Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011r. (data wpływu 30 maja 2011r.) uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011r. (data wpływu 27 czerwca 2011r.) oraz pismem z dnia 20 czerwca 2011r. (data wpływu 1 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą ?? na rowerze? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą ?? na rowerze?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011r. (data wpływu 27 czerwca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-923/11/AW z dnia 9 czerwca 2011r. oraz pismem z dnia 20 czerwca 2011r. (data wpływu 1 lipca 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako Lokalna Grupa Działania w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, rozporządzenia Rady (WE) nr 1689/2005 z dnia 20 września 2005r., w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dz. Urz. UE L 277/1 z dnia 21 październik 2005r. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie złożyło 30 marca 2011r. wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach tego działania Wnioskodawca będzie realizować projekty współpracy międzynarodowej. Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania będą przedłożone do refundacji.

Działanie związane jest z kosztami dotyczącymi planowania, przygotowania oraz realizacji projektów współpracy.

Podczas realizacji projektów współpracy Stowarzyszenie będzie nabywało towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT np. nagrody, materiały promocyjne, artykuły spożywcze itp. Głównym celem przygotowanego obecnie projektu jest nawiązanie więzi współpracy oraz zapoznanie się z obszarem objętym działalnością Lokalnej Grupy Działania oraz określenie zakresu projektu współpracy z grupą docelową do której skierowane są projekty współpracy to m.in: organizacje pozarządowe, lokalni liderzy, osoby starsze, lokalni mieszkańcy, kobiety, mężczyźni, młodzież.

Okres trwania działań w ramach 4.12 wdrażanie projektów współpracy trwać będzie do 2013r., z tym, że w trakcie jego trwania Wnioskodawca będzie chciał zrealizować kilka projektów współpracy.

Lokalna Grupa Działania nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

Złożony wniosek dotyczy jednego zdarzenia a mianowicie wniosku o realizację projektu współpracy pn. ?? na rowerze?.

Materiały promocyjne w postaci ulotek, map z zaznaczonymi szlakami rowerowymi będą dystrybuowane nieodpłatnie na targach turystycznych, poprzez ich przesyłanie do centrów informacji turystycznych z terenu Polski oraz poza jej granicami do bliżej nieokreślonej liczby osób.

Przedmiotem projektu będzie wydanie ulotek promocyjnych oraz map rowerowych z zaznaczonymi atrakcjami turystycznymi czterech gmin wchodzących w skład Lokalnej Grupy Działania, z podaniem współrzędnych GPS jak również promocja projektu w trakcie powiatowej imprezy plenerowej.

Projekt realizowany jest w 2011 roku.

Wnioskodawca nie przewiduje uzyskiwania jakichkolwiek obrotów z tytułu realizacji projektu współpracy.

Beneficjentami projektu są osoby z terenu Polski jak również spoza jej granic zainteresowani uprawianiem aktywnego wypoczynku na rowerach. Dzięki udostępnianej nieodpłatnie mapie rowerowej każdy z turystów będzie miał możliwość samodzielnie i na własną rękę planować wycieczki, określając ich długość oraz cel. Korzystanie ze szlaków nie będzie wiązało się z koniecznością uiszczania jakichkolwiek odpłatności. Ponadto biuro Lokalnej Grupy Działania świadczyło będzie nieodpłatną pomoc w postaci informacji o projekcie i jego produktach.

W ramach projektu zostaną poniesione następujące koszty:

  1. Przygotowanie tekstów,
  2. Podróży służbowych,
  3. Wynajem sceny podczas powiatowej imprezy plenerowej w celach promocyjnych,
  4. Opracowanie graficzne i wydanie mapy,
  5. Opracowanie wirtualnej prezentacji,
  6. Opracowanie i wydanie ulotki promocyjnej.

Część kosztów dokumentowana będzie fakturami natomiast pozostałe poleceniami wyjazdu służbowego oraz rachunkami z umów o dzieło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 20 czerwca 2011r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu w ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 leader programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 20 czerwca 2011r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego jak również zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 leader programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą ?? na rowerze? w ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu będzie wydanie ulotek promocyjnych oraz map rowerowych z zaznaczonymi atrakcjami turystycznymi czterech gmin wchodzących w skład Lokalnej Grupy Działania, z podaniem współrzędnych GPS jak również promocja projektu w trakcie powiatowej imprezy plenerowej.

Lokalna Grupa Działania nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Materiały promocyjne w postaci ulotek, map z zaznaczonymi szlakami rowerowymi będą dystrybuowane nieodpłatnie na targach turystycznych, poprzez ich przesyłanie do centrów informacji turystycznych z terenu Polski oraz poza jej granicami do bliżej nieokreślonej liczby osób.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą ?? na rowerze?. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika