Gmina nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zagospodarowaniem (...)

Gmina nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zagospodarowaniem terenu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009r. (data wpływu 21 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ?Przywrócenie zdegradowanym terenom P. funkcji gospodarczej. Faza studyjno-koncepcyjna? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ?Przywrócenie zdegradowanym terenom P. funkcji gospodarczej. Faza studyjno-koncepcyjna?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Działania 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawania nowych terenów inwestycyjnych, Poddziałania 6.2.2. Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych, Gmina P. otrzymała dofinansowanie do projektu pn. ?Przywrócenie zdegradowanym terenom P. funkcji gospodarczej. Faza studyjno-koncepcyjna?.

Celem projektu jest przywrócenie terenom objętym projektem funkcji gospodarczych, społecznych i przyrodniczych oraz stworzenie możliwości zagospodarowania przedmiotowych terenów, zwiększenie atrakcyjności terenów dla lokalizacji nowych projektów inwestycyjnych.

Pierwszą fazą przedsięwzięcia jest faza studyjno-koncepcyjna, która jest przedmiotem niniejszego projektu.

Celem generalnym projektu jest określenie skali i charakteru planowanych na terenie objętym projektem inwestycji, jak też funkcjonalnego zagospodarowania oraz programu technologicznego i przewidywanego budżetu.

W wyniku ww. programu uzyska się dokumentacje badań geofizycznych, geotechnicznych i geochemicznych gruntu. Na tej podstawie przeprowadzone zostaną analizy, badania, obliczenia inżynierskie i ekonomiczne. Wyniki badań pozwolą na określenie sposobu rekultywacji terenu, a to pozwoli na podjęcie decyzji dotyczących charakteru planowanych zamierzeń w zakresie zagospodarowania przedmiotowego terenu i na wybór optymalnego rozwiązania dot. kolejnej fazy projektowej, umożliwi wybór koncepcji zagospodarowania terenu z częścią drogową i koncepcji uzbrojenia terenu, a także stworzenia studium wykonalności dla całego przedsięwzięcia wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Po uzyskaniu dokumentacji możliwe będzie zagospodarowanie w określonym terminie aktualnie nieużytecznych i zdewastowanych terenów.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabywane w związku z ww. projektem nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z ww. projektem, gdyż wykonywane zadania są zadaniem publicznym, własnym gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Wykonanie przedmiotowego zadania ma na celu określenie skali i charakteru przedmiotowych zamierzeń na określonym obszarze Miasta, a więc łączy się ściśle z zadaniami dotyczącymi ładu przestrzennego w Mieście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w płaconych przez Wnioskodawcę fakturach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Działania 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawania nowych terenów inwestycyjnych, Poddziałania 6.2.2. Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych otrzymał dofinansowanie do projektu pn. ?Przywrócenie zdegradowanym terenom P. funkcji gospodarczej. Faza studyjno-koncepcyjna?.

Projekt realizowany jest w ramach zadań publicznych, własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Celem projektu jest przywrócenie terenom objętym projektem funkcji gospodarczych, społecznych i przyrodniczych oraz stworzenie możliwości zagospodarowania przedmiotowych terenów, zwiększenie atrakcyjności terenów dla lokalizacji nowych projektów inwestycyjnych.

Pierwszą fazą przedsięwzięcia jest faza studyjno-koncepcyjna, która jest przedmiotem niniejszego projektu.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast przedmiotem projektu realizowanego przez Gminę jest faza studyjno-koncepcyjna, która jest niezbędna do realizowania zadań własnych Gminy z zakresu zagospodarowania aktualnie nieużytecznych i zdewastowanych terenów, w celu przywrócenie terenom objętym projektem funkcji gospodarczych, społecznych i przyrodniczych oraz stworzenie możliwości zagospodarowania przedmiotowych terenów, zwiększenie atrakcyjności terenów dla lokalizacji nowych projektów inwestycyjnych.

Zatem bezpośrednim efektem projektu będzie określenie skali i charakteru planowanych na terenie objętym projektem inwestycji, jak też funkcjonalnego zagospodarowania oraz programu technologicznego i przewidywanego budżetu.

Skoro wiec dokumentacja utworzona w ramach realizacji projektu nie służy bezpośrednio wykonywaniu przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?Przywrócenie zdegradowanym terenom P. funkcji gospodarczej. Faza studyjno-koncepcyjna?.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika