Czy dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymane przez Fundację jest zwolnione (...)

Czy dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymane przez Fundację jest zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty z dnia 19.07.2006r. nr I USB II-423/9/06, którym uznano za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Fundację w złożonym wniosku z dnia 26.05.2006r. (uzupełnionym pismem z dnia 9.06.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dofinansowania środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) i uznaje stanowisko Jednostki - za nieprawidłowe.

Od niniejszej decyzji przysługuje, na podstawie art. 220, art. 221, art. 223 § 1 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Wnioskiem z dnia 26.05.2006r. (uzupełnionym pismem w dniu 9.06.2006r.) pełnomocnik Fundacji 'M' z siedzibą w Łodzi wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja planuje przeprowadzenie szeregu prac remontowo-budowlanych w celu rewitalizacji zabytkowej hali drukarni-wykańczalni położonej w kompleksie fabrycznym dawnych Zakładów I.K. Poznańskiego w Łodzi, w której następnie ma powstać placówka edukacyjna dla dzieci pod nazwą ''Miasteczko'.

Miasteczko ma być wzorowane na placówce 'La Vilette' w Paryżu, a celem jego działalności ma być prezentacja osiągnięć nauki i techniki oraz ich wykorzystanie w praktyce poprzez zabawy edukacyjne oraz wystawy edukacyjne interaktywne z elementami multimedialnymi.

Celami Fundacji wynikającymi z aktu notarialnego z dnia 3 września 2004r. - ustanawiającego Fundację są m. in.:

  • działalność polegająca na inspirowaniu, promowaniu i podejmowaniu działań w zakresie finansowym i rzeczowym, zmierzającym do remontu i adaptacji zabytkowego budynku pofabrycznego na cele muzealne dla 'M' w Łodzi, części budynku Nr 9 kompleksu dawnych zakładów I.K. Poznańskiego;
  • ochrona, opieka, odtwarzanie i zapobieganie niszczeniu zabytków architektury, dzieł sztuki, dóbr kultury, obiektów o znaczeniu historyczno-kulturalnym, przywracanie ich do stanu pierwotnego;
  • działania edukacyjne w zakresie historii, kultury i sztuki, nauk matematyczno-przyrodniczych, nauk technicznych, odkryć naukowych, technik audiowizualnych, ekonomii;
  • działania edukacyjne w zakresie poznawania Europy, wspieranie działań propagujących i poznawczych w zakresie funkcjonowania Unii Europejskiej i podejmowania tam nauki;
  • wspieranie materialne lub organizacyjne projektów gospodarczych, kulturalnych zmierzających do rewitalizacji zabytkowego centrum Łodzi.

Zgodnie z § 7.1. ww. aktu notarialnego dochody Fundacji oraz pokrycie kosztów działalności mogą pochodzić m.in. z darowizn krajowych i zagranicznych, dotacji i subwencji.W związku z realizacją powyższych celów Fundacja złożyła w dniu 25.04.2006r. wniosek o uzyskanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na projekt pod nazwą 'Utworzenie Miasteczka'.

Zdaniem Fundacji otrzymane dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z ww. dochodów (przychodów) zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy podatkowej nie będą uznane za koszty uzyskania przychodów.

Postanowieniem z dnia 19.07.2006r. nr I USB II-423/9/06 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty uznał stanowisko Strony - za prawidłowe.

Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Spółki z dnia 26.05.2006r. uzupełnionym pismem w dniu 9.06.2006r. oraz z treścią ww. postanowienia, mając na uwadze wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30.08.2006r. znak DD 6-8213-8/06/DZ/412 Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z przedstawionego przez Fundację stanu faktycznego jak i złożonego do Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi w dniu 25.04.2006r. wniosku o dofinansowanie projektu edukacyjnego wynika, iż dofinansowanie to miałoby pochodzić z funduszy strukturalnych. Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych SPO oraz wielofunduszowego Zintegrownego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 1420) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pomoc udzielona dla jednostek starających się o nią finansowana jest zarówno w części ze środków pochodzących z ww. funduszy strukturalnych Unii Europejskiej jak i w części z krajowych środków budżetowych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być też uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o której mowa w art. 69 ust 4 pkt 1 lit.b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r.

Z uwagi na powyższe, pomoc otrzymana w tej części nie byłaby zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W świetle powyższej zasady otrzymane przez Fundację środki pochodzące z funduszy strukturalnych współfinansowanych krajowymi środkami publicznymi nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy podatkowej.

W przypadku otrzymania przez Fundację (beneficjenta ostatecznego), pomocy przeznaczonej na inwestycje realizowane w ramach:

  • Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów (pkt 1.4 - rozwój turystyki i kultury),
  • Priorytetu 3 - Rozwoju lokalnego
    wynikającego ze złożonego wniosku o dofinansowanie - wydatki poniesione na te przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie będą kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy podatkowej. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów- stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.
    W świetle powyższego, przedmiotowe postanowienie narusza przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Ponadto nadmienia się, iż stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika.
    Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika