Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących (...)

Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2009r. (data wpływu 19 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2009r. (data wpływu 17 września 2009r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 września 2009r. (data wpływu 17 września 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-977/09/AAZ z dnia 7 września 2009r.4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z Udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W celu realizacji projektu ? wdrażanie LSR w latach 2007-2013 Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, dlatego nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi zarobkowej działalności gospodarczej.

Jednym z głównych celów statutowych Stowarzyszenia jest realizacja projektu wdrażanie LSR w latach 2007 ? 2013, który realizowany jest przez następujące działania:

  • prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej na temat programu LEADER i działalności LGD na terenie objętym LSR,
  • mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminach objętych LSR,
  • prowadzenie bezpłatnych szkoleń aktywizujących społeczeństwo do podejmowania inicjatyw lokalnych,
  • wybór projektów zgodnych z LSR i ich rekomendacja do Urzędu Marszałkowskiego, jako tych do dofinansowania,
  • prowadzenie przez Biuro bezpłatnej działalności informacyjno ? doradczej dla potencjalnych beneficjentów.


Z efektów projektu skorzystają lokalni przedsiębiorcy, gminy, instytucje kultury, kościoły lub inne związki wyznaniowe, organizacje pozarządowe o statusie organizacji pożytku publicznego, osoby fizyczne, zgodnie z kryteriami wyboru poszczególnych działań programu LEADER. Otrzymają oni dotacje z EFFROW w postaci zwrotu kosztów operacji do wysokości 50%, 70%, 75% zgodnie z wysokością pomocy przewidziana dla danego działania w myśl stosownych rozporządzeń. Zatem końcowym efektem realizacji projektu będzie zrównoważony rozwój obszarów wiejskich obszaru LGD poprzez dofinansowanie projektów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 września 2009r.):

Czy Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 15 września 2009r.), nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z Udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, dlatego nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi zarobkowej działalności gospodarczej.

Jednym z głównych celów statutowych Stowarzyszenia jest realizacja projektu wdrażanie LSR w latach 2007 ? 2013, który realizowany jest przez następujące działania:

  • prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej na temat programu LEADER i działalności LGD na terenie objętym LSR,
  • mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminach objętych LSR,
  • prowadzenie bezpłatnych szkoleń aktywizujących społeczeństwo do podejmowania inicjatyw lokalnych,
  • wybór projektów zgodnych z LSR i ich rekomendacja do Urzędu Marszałkowskiego, jako tych do dofinansowania,
  • prowadzenie przez Biuro bezpłatnej działalności informacyjno ? doradczej dla potencjalnych beneficjentów.


Z efektów projektu skorzystają lokalni przedsiębiorcy, gminy, instytucje kultury, kościoły lub inne związki wyznaniowe, organizacje pozarządowe o statusie organizacji pożytku publicznego, osoby fizyczne, zgodnie z kryteriami wyboru poszczególnych działań programu LEADER. Otrzymają oni dotacje z EFFROW w postaci zwrotu kosztów operacji do wysokości 50%, 70%, 75% zgodnie z wysokością pomocy przewidziana dla danego działania w myśl stosownych rozporządzeń. Zatem końcowym efektem realizacji projektu będzie zrównoważony rozwój obszarów wiejskich obszaru LGD poprzez dofinansowanie projektów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako ?podatnicy VAT czynni?, składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z opisanego stanu faktycznego przedmiotowy projekt jako działanie organizacyjne o charakterze informacyjno-promocyjnym i doradczym nie generuje żadnych przychodów, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika