Podatek akcyzowy w zakresie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze (...)

Podatek akcyzowy w zakresie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013r. (data wpływu 25 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w prowadzeniu działalności w zakresie dystrybucji i sprzedaży produktów rafineryjnych i petrochemicznych. Spółka planuje dokonywać obrotu ciężkim olejem opałowym o kodzie CN 2710 19 61. Wnioskodawca nie posiada własnego składu podatkowego.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży tego wyrobu z terenu obcego składu podatkowego, w którym Spółka wynajmuje powierzchnię magazynową. Wyrób ten podlega zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie (dalej: wyroby akcyzowe) na podstawie art. 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) oraz § 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010r. (Dz. U. z 2010r. Nr 159, poz. 1070 ze zm. (dalej: rozporządzenie w sprawie zwolnień).

Wspomniany wyrób (znajdujący się w obcym składzie podatkowym i będący własnością Spółki) jest sprzedawany podmiotom zużywającym (dalej: nabywcy) - uprawnionym do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za transport wyrobów do ich nabywców.

Miejscem w którym na Wnioskodawcę przechodzi odpowiedzialność za dalsze losy wyrobów jest miejsce ich wydania do transportu, tj. brama obcego składu podatkowego.

Spółka zamierza posiadać status podmiotu pośredniczącego.

Zatem do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez Wnioskodawcę na pierwszym dokumencie dostawy, wystawionym przez skład podatkowy dojdzie na bramie składu podatkowego, tj. w miejscu wydania wyrobów akcyzowych do transportu - gdyż tam dochodzi do przeniesienia odpowiedzialności za wyroby akcyzowe na Wnioskodawcę.

Jednocześnie, w imieniu Spółki, upoważniony pracownik składu podatkowego, wystawi drugi dokument dostawy, dokumentujący przemieszczenie od Podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Do potwierdzenia odbioru na tym dokumencie dostawy dojdzie w miejscu zakończenia transportu wyrobów tj. w zakładzie podmiotu zużywającego.

Oczywiście, od momentu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, wyroby akcyzowe zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym.

Należy również podkreślić, że zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy akcyzowej Spółka spełnia wszystkie warunki związane z prowadzeniem działalności jako podmiot pośredniczący w obrocie wyrobami akcyzowymi (tj. ciężkim olejem opałowym o kodzie CN 2710 19 61) dostarczanymi do podmiotów zużywających do celów opałowych.

Spółka pragnie potwierdzić zasadność stosowania opisanego powyżej modelu dostawy z punktu widzenia przepisów akcyzowych.

Przepisy prawa

  • Art. 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm., dalej: ustawa akcyzowa lub ustawa o podatku akcyzowym),
  • § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 30 sierpnia 2010r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm., dalej: rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy).
  • § 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010r. (Dz. U. z 2010r. Nr 159, poz. 1070, ze zm., dalej: rozporządzenie w sprawie zwolnień.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionym opisie we wniosku opisany model dostawy wyrobów akcyzowych jest zgodny z art. 32 ustawy akcyzowej oraz przepisami rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy?
  2. Czy Spółka może korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym dostarczając w/w wyroby według opisanego modelu do podmiotu zużywającego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 Przedstawiony powyżej model transakcji jest zgodny z art. 32 ustawy akcyzowej.

Ad. 2 Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym dostarczając w/w wyroby według opisanego modelu do podmiotu zużywającego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

  1. Przepisy prawa
    W myśl art. 32 ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.


    W przypadku zwolnień od akcyzy olejów opałowych ze względu na ich przeznaczenie określone w § 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, również stosuje się warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej.


    W świetle art. 32 ust. 3 pkt 1-3 ustawy akcyzowej, do którego odsyła § 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnienie od akcyzy powyższych wyrobów akcyzowych, stosuje się w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego/podmiotu pośredniczącego oraz dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.


    Najważniejszym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w myśl art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy.


    Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy o podatku akcyzowym).


    Bardziej szczegółowe regulacje odnośnie sposobu postępowania z dokumentem dostawy znalazły się w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy.


    Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a) wspomnianego rozporządzenia dokument dostawy wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy - ?w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego?. Ponadto w pkt 2 omawianego przepisu dokument dostawy wystawiany jest również przez podmiot pośredniczący ? ?w przypadku dostarczenia od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego?.


    Przepis ust. 2 wskazuje natomiast, iż dokument dostawy powinien zostać wystawiony w trzech egzemplarzach, z których:
    1. ?pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczono wyroby zwolnione;
    2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy;
    3. trzeci jest przeznaczony dla podmiotu, który wystawił dokument dostawy?.


  2. Praktyka potwierdzania odbioru wyrobów na dokumencie dostaw:
    Powyższe przepisy nie wskazują wprost, w jakim momencie należy dokonywać potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy. Reguły takie można jednak znaleźć w oficjalnych stanowiskach Ministra Finansów oraz w interpretacjach indywidualnych dotyczących obiegu dokumentu dostawy.

Rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy określa reguły wystawiania i potwierdzania dokumentu dostawy nie tylko dla przemieszczeń, ale również przemieszczeń wyrobów węglowych.

W przypadku wyrobów węglowych Minister Finansów zdecydował się opublikować na stronach internetowych Ministerstwa Finansów oficjalne wytyczne pod nazwą ?Obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy na terytorium kraju? (dalej: Wytyczne).

Zgodnie z treścią Wytycznych, to w jakim momencie powinno dojść do potwierdzenia odbioru wyrobów zależy od momentu kiedy dochodzi do przejścia odpowiedzialności za nie. Sposób postępowania z dokumentem dostawy wyznaczony w Wytycznych został potwierdzony przez Ministra Finansów w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych w 2012r. ? przykładowo w interpretacji wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 20 lutego 2012r. sygn. IBPP3/443-1243/11/PH.

Zgodnie z treścią Wytycznych oraz wspomnianej interpretacji, szczegółowy obieg dokumentu dostawy może przebiegać w różny sposób w zależności od sytuacji, ale miejscem, w którym dochodzi do potwierdzenia odbioru na dokumencie dostawy jest miejsce wydania wyrobów nabywcy.

Przykładowo Wytyczne wskazują, iż gdy: ?Nabywca odbiera węgiel z kopalni za pośrednictwem przewoźnika (np. transportem samochodowym). (?)

Przewoźnik potwierdza odbiór węgla w imieniu nabywcy na przedłożonym mu w tym celu dokumencie dostawy, który przekazuje wraz z pełnomocnictwem kopalni:. Następnie: ?Przewoźnik przewozi dalej węgiel do nabywcy, przy czym posiadany przez niego egzemplarz dokumentu dostawy przeznaczony dla nabywcy jest potwierdzeniem prawidłowego nabycia wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy?.

Literalne brzmienie przepisów dotyczących potwierdzenia dokumentów dostawy zarówno przy wyrobach akcyzowych jak i wyrobach węglowych przemieszczanych w zwolnieniu jest niemal identyczne, tj. w obydwu przypadkach jeden egzemplarz dokumentu dostawy jest ?dołączany do przemieszczanych wyrobów? oraz po potwierdzeniu odbioru niezwłocznie zwracany wystawcy dokumentu dostawy. Należy uznać zatem, iż powyższe reguły obiegu dokumentów dostawy jednoznacznie wskazują gdzie i kiedy powinno dojść do potwierdzenia odbioru wyrobów oraz zwrotu potwierdzonego egzemplarza dokumentu dostawy. Kluczowy w tym wypadku okazuje się moment wydania wyrobów (przekazania prawa do rozporządzania wyrobami), co oznacza, że:

  1. w przypadku gdy do wydania wyrobów dochodzi w miejscu rozpoczęcia ich transportu (za transport odpowiada odbiorca wyrobów) ? dokument dostawy powinien być potwierdzany i zwracany jego wystawcy właśnie w miejscu rozpoczęcia transportu wyrobów,
  2. w przypadku, gdy za transport wyrobów odpowiada wystawca dokumentu dostawy, np. dostarcza on wyroby do miejsca odbioru z wykorzystaniem zewnętrznego przewoźnika ? do potwierdzenia odbioru dochodzi w miejscu odbioru wyrobów (np. w zakładzie nabywcy wyrobów), następnie potwierdzony egzemplarz dokumentu dostawy jest zwracany jego wystawcy.

Prawidłowość potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ustawy akcyzowej w powyższy sposób została potwierdzona w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów.

W interpretacji z dnia 30 czerwca 2010r. wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP/443-60/108/ZG organ wskazał, iż: ?dokument dostawy towarzyszy wyrobom akcyzowym zwolnionym od akcyzy i jego wystawienie musi być spójne z faktycznym dostarczeniem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Stąd też wpisanie w polu 7 (dokumentu dostawy ? przyp. Spółki) innego adresu/miejsca odbioru od faktycznego miejsca odbioru wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenia nie znajduje oparcia w przepisach prawa uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy.

Z opisu wynika, iż Wnioskodawca działając jako podmiot pośredniczący podstawia swoje cysterny i wprowadza ze składu podatkowego gaz zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczeniu. Faktycznym miejscem odbioru gazu jest skład podatkowy. Zatem stwierdzić należy, iż w polu 7 dokumentu dostawy należy wpisać faktyczny adres odbioru wyrobów, czyli adres składu podatkowego. Adres ten będzie tożsamy z adresem miejsca wysyłki wyrobów zwolnionych wskazany w polu 5 dokumentu dostaw, (?)?.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy we wspomnianej interpretacji potwierdził zatem, iż w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego przez ich odbiorcę, miejscem odbioru wskazanym na dokumencie dostawy determinującym miejsce potwierdzenia odbioru jest skład podatkowy wydający wyrób akcyzowy zwolniony od akcyzy.

Z informacji posiadanych przez Spółkę, wynika iż w podobnym stanie faktycznym wydane zostało szereg innych interpretacji, gdzie Minister zajął analogicznie stanowisko.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż reguły potwierdzania odbioru na dokumencie dostawy do określonych w Wytycznych i przytoczonej przez Spółkę interpretacji należy stosować w odniesieniu do wyrobów akcyzowych, których dotyczy wniosek Spółki, tj. tych o których mowa w art. 32 ustawy akcyzowej oraz § 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Tym samym Wnioskodawca wskazuje, iż:

  1. w sytuacji, w której wyroby akcyzowe dostarczane z obcego składu podatkowego wydawane są Spółce, jako podmiotowi pośredniczącemu po ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego, która następnie transportuje je do nabywcy - do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy powinno dojść właśnie w miejscu wydania wyrobów akcyzowych, czyli na bramie składu podatkowego);
  2. natomiast w momencie, gdy to Spółka, działająca jako podmiot pośredniczący dokonuje transportu wyrobów akcyzowych do miejsca odbioru (tj. zakładu podmiotu zużywającego) - do potwierdzenia odbioru dochodzi w miejscu odbioru wyrobów (tj. w zakładzie nabywcy wyrobów), następnie potwierdzony egzemplarz dokumentu dostawy jest zwracany Spółce.

Zatem przedstawiony w opisie wniosku model transakcji, jest zgodny z przepisami ustawy akcyzowej i rozporządzeń wykonawczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca występujący jako podmiot pośredniczący będzie realizować dostawy wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w taki sposób, że nabywać będzie wyroby w celu ich odsprzedaży finalnemu odbiorcy - podmiotowi zużywającemu. Wnioskodawca zawiera stosowne umowy z dostawcą oraz z odbiorcą. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za transport wyrobów do ich nabywców. Miejscem w którym na Wnioskodawcę przechodzi odpowiedzialność za dalsze losy wyrobów jest miejsce ich wydania do transportu, tj. brama obcego składu podatkowego. Od momentu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, wyroby akcyzowe zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym.

Z powyższego wynika zatem, iż w sprawie objętej wnioskiem Wnioskodawca jako podmiot pośredniczący dokonuje odbioru wyrobów akcyzowych w miejscu wskazanym jako brama składu podatkowego. Jednocześnie po dokonanym odbiorze wyrobów akcyzowych Wnioskodawca jest podmiotem odpowiedzialnym za transport tych wyrobów do podmiotu zużywającego.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest, czy opisany sposób realizacji dostaw nie stoi na przeszkodzie do korzystania ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 10 rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Stosownie do powyższego, na wstępie należy zaznaczyć, iż z dniem 1 marca 2013r, ww. rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013r. w sprawie stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013, poz. 212). Tym samym ponieważ zgodnie z wolą zainteresowanego złożony wniosek, dotyczy zdarzenia przyszłego, niniejszą interpretacje oparto na przepisach obowiązujących w dacie wydania niniejszej interpretacji. Jednocześnie zauważa się, iż treść przepisu § 10 pkt 1 poprzednio obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień jest tożsama z treścią § 6 pkt 1 obecnie obowiązującego rozporządzenia.

Zaznaczyć również należy, iż jak wskazał Wnioskodawca będzie On dokonywał nabycia i sprzedaży ciężkiego oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 61, podlegającego zwolnieniu. Oznacza to zatem, iż niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do wyrobu akcyzowego, który nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 wskazano na wyroby mieszczące się pod kodem CN 2710.

Jednocześnie w myśl § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalania się od akcyzy:

  1. olej opałowy inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany:
    1. do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3,
    2. w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

-jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13.

Zgodnie zaś z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  2. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  3. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  5. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  6. importu przez podmiot zużywający, lub
  7. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Powyższe wskazuje zatem, iż w łańcuchu dostaw wyrobów zwolnionych od akcyzy mogą wystąpić ściśle określone podmioty. Tylko one są uprawnione do dostarczania i odbierania wyrobów zwolnionych od akcyzy. Podmiotami tymi są m. in. podmioty prowadzące skład podatkowy, podmioty pośredniczące, a także podmioty zużywające.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby;

Z kolei, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu (art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy).

Natomiast w myśl art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych jest przewidziana m.in. w przypadku dostarczenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego/podmiotu pośredniczącego oraz dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013r. poz. 196), zwanego dalej rozporządzeniem, dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot pośredniczący, w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych oraz w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem, który odbiera ze składu podatkowego wyroby objęte zwolnieniem a następnie dostarcza je do podmiotu zużywającego.

Odbiór wyrobów akcyzowych przez Wnioskodawcę następuje na bramie składu podatkowego, skąd Wnioskodawca następnie transportuje wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem do podmiotu zużywającego.

Do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez Wnioskodawcę na pierwszym dokumencie dostawy, wystawionym przez skład podatkowy dojdzie na bramie składu podatkowego, tj. w miejscu wydania wyrobów akcyzowych do transportu - gdyż tam dochodzi do przeniesienia odpowiedzialności za wyroby akcyzowe na Wnioskodawcę.

Jednocześnie, w imieniu Spółki, upoważniony pracownik składu podatkowego, wystawi drugi dokument dostawy, dokumentujący przemieszczenie od Podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Do potwierdzenia odbioru na tym dokumencie dostawy dojdzie w miejscu zakończenia transportu wyrobów tj. w zakładzie podmiotu zużywającego.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż w zakresie zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013r. w sprawie stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Między innymi na podmioty pośredniczące dostarczające zwolnione od akcyzy wyroby akcyzowe nałożono szczególne obowiązki w zakresie dokumentowania obrotu tymi wyrobami, w tym, określono sposób dostarczania wyrobów zwolnionych od akcyzy.

Odnosząc się zatem do kwestii prawidłowego potwierdzania odbioru wyrobów na dokumencie dostawy, mając na uwadze powyższe przepisy, wskazać należy, iż o tym jaki adres należy wskazywać jako miejsce odbioru wyrobów zwolnionych w dokumencie dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przesądza fakt gdzie faktycznie ma miejsce odbiór wyrobów zwolnionych. Jako miejsce odbioru wyrobów zwolnionych w dokumencie dostawy należy wpisywać adres miejsca, w którym następuje faktyczny odbiór wyrobów zwolnionych przez podmiot odbierający lub osobę reprezentującą podmiot odbierający.

Zatem w przedmiotowym przypadku, gdy do wydania Wnioskodawcy wyrobów dochodzi na bramie składu podatkowego dokument dostawy powinien być potwierdzany i zwracany jego wystawcy właśnie w tym miejscu.

Natomiast w momencie, gdy Wnioskodawca, działający jako podmiot pośredniczący dokonuje danego transportu wyrobów akcyzowych do miejsca odbioru (tj. zakładu podmiotu zużywającego), do potwierdzenia odbioru w dokumencie dostawy dochodzi w miejscu odbioru wyrobów przez podmiot zużywający.

Mając powyższe na uwadze przedstawione stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe, uwzględniając jednak rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego a nie jak wskazała Wnioskodawca rozporządzenie z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika