Czy w związku z nowymi przepisami zakład (oddział) osoby prawnej, samodzielnie sporządzający bilans, (...)
Czy w związku z nowymi przepisami zakład (oddział) osoby prawnej, samodzielnie sporządzający bilans, który był dotychczas samodzielnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego traci prawo do samodzielnego rozliczania się z podatku VAT, a jeśli tak, czy musi o tym fakcie powiadomić urząd skarbowy i czy konieczne jest zaprzestanie ewidencji sprzedaży na drukarce fiskalnej z NIP-em zakładu (oddziału)?
Zgodnie z art. 5 ust. 2 nieobowiązującej już ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zakłady (oddziały) samodzielnie sporządzające bilans, na warunkach określonych w tym przepisie, mogły być odrębnymi podatnikami podatku VAT. Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie przewiduje, aby ww. zakłady (oddziały) osób prawnych z dniem 1.05.2004 r. mogły być samodzielnie rozliczającymi się podatnikami podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy z dniem 1.05.2004 r. wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem ? w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług. Każdy zakład (oddział) rozliczający się dotychczas samodzielnie z podatku VAT powinien pisemnie poinformować Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla danego zakładu, że z dniem 1.05.2004 r. przestaje być wyodrębnionym podatnikiem podatku VAT. Zakłady (oddziały) osoby prawnej obowiązane są zaprzestać ewidencjonowania sprzedaży na drukarce fiskalnej z dotychczasowym NIP-em z dniem 1.05.2004 r.
Minister Finansów dostrzegając problem, z jakim podatnicy napotykają się w kwestii stosowania dotychczas używanych kas fiskalnych w piśmie skierowanym do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej z dnia 7.05.2004 r. (znak PP7-8180/270/2004/JS/1450) zaproponował przejściowe rozwiązanie tegoż problemu w następujący sposób:
Na wniosek jednostki uzasadniony niemożnością dokonania wymiany pamięci fiskalnej w trybie natychmiastowym Naczelnik Urzędu Skarbowego może zezwolić na prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu dotychczas używanych kas przez okres, z reguły nie dłuższy niż 3 miesiące. Do czasu wymiany modułu fiskalnego zakłady (odziały) będą mogły ewidencjonować sprzedaż na drukarce fiskalnej z dotychczasowym NIP-em, pod warunkiem, że dokumenty emitowane przez drukarkę, będą stemplowane pieczęcią z nową nazwą i numerem NIP.
Na marginesie tut. organ podatkowy zauważa, że z ww. pismem winna zwrócić się jednostka macierzysta zakładu (oddziału) do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.