Podatnik zwraca się z pytaniem: czy prawidłowe jest stanowisko, iż zorganizowanie stoiska na targach (...)

Podatnik zwraca się z pytaniem: czy prawidłowe jest stanowisko, iż zorganizowanie stoiska na targach dla podatników z krajów członkowskich UE jest usługą reklamową i w związku z tym czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 3.11.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym stwierdza dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika zawartego w pismach wymienionych powyżej, że jest ono nieprawidłowe.

Porady prawne

Podatnik, jako podmiot organizujący targi i wystawy, na których wystawcy prezentują swoje towary i usługi zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej targi i wystawy dla wystawców krajowych oraz dla wystawców z krajów członkowskich UE. Jak wynika z treści pisma organizacja targów polega na złożeniu wielu usług w jedno przedsięwzięcie. W ramach tego przedsięwzięcia podatnik wykonuje następujące czynności: przygotowanie tematu targów, rozesłanie zaproszeń do ewentualnych wystawców, wynajęcie hali wystawowej, podzielenie hali na stanowiska, wyposażenie stoisk, zapewnienie ochrony, zapewnienie nagłośnienia, konferansjerki i reklamy ogólnotargowej, wydanie biuletynu targowego z prezentacją uczestników, organizacja konkursu targowego i zapewnienie nagród, wydanie rautu na zakończenie targów, demontaż stoisk i posprzątanie hal.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług tych czynności dla uczestnika targów z kraju UE.

Według oceny Podatnika zorganizowanie stoiska na targach dla podatników z krajów członkowskich UE jest usługą reklamową, a w związku z tym czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, ponieważ miejscem świadczenia usług reklamowych jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności (zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o PTU).

Tut. organ podatkowy dokonując oceny prawnej tak zaprezentowanego stanowiska stwierdza, co następuje:

W myśl przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług cyt. na wstępie w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Wyjątki od tej generalnej zasady zostały zawarte w art. 27 ust. 2-6 oraz 28 ww. ustawy. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o PTU, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego- miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Kompleksowe usługi związane z organizowaniem targów i wystaw są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.87.15, jako 'usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów'. Obejmują one swoim zakresem usługę główną, jaką jest wynajęcie powierzchni oraz szereg różnorodnych usług, (jak np. wykonanie nośników informacji i reklamy, montaż i demontaż stoiska targowego, wyposażenie stoisk w przyłącza prądowe, wodne, telefoniczne), które z racji powiązania z usługą główną powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomością.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania wśród świadczonych przez podatnika usług związanych z organizacją targów i wystaw znajduje się wraz z innymi usługami, wynajem powierzchni wystawienniczej, zatem całą usługę należy potraktować jako usługę kompleksową, której przeważającym elementem jest wynajem nieruchomości, co oznacza, że wszystkie usługi towarzyszące należy opodatkować w ten sam sposób, jak usługę główną. Ponieważ usługą główną w tym wypadku jest 'wynajem powierzchni', to usługę w całości należy potraktować jako usługę związaną z nieruchomościami.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz fakt, iż usługi świadczone w zakresie organizowania targów i wystaw są związane z konkretną nieruchomością, tut. organ podatkowy stwierdza, iż miejscem świadczenia będzie odpowiednio miejsce położenia nieruchomości, a więc w omawianym przypadku terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem opodatkowanie tych czynności wykonanych na rzecz kontrahentów z krajów członkowskich UE będzie następowało w Polsce wg stawki obowiązującej w Polsce.

Reasumując tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika, iż usługi organizowania targów i wystaw obejmujących w swym zakresie wynajem powierzchni wystawienniczej należy zaliczyć do usług reklamowych i w związku z tym uznać, że nie podlegają one opodatkowaniu w Polsce, jeśli nabywcą tej usługi jest podatnik z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. W analizowanej sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o PTU, a nie jak twierdzi Podatnik art. 27 ust. 3 i 4 tejże ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika