Czy w związku z obciążeniem firmy transportowej za towar zniszczony podczas transportu występuje (...)

Czy w związku z obciążeniem firmy transportowej za towar zniszczony podczas transportu występuje sytuacja:

  1. wartość wydanego z magazynu uszkodzonego towaru, zlikwidowanego protokółem strat jest kosztem uzyskania przychodów a otrzymane odszkodowanie jest przychodem i w jakiej dacie.
  2. wartość wydanego z magazynu towaru obciąża firmę transportową i nie jest kosztem uzyskania przychodu, a otrzymane odszkodowanie jest realizacją należności od tego kontrahenta i nie jest przychodem.

Odpowiadając na pismo z dnia 6.09.2004r. (data wpływu 07.09.2004r.) uzupełnione w dniu 22.10.2004r. w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa przy ocenie skutków w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1992r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego informuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi sprzedaż towarów zakupionych za granicą. Towary są przywożone wynajętym każdorazowo w tym celu transportem. W czasie jednego z transportów w wyniku przewrócenia samochodu towar uległ zniszczeniu w znacznym stopniu (80%). Na okoliczność likwidacji uszkodzonego towaru został sporządzony protokół likwidacji. Spółka wystąpiła o odszkodowanie do przewoźnika i wystawiła notę obciążeniową na wartość uszkodzonego towaru.
Zdaniem Spółki wartość zlikwidowanego towaru nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a otrzymane odszkodowanie jest realizacją należności od firmy transportowej i nie będzie przychodem.

Porady prawne

Zgodnie z art. 774 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy.
Odpowiedzialność przewoźnika reguluje art. 788 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia do przewozu aż do wydania odbiorcy nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.
Do zapłaty odszkodowania w wysokości wartości zniszczonego towaru zobowiązana jest firma transportowa w ramach odpowiedzialności za normalne następstwa swego działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.

Kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).
W ocenie organu podatkowego wartość zniszczonych towarów handlowych (w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę) w świetle w/w przepisu będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów.

Natomiast odszkodowanie będące skutkiem naprawienia szkody na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie otrzymania.
W związku z powyższym, tutejszy organ podatkowy stanowisko Spółki nie uznaje za prawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika