynajmniej jednego z opisanych w stanie faktycznym dokumentów tj. dokumentu przewozowego, delivery note lub confirmation of collection the goods, podpisanego przez nabywcę towarów i otrzymanego przez Spółkę e-mailem lub faxem, uprawnia Spółkę do zastosowania stawki VAT 0% do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu VAT według stawki VAT 0%, pod warunkiem że:

1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej

oraz

2.podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepisy ustawy o VAT wskazują jakie dokumenty mogą zostać uznane za dowody uprawniające podatnika do zastosowania stawki VAT 0% do WDT. Zgodnie bowiem z przepisem art. 42 ust. 3 ustawy o VAT dowodami tymi są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy znajdującego się na terytorium innego niż Polska kraju UE:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju (np. CMR, CIM), z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium innego niż Polska kraju UE,
  2. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Brak zgromadzenia wskazanych powyżej dowodów nie stanowi jednak przesłanki do odmowy prawa do zastosowania stawki VAT 0% do WDT. Przepisy ustawy o VAT zawierają bowiem szczegółowe regulacje wskazujące jakie dowody podatnik powinien zgromadzić w celu zastosowania stawki VAT 0% dla WDT w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa powyżej nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 42 ust. 11 ustawy o VAT w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w przepisie art. 42 ust. 3-5 ustawy o VAT, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium innego niż Polska kraju UE, dowodami uprawniającymi do zastosowania stawki VAT 0% dla WDT mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W świetle powyższych przepisów, w sytuacji, gdy podatnik posiada dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika oraz specyfikację sztuk ładunku, jednakże dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy w innym niż Polska kraju UE, dla zastosowania stawki VAT 0% dla WDT podatnik może posiadać inne dokumenty potwierdzające dostarczenie tych towarów.

Analogicznie, jeżeli podatnik w ogóle nie otrzymał dokumentów przewozowych od przewoźnika, podstawą do zastosowania stawki /AT 0% mogą być inne dokumenty potwierdzające dostawę.

Powyższa teza została potwierdzona również w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z dnia 11 października 2010, sygn. akt I FPS 1/10, cyt.:

?(...) wprawdzie w przepisach art. 42 ust. 3 i 4 ma miejsce ustawowe określenie dokumentów dowodzących, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, lecz z uwagi na treść art. 42 ust. 11, pozwalającego na dowodzenie tej okoliczności również innymi - nie tylko wymienionymi w tym przepisie - dowodami, ustawowy katalog dowodowy określony w ust. 3 i 4, nie może być uznany za zamknięty, a tym samym nie wyłącza w tym zakresie stosowania normy art. 180 § 1 O.p., zwłaszcza w sytuacji braku jednoznacznego unormowania formy i trybu pozyskiwania na dokumentach określonych w art. 42 ust. 3 pkt 1 i ust. 4 ustawy, potwierdzenia dostarczenia towarów do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski).

W takim przypadku mamy wprawdzie do czynienia z ustawowymi dowodami wykazania danej okoliczności, jednak w zakresie tylko takim, w jakim przepisy ustawy określają te dowody oraz dane, które powinny one zawierać. Z uwagi jednak na to, że przepisy te nie precyzują jednoznacznie pod względem normatywnym sposobu i formy pozyskania na tych dokumentach potwierdzenia dostarczenia towarów do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (art. 42 ust. 3 pkt 1) lub do nabywcy w innym kraju członkowskim niż Polska (art. 42 ust. 4 pkt 4), nie można ich uznać za wyczerpująco określające żądane dowody, w sposób który pozwalałby wymienionym w tych przepisach dokumentom na jednoznaczne wykazanie dowodzonej nimi okoliczności?.

Wniosek:

Zgromadzenie któregokolwiek z dowodów wskazanych w przepisie art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT uprawnia podatnika do opodatkowania VAT dokonanej WDT według stawki VAT 0% o ile potwierdza on jednoznacznie dostarczenie towarów z terytorium kraju do nabywcy na terytorium innego niż Polska kraju UE.

Co istotne, żaden z przepisów ustawy o VAT nie wskazuje w jakiej formie podatnik dokonujący WDT jest zobowiązany gromadzić dowody o których mowa w art. 42 ustawy o VAT. Formy dowodów nie wskazują również przepisy Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z przepisem art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Oznacza to, że dopuszczalna jest każda forma dowodu. Nie ma zatem podstaw do odmowy mocy dowodowej dokumentom otrzymywanym w postaci innej niż oryginał, np. dokumentów elektronicznych załączonych do e-maila oraz faksu.

Wniosek:

Ponieważ ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy Ordynacji podatkowej nie wprowadzają rozróżnienia formy dokumentów jakimi można udokumentować WDT, dokument dołączony do wiadomości e-mail lub otrzymany faksem stanowi dowód w rozumieniu przepisów art. 42 ustawy o VAT.

Powyższe zagadnienie było już wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć polskich sądów administracyjnych. W jednym z orzeczeń z dnia 25 sierpnia 2011r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, sygn. akt I SA/Po 470/11, rozpatrywał sprawę podatnika, który dla potrzeb opodatkowania WDT stawką 0% VAT stosował następujące dowody:

  • potwierdzenia odbioru towarów - oświadczenie nabywcy w formie elektronicznej,
  • potwierdzone kopie dokumentów przewozowych CMR,
  • kopie faktur zawierających specyfikację poszczególnych sztuk ładunku,
  • potwierdzenia płatności za dokonaną dostawę w postaci zapisu w programie księgowym,
  • zamówienia na produkty w postaci zapisu na serwerach,
  • wydruki dokumentów WZ z systemu komputerowego z podpisem potwierdzającym odbiór towarów.

Wątpliwości podatnika wzbudził fakt, czy wskazane powyżej dokumenty stanowią wystarczającą podstawę do zastosowania stawki VAT 0% do WDT.

WSA w Poznaniu potwierdził, że zgromadzone przez podatnika dokumenty mogą stanowić podstawę do dokonania korekty rozliczeń VAT poprzez zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do transakcji WDT wykazywanych uprzednio jako dostawy krajowe, jak również do realizacji przez podatnika transakcji wewnątrzwspólnotowych w przyszłości.

Stanowisko, iż kopie dokumentów mogą stanowić podstawę do zastosowania stawki VAT 0% do WDT zostało również potwierdzenie w jednolitej linii interpretacyjnej Ministra Finansów, w tym:

-w interpretacji indywidualnej z dnia 6 sierpnia 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. akt. IPPP3/443-482/13-4/LK)

?Wskazać należy również, że prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku nie jest uzależnione od posiadania oryginałów dowodów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. A zatem, odpowiadając na pytanie nr 2, należy stwierdzić, że ww. oświadczenie może być w formie kopii przesłanej faksem lub skanu przesłanego pocztą elektroniczną.?

-w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lutego 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. akt. ILPP4/443-512/12-4/1SN)

?Zasadniczo dopuszczalna jest każda forma dokumentu, byle uprawdopodobniała ona wywóz towarów z terytorium kraju i ich dostarczenie na terytorium innego państwa członkowskiego. W dobie szeroko rozumianej komunikacji technicznej, nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi przesyłanemu np.: w formie elektronicznej, skanem czy faxem.?

-w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. akt. IPPP3/443-863/12-4/KT)

?Należy przy tym zauważyć, że przepisy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dowodów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Dokument ten powinien jednoznacznie dowodzić dostarczenie towarów do ich odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Jeżeli zatem będzie to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks ww. dokumentu, nie budzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy.?

W opisanym stanie faktycznym Spółka wskazała, że zdarzają się sytuacje, że nabywcy przesyłają Spółce e-mailem lub faxem wyłącznie kopie podpisanych przez nich dokumentów przewozowych, delivery note lub confirmation of collection the goods.

W świetle wskazanych powyżej przepisów, powołanych orzeczeń sądów administracyjnych oraz jednolitej linii interpretacyjnej Ministra Finansów nie ulega wątpliwości, że posiadanie przez Spółkę kopii przynajmniej jednego z dokumentów wskazanych w stanie faktycznym tj. dokumentu przewozowego, delivery note lub confirmation of collection the goods, podpisanego przez nabywcę i otrzymanego przez Spółkę e-mailem lub faxem, uprawnia Spółkę do zastosowania stawki VAT 0% do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika