zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ w sprawie nie (...)

zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ w sprawie nie znajduje zastosowania przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009r. (data wpływu 23 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT, świadczy usługi dla przedsiębiorstw w zakresie poligrafii, reklamy, organizacji konferencji i konkursów. Spółka dokonuje obsługi przekazania nagród w konkursie przeprowadzonym przez Zleceniodawcę zgodnie z ustalonym wcześniej regulaminem konkursu. Na zlecenie klienta Spółka zakupuje konkretne nagrody (np. telefony komórkowe, DVD, bony towarowe, których wartość przekracza kwoty 100 zł) i dokonuje ich przekazania głównie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej zgodnie z otrzymanym od Organizatora konkursu wykazem na podstawie protokołów przekazania. Ponadto do zadań Spółki należy odprowadzenie w imieniu Zleceniodawcy należnego podatku (obliczonego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 1993r. Nr 90, poz. 416 ze zm.)). Koszty zakupu i przekazania nagród ponosi w całości Zleceniodawca. Płatność następuje na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT obejmującej wartość wydanych nagród, koszt obsługi konkursu, marżę i podatek VAT. Ponieważ Spółka nie świadczy usług, ani nie dokonuje sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nie ma zainstalowanej kasy fiskalnej. Spółka dokonuje zakupu nagród np. telefonów na fakturę VAT, od której nie odlicza podatku naliczonego, natomiast wystawia protokół przekazania nagrody, który nie podlega opodatkowaniu VAT i tym samym unika dwukrotnego wprowadzenia do obrotu tego samego towaru. Spółka natomiast dolicza podatek VAT do wartości przekazanych nagród poprzez wystawienie faktury VAT dla Zleceniodawcy ? organizatora konkursu.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca działający w imieniu Zleceniodawcy jest zwolniony z instalowania kas fiskalnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie zwycięzcom nagród zakupionych przez Spółkę w imieniu Zleceniodawcy nie stanowi de facto dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a jest jedynie nieodpłatnym przekazaniem nagrody. Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2007r. (sygn. akt III SA/Wa 984/07), bezpłatne przekazanie towaru nie podlega rejestracji na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 8 ustawy o VAT w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 7 ust. 8 wynika że w sytuacji, w której podatnik bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, mimo że faktyczne przemieszczenie towarów odbywało się tylko pomiędzy pierwszym dostawcą a ostatnim nabywcą, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje obsługi przekazania nagród w konkursie przeprowadzonym przez Zleceniodawcę zgodnie z wcześniej ustalonym regulaminem konkursu. Na zlecenie Klienta Wnioskodawca zakupuje konkretne nagrody i dokonuje ich przekazania głównie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej zgodnie z otrzymanym od Organizatora konkursu wykazem na podstawie protokołów przekazania. Koszty zakupu i przekazania nagród ponosi w całości Zleceniodawca. Płatność następuje na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT obejmującej wartość wydanych nagród, koszt obsługi konkursu, marże i podatek VAT.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie wypełnia definicji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem dokonuje sprzedaży towarów (przenosi koszty zakupionych wcześniej towarów) na rzecz Zleceniodawcy, potwierdzając tę czynność fakturą VAT. Koszty zakupu i przekazania nagród ponosi bowiem w całości Zleceniodawca.

Zatem Wnioskodawca wystawiając fakturę VAT potwierdzającą przeniesienie kosztów zakupu nagród na rzecz Zleceniodawcy, dokonuje sprzedaży na rzecz Zleceniodawcy, a nie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wydania towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności towarów dokonuje bowiem na zlecenie i w imieniu Zlecającego, który ostatecznie został obciążony kosztami zakupu nagród.

Zatem przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie również przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przekazania nagród zwycięzcom konkursów, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż zgodnie z § 2 pkt 2 w związku z poz. 45 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) do dnia 31 grudnia 2009r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania miedzy innymi czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, lecz z tym, iż w omawianej sprawie nie znajduje zastosowania przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

III SA/Wa 984/07, wyrok zwykłego składu wojewódzkiego sądu administracyjnego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika