prawo do odliczenia do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją (...)

prawo do odliczenia do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?...?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu 28 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?...? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?...?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów.

Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. ?...?.

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, VIII priorytet, Transfer Wiedzy, 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw.

Okres realizacji projektu to: 1 październik 2008r. ? 28 luty 2010r.

Celem projektu jest wzrost potencjału naukowo-technicznego regionu oraz podniesienie poziomu edukacji społeczeństwa w województwie. Projekt adresowany jest do wyróżniających się w działalności badawczej słuchaczy studiów doktoranckich, którzy realizują trzeci etap kształcenia na wydziałach Politechniki, w zakresie dyscyplin technicznych. System stypendialny umożliwia w miarę szybkie i efektywne opracowanie rozpraw doktorskich wskazujących na nowe technologie, innowacyjne metody lub ulepszone procesy, stwarza system zachęt dla młodych i zdolnych naukowców, daje szanse rozwoju naukowego, wymiany poglądów i pomysłów dotyczących nowych rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych, poznanie środowiska naukowego i sektora przemysłowego, które w przyszłości mogłyby wdrożyć ich rozwiązania. Stypendia umożliwią również teoretyczne i praktyczne wykształcenie silnej kadry oraz przyszłych pracowników sektora przemysłowego.

Podstawowym efektem projektu będzie zwiększenie ilości osób legitymujących się stopniem doktora nauk technicznych oraz dalsze podniesienie poziomu edukacji społeczeństwa w województwie.

W wyniku realizacji projektu wykształcona zostanie grupa fachowców w dyscyplinach technicznych. Wzrośnie liczba osób, które dążą do uzyskania dalszych tytułów naukowych. Wzrośnie prestiż i znaczenie ośrodków naukowych regionu w ogólnym potencjale naukowo-technicznym Polski i Wspólnoty.

Beneficjentami są słuchacze studiów doktoranckich prowadzonych na wydziałach Politechniki, w zakresie dyscyplin technicznych. Projekt obejmuje 37 Beneficjentów.

Rekrutacja ostatecznych uczestników programu dokonywana będzie zgodnie z aktualnie obowiązującymi kryteriami zawartymi w regulaminie przyznawania stypendiów w Politechnice. Każdy ubiegający się o stypendium uczestnik studiów doktoranckich powinien wykazać się dorobkiem naukowym. Powinien uczestniczyć w konferencjach, warsztatach, czy też sympozjach naukowych. Beneficjenci korzystają z efektów nieodpłatnie.

Wymiernym rezultatem będą publikacje naukowe w specjalistycznych periodykach, a także prace doktorskie. Dodatkowo doktoranci są zobligowani do prezentacji osiągniętych wyników na seminariach wydziałowych.

Planowane zakupy w ramach realizacji projektu to koszty promocji projektu w mediach o zasięgu wojewódzkim (pozostałe usługi obce).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, VIII priorytet, Transfer Wiedzy, 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw zamierza zrealizować projekt pn. ?...?.

Okres realizacji projektu to: 1 październik 2008r. ? 28 luty 2010r.

Projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Celem projektu pn. ?...? jest wzrost potencjału naukowo-technicznego regionu w woj. oraz podniesienie poziomu edukacji społeczeństwa w województwie. Projekt adresowany jest do wyróżniających się w działalności badawczej słuchaczy studiów doktoranckich, którzy realizują trzeci etap kształcenia na wydziałach Politechniki, w zakresie dyscyplin technicznych. System stypendialny umożliwia w miarę szybkie i efektywne opracowanie rozpraw doktorskich wskazujących na nowe technologie, innowacyjne metody lub ulepszone procesy, stwarza system zachęt dla młodych i zdolnych naukowców, daje szanse rozwoju naukowego, wymiany poglądów i pomysłów dotyczących nowych rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych, poznanie środowiska naukowego i sektora przemysłowego, które w przyszłości mogłyby wdrożyć ich rozwiązania. Stypendia umożliwią również teoretyczne i praktyczne wykształcenie silnej kadry oraz przyszłych pracowników sektora przemysłowego.

W wyniku realizacji projektu wykształcona zostanie grupa fachowców w dyscyplinach technicznych. Wzrośnie liczba osób, które dążą do uzyskania dalszych tytułów naukowych. Wzrośnie prestiż i znaczenie ośrodków naukowych regionu w ogólnym potencjale naukowo-technicznym Polski i Wspólnoty.

Beneficjenci korzystają z efektów nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu 37 słuchaczy studiów doktoranckich otrzyma stypendia.

Wymiernym rezultatem będą publikacje naukowe w specjalistycznych periodykach, a także prace doktorskie. Dodatkowo doktoranci są zobligowani do prezentacji osiągniętych wyników na seminariach wydziałowych.

Planowane zakupy w ramach realizacji projektu to koszty promocji projektu w mediach o zasięgu wojewódzkim (pozostałe usługi obce).

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego przyjęto, iż zakupy związane z projektem pn. ?...? tj. nabycie usług obcych dotyczących usług promocji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. takich, które generowałyby podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika