prawo do odliczenia do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją (...)

prawo do odliczenia do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?? ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu 28 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?? ? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?? ?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów.

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ?? ?.

Zrealizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie.

Okres realizacji projektu to: 1 styczeń 2009r. ? 31 grudzień 2009r.

Projekt jest odpowiedzią na istniejącą w regionie potrzebę przeprowadzenia pogłębionych badań nt. planów rozwojowych przedsiębiorstw województwa, ich kierunków i profili działalności.

Zadania w ramach realizacji projektu:

  1. zarządzanie projektem
  2. diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej regionu
  3. budowa narzędzi badawczych
  4. badanie procesów restrukturyzacji
  5. analiza wyników cząstkowych
  6. jakościowe badania społeczne
  7. badania kontekstowe
  8. badanie przyszłości
  9. opracowanie zbiorczej publikacji
  10. promocja i upowszechnianie rezultatów projektu
  11. zamknięcie projektu

Efekty realizacji projektu:

  • 3 wielonakładowe publikacje (wersje książkowe i CD),
  • 24 artykuły tematyczne,
  • 1 baza danych: ekspertów w zidentyfikowanych obszarach badawczych,
  • 1 baza danych w ujęciu kontekstowym odnosząca się do fluktuacji regionalnych i ponadregionalnych zasobów ludzkich,
  • 1 opracowanie ?mapy potrzeb szkoleniowych?,
  • 1 serwis internetowy upowszechniający wyniki i podnoszący świadomość społeczno-gospodarczą,
  • 1 baza narzędzi restrukturyzacji wspomagających proces decyzyjny regionalnych decydentów w zakresie lepszego dopasowania regionalnego rynku pracy do trendów rozwojowych rynku pracy,
  • 1 konferencja podsumowująca projekt badawczy.

Projekt ma charakter badawczy, nie przewidziano wsparcia dla konkretnych beneficjentów.

Potencjalnymi odbiorcami wyników badań będą jednostki administracji regionalnej, instytucje regionalnego rynku pracy, przedsiębiorstwa regionu oraz społeczeństwo regionu.

Planowane zakupy w ramach realizacji projektu to:

  • zakup sprzętu (komputery, drukarka, telefaks, urządzenie wielofunkcyjne, wideoprojektor, wizualizer, ekran przenośny, interaktywna tablica moderacyjna, kamera cyfrowa),
  • zakup specjalistycznego oprogramowania komputerowego,
  • korekta, skład i wydruk publikacji,
  • wypożyczenie aplikacji CAVI,
  • organizacja sesji focusowych, paneli ekspertów (w tym wynajem sali, delegacja moderatora, poczęstunek),
  • budowa strony internetowej projektu,
  • opracowania baz danych (aplikacje komputerowe),
  • zakup materiałów promocyjnych,
  • zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. Projekt realizowany jest wspólnie z podziałem na zadania dla Lidera i Partnera. Liderem projektu jest Politechnika, celem której jest pogłębienie badań nt. planów rozwojowych przedsiębiorstw województwa, ich kierunków i profili działalności.

Partnerami projektu są:

  • sp. z o. o. (wydawca gazety ? największego dziennika regionalnego), partner posiada doświadczenie w zakresie badań obejmujących zasięgiem cały region,
  • Instytut (ponad 50 ? letnie doświadczenie badawcze w zakresie nauk historycznych, socjologicznych, geograficznych, ekonomicznych i prawnych).

Faktury wystawiane są na Lidera oraz ogólny nadzór nad całością sprawuje Lider.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie w okresie od 1 stycznia 2009r. do 31 grudnia 2009r. zrealizował projekt pn. ?? ?.

Projekt pn. ?? ? jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Projekt pn. ?? ? jest odpowiedzią na istniejącą w regionie potrzebę przeprowadzenia pogłębionych badań nt. planów rozwojowych przedsiębiorstw województwa, ich kierunków i profili działalności.

Projekt ma charakter badawczy, nie przewidziano wsparcia dla konkretnych beneficjentów. Potencjalnymi odbiorcami wyników badań będą jednostki administracji regionalnej, instytucje regionalnego rynku pracy, przedsiębiorstwa regionu oraz społeczeństwo regionu.

Planowane zakupy w ramach realizacji projektu to:

  • zakup sprzętu (komputery, drukarka, telefaks, urządzenie wielofunkcyjne, wideoprojektor, wizualizer, ekran przenośny, interaktywna tablica moderacyjna, kamera cyfrowa),
  • zakup specjalistycznego oprogramowania komputerowego,
  • korekta, skład i wydruk publikacji,
  • wypożyczenie aplikacji CAVI,
  • organizacja sesji focusowych, paneli ekspertów (w tym wynajem sali, delegacja moderatora, poczęstunek),
  • budowa strony internetowej projektu,
  • opracowania baz danych (aplikacje komputerowe),
  • zakup materiałów promocyjnych,
  • zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych.

Projekt realizowano wspólnie z podziałem na zadania dla Lidera i Partnera. Liderem projektu jest Politechnika, celem której jest pogłębienie badań nt. planów rozwojowych przedsiębiorstw województwa, ich kierunków i profili działalności. Partnerami projektu są:

  • sp. z o. o. (wydawca gazety ? największego dziennika regionalnego), partner posiada doświadczenie w zakresie badań obejmujących zasięgiem cały region,
  • Instytut (ponad 50 ? letnie doświadczenie badawcze w zakresie nauk historycznych, socjologicznych, geograficznych, ekonomicznych i prawnych).

Faktury wystawiane są na Lidera.

W oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis przyjęto, iż wszystkie towary i usługi, które były nabywane na potrzeby programu pn. ?? ? nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu pozostanie Wnioskodawca. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Politechniki oraz, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie skutków prawno-podatkowych rozliczeń dokonywanych pomiędzy Liderem i Partnerem projektu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika