Prawo do odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą (...)

Prawo do odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą ?...?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009r. (data wpływu do tut. organu 5 sierpnia 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą ?...? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą ?...?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w terminie do 31 sierpnia 2009r. złoży wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod tytułem: ?...? ze środków dotacji rozwojowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 Działanie 6.2 Rozwój obszarów wiejskich Schemat B: Infrastruktura społeczna, w tym edukacyjna i sportowa.

Planowane źródła finansowania projektu: dotacja rozwojowa - 70 % wydatków kwalifikowanych i wkład własny Beneficjenta - 30 %.

Przedmiotem projektu jest modernizacja zaplecza oświatowo-sportowego przy Zespole Szkół (Gimnazjum, Szkoła Podstawowa), modernizacja zaplecza sportowego przy Szkole Podstawowej i modernizacja zaplecza sportowego.

W ramach modernizacji zaplecza oświatowo-sportowego planowana jest budowa boiska do gry w piłkę ręczną i budowa boiska wielofunkcyjnego do gry w koszykówkę i siatkówkę oraz odnowienie elewacji i pokrycia dachowego wraz z ociepleniem. W ramach modernizacji kompleksu planowane jest także wykonanie ogrodzenia obiektu, odnowienie placów, dróg i chodników oraz wykonanie instalacji odgromowej.

Przedmiotem modernizacji zaplecza przy Szkole Podstawowej jest budowa boiska wielofunkcyjnego do gry w piłkę ręczną i siatkówkę, wykonanie ogrodzenia terenu szkoły oraz odnowienie dróg i chodników.

Modernizacja zaplecza sportowego będzie polegała na wykonaniu ogrodzenia obiektu sportowego i piłkochwytów za bramkami oraz modernizacji wjazdu.

W planowanych kosztach realizacji projektu Gmina ujmie podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany, gdyż w żaden sposób nie będzie mogła odzyskać podatku VAT.

Gmina jest osobą prawną i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisów art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jest właścicielem nieruchomości, na których realizowany będzie projekt.

Jego przedmiot jest zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami wykonywanymi w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 2 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty prowadzenie szkół podstawowych i gimnazjów należy do zadań własnych Gminy. Po zakończeniu realizacji projektu obiekty będą majątkiem Gminy. Zmodernizowana infrastruktura oświatowo-sportowa służyć będzie społeczności lokalnej, głównie zaś do realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych i sportowych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum prowadzonych przez Gminę .

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 września 2009r. przedmiotowy wniosek dotyczy tylko podatku VAT, natomiast informacja w niż zawarta o koszcie kwalifikowanym została podana jedynie informacyjnie.

Nabywane towary i usługi związane z planowaną realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina realizując projekt pod nazwą ?...? ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT (w całości lub w części)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabywane towary i usługi związane z planowaną realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Analizując stan prawny i faktyczny z uwzględnieniem planowanego sposobu wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w wyniku realizacji projektu, Gmina stoi na stanowisku, że nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT, a zatem stanowić on będzie w całości koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca w terminie do 31 sierpnia 2009r. złoży wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod tytułem: ?...? ze środków dotacji rozwojowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 Działanie 6.2 Rozwój obszarów wiejskich Schemat B: Infrastruktura społeczna, w tym edukacyjna i sportowa.

Przedmiotem projektu jest modernizacja zaplecza oświatowo-sportowego przy Zespole Szkół (Gimnazjum, Szkoła Podstawowa), modernizacja zaplecza sportowego przy Szkole Podstawowej i modernizacja zaplecza sportowego.

Gmina jest właścicielem nieruchomości, na których realizowany będzie projekt.

Przedmiot projektu jest zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami wykonywanymi w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 2 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić działalności gospodarczej.

Po zakończeniu realizacji projektu obiekty będą majątkiem Gminy. Zmodernizowana infrastruktura oświatowo-sportowa służyć będzie społeczności lokalnej, głównie zaś do realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych i sportowych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum prowadzonych przez Gminę .

Nabywane towary i usługi związane z planowaną realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo (całości lub w części) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą ?...?. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. odpłatnego udostępnienia zaplecza sportowego), udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika