odzyskania (odliczenia podatku naliczonego) podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu (...)

odzyskania (odliczenia podatku naliczonego) podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pod nazwą ?Budowa Infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia podatku naliczonego) podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pod nazwą ?Budowa Infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.?? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia podatku naliczonego) podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pod nazwą ?Budowa Infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina L. realizuje wspólnie z Gminą Ł projekt pn. ?Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.?. Liderem projektu jest Gmina Ł. Projekt polega na:

  • budowie ścieżki rowerowej w L.
  • przebudowie parkingu w L.
  • budowie deptaka w Ł.
  • przebudowie parkingu na istniejącym placu w Ł.
  • przebudowie parkingu przy GOK w Ł..

Wszystkie inwestycje realizuje lider projektu - Gmina Ł na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy Gminami L. i Ł, natomiast Gmina L. przekaże część środków pochodzących z budżetu Gminy L. jako dotacja na wkład własny dla Gminy Ł. Po zakończeniu inwestycji i jej przekazaniu do użytkowania będzie ona użytkowana przez ludność. Towary i usługi (wydatki) nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Posiadaczem numeru NIP jest Urząd Gminy - z uwagi na fakt, że jest podatnikiem w zakresie umów cywilno - prawnych. Faktura VAT za wykonane usługi budowlane będzie wystawiona na lidera projektu - Urząd Gminy Ł. Gmina i Urząd Gminy stosują jednakowe oznaczenie (numer NIP) w związku z ich działaniami (czynnościami) wystawiane jest jedno rozliczenie deklaracji przez Urząd Gminy.

Należy zaznaczyć, że samorządowe osoby prawne (gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś : nałożone na nie zadania wykonuje za pośrednictwem Urzędu Gminy. Urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych (gminy) oraz dla ich urzędu obsługującego od strony techniczno - organizacyjnej. Potwierdzają to przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. nr 142 poz. 1020). Inwestycja znajdująca się na terenie Gminy L. jest wykonywana bezpośrednio na majątku Gminy L. oraz jest zadaniem własnym Gminy L. zgodnie z art. 7, ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 ze zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania (odliczenia podatku naliczonego) podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu ?Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.?...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno - prawnych. Zgodnie z zacytowanym powyżej przepisem aktu prawnego Gmina L. realizując wspólnie z Gminą Ł projekt pn. ?Budowa infrastruktury okołoturystycznej w Gminach Ł i L.? jako zadanie własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 ze zm.) czyli zadanie nałożone odrębnymi przepisami prawa.

Zatem Gmina L. (Urząd Gminy L.) nie może zostać uznana za podatnika podatku od towarów i usług w świetle ustawy o VAT w zakresie realizacji projektu ?Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.? i nie ma możliwości odzyskania (odliczenia podatku naliczonego) podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10, pkt 15 i pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina, zatem w fakturach VAT powinna być wskazana Gmina, a nie obsługujący ją urząd.

W przedstawionym stanie faktycznym Gmina L. realizuje wspólnie z Gminą Ł projekt pn. ?Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.?. Liderem projektu jest Gmina Ł. Projekt polega na:

  • budowie ścieżki rowerowej w L.
  • przebudowie parkingu w L.
  • budowie deptaka w Ł.
  • przebudowie parkingu na istniejącym placu w Ł.
  • przebudowie parkingu przy GOK w Ł..

Wszystkie inwestycje realizuje lider projektu - Gmina Ł na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy Gminami L. i Ł, natomiast Gmina L. przekaże część środków pochodzących z budżetu Gminy L. jako dotacja na wkład własny dla Gminy Ł. Po zakończeniu inwestycji i jej przekazaniu do użytkowania będzie ona użytkowana przez ludność. Towary i usługi (wydatki) nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktura VAT za wykonane usługi budowlane będzie wystawiona na lidera projektu - Urząd Gminy Ł. Gmina i Urząd Gminy stosują jednakowe oznaczenie (numer NIP) w związku z ich działaniami (czynnościami) wystawiane jest jedno rozliczenie deklaracji przez Urząd Gminy.

Inwestycja znajdująca się na terenie Gminy L. jest wykonywana bezpośrednio na majątku Gminy L. oraz jest zadaniem własnym Gminy L..

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 212 poz. 1337) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż faktury związane z realizacją inwestycji są wystawiane na Urząd Gminy Ł, bowiem to Urząd Gminy Ł jest liderem projektu.

W przedmiotowej sprawie nabywcą towarów wskazanym na fakturach VAT dokonanych w ramach realizacji projektu jest urząd Gminy Ł. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to żaden podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Urząd Gminy Ł towarów i usług w ramach realizowanego projektu pod nazwą ?Budowa Infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł i L.?. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy nie korzystają bowiem z wyłączenia z opodatkowania lecz są objęte zwolnieniem. Zatem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań własnych nie jest uznawana za podatnika podatku VAT lecz tym, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy również zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy konsekwencji prawnopodatkowych Wnioskodawcy tj. gminy L., natomiast nie dotyczy ewentualnego prawa do odliczenia podatku przez Lidera projektu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika