Czy Spółka może od dnia 01 stycznia 2013r. zrezygnować z wystawiania faktur wewnętrznych?

Czy Spółka może od dnia 01 stycznia 2013r. zrezygnować z wystawiania faktur wewnętrznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013r. (data wpływu 22 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania fakturą wewnętrzną wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie dokumentowania fakturą wewnętrzną wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach swojej działalności dokonuje między innymi: wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zakupu towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca. Dla udokumentowania tych czynności Spółka wystawia faktury wewnętrzne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może od dnia 01 stycznia 2013r. zrezygnować z wystawiania faktur wewnętrznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcje, które dotychczas objęte były obowiązkiem dokumentowania fakturą wewnętrzną od 1 stycznia 2013r. do 31 grudnia 2013r. mogą być rozliczane również na podstawie innych dokumentów, bez konieczności wystawiania faktur wewnętrznych.

Powyższe wynika ze zmiany art. 106 ust 7 ustawy o VAT, w którym z dniem 01.01.2013r. określenie "są wystawiane faktury wewnętrzne" zastąpiono zwrotem "mogą być wystawiane faktury wewnętrzne". Wobec powyższego, Wnioskodawca uważa, że transakcje, które dotychczas objęte były obowiązkiem dokumentowania fakturą wewnętrzną od 1 stycznia 2013r. mogą być rozliczane na podstawie innych dokumentów. W przypadku WNT, importu usług, zakupu towaru, dla którego podatnikiem jest nabywca - mogą to być faktury wystawione przez kontrahenta, na których zostanie prawidłowo wyliczona podstawa opodatkowania, stawka VAT i kwota podatku. Natomiast przy transakcjach nieodpłatnych, które są opodatkowane VAT, można wystawić dokument wewnętrzny, na którym znajdą się odpowiednie wyliczenia dotyczące podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie 1. usług na terytorium kraju; 2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. (art. 9 ust. 1 ustawy)

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r (zmienionego ustawą z dnia 16 listopada 2012r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce ? Dz. U. z 2012r., poz. 1342), w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne mogą być również wystawiane dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Stosownie do § 24 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług z dnia 28 marca 2011r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.) przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 mogą być odpowiednio stosowane do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura wewnętrzna nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury wewnętrzne mogą nie zawierać numeru, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej.

Faktury wewnętrzne można wystawiać w jednym egzemplarzu. (§ 24 ust. 2 ww. rozporządzenia)

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka w ramach swojej działalności dokonuje między innymi: wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zakupu towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca. Dla udokumentowania tych czynności Spółka wystawia faktury wewnętrzne.

W świetle wyżej zacytowanych przepisów z zakresu podatku od towarów i usług w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r. stwierdzić należy, że podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy. Wnioskodawca sam może wybrać w jaki sposób dokumentować przedmiotowe transakcje. Tym samym w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów dla którego podatnikiem jest ich nabywca lub świadczenia usług dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca transakcje mogą być dokumentowane fakturą wystawioną przez kontrahenta. Brak jest przy tym przeszkód, aby taki dokument zawierał dane, które w poprzednim stanie prawnym zawierała faktura wewnętrzna. W związku z likwidacją obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych przedmiotowa kwestia pozostaje w sferze wyboru podatnika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika