Czy wydatki poniesione w kwocie około 2.036,00 zł związane z przystosowaniem wynajmowanego lokalu (...)

Czy wydatki poniesione w kwocie około 2.036,00 zł związane z przystosowaniem wynajmowanego lokalu na potrzeby prowadzonej działalności można jednorazowo zaliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 22 ust. 1, art. 22g ust. 7 i 17, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 10.10.2005 r. (data wpływu 13.10.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej wyjaśnienia czy wydatki poniesione w kwocie około 2.036,00 zł związane z przystosowaniem wynajmowanego lokalu na potrzeby prowadzonej działalności można jednorazowo zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko podatnika za prawidłowe.

Porady prawne

W dniu 13.10.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek pana Janusza Z. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiając stan faktyczny podatnik podał, że w wynajmowanym lokalu prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji rolet zewnętrznych i bram garażowych oraz bram przemysłowych. W wynajmowanych pomieszczeniach znajduje się biuro handlowe oraz hale produkcyjno-magazynowe. W celu urządzenia ekspozycji sprzedawanych i oferowanych towarów z części hali magazynowej wydzielono powierzchnię za pomocą płyt kartonowo-gipsowych, których koszt zakupu podatnik określił na kwotę 36,00 zł netto. Równocześnie w wydzielonym pomieszczeniu wykonano prace polegające na wyrównaniu istniejącej posadzki i ułożeniu płytek podłogowych, pomalowaniu ścian, sufitów i ram w istniejących drewnianych oknach - koszt wymienionych prac kształtuje się w granicach 2.000,00 zł netto. Zdaniem podatnika koszty przeprowadzonego remontu można bezpośrednio zaliczyć w koszty uzyskania przychodu w miesiącu ich poniesienia w pełnej wysokości.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Przepisy art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Aby prawidłowo zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów poniesione przez najemcę wydatki na dostosowanie wynajętego lokalu do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej istnieje konieczność wyodrębnienia z wykonanych robót tych, które mają charakter remontowy i tych o charakterze ulepszeniowym. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego tez w odniesieniu do remontu należy stosować definicję sformułowaną w przepisach prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7.

07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest wykonanie prac przywracających pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego nie zwiększający wartości początkowej. Remont przeprowadzany jest w toku eksploatacji środka trwałego i jest wynikiem tej eksploatacji

Do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć również wydatki poniesione na remont i konserwację środków trwałych niebędących jego własnością. Jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  1. obowiązek ponoszenia wydatków na remont powinien wynikać z umowy,
  2. podatnik obcy środek trwały musi wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej,
  3. powinien mieć do używania środka trwałego tytuł prawny (najem dzierżawa, użyczenie).

Wydatki poniesione na remont bez względu na ich wysokość stanowią koszt uzyskania przychodu. Wydatki związane z malowaniem ścian, sufitów, okien, wyrównaniem posadzki i ułożeniem płytek należy zakwalifikować do wydatków remontowych. Wydatki poniesione na ulepszenie wynajmowanego lokalu uznaje się za inwestycję w obcym środku trwałym i ujmuje w ewidencji środków trwałych, ustalając wartość początkową zgodnie z zasadami zawartymi w art. 22g ust. 7 powołanej ustawy, czyli według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Ustawa podatkowa nie definiuje wprost pojęcia 'inwestycji w obcym środku trwałym'. W praktyce przyjmuje się, że inwestycją w obcym środku trwałym są nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który jest używany na podstawie najmu, dzierżawy lub innej umowy.

W świetle art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3 - 9 i 11 - 15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

W ocenie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wydatki związane z zakupem płyt kartonowo-gipsowych zużytych do wybudowania ścianki oddzielającej część magazynową od ekspozycyjnej są wydatkami mający charakter ulepszeniowy, co też potwierdza orzecznictwo NSA. W związku z tym, że kwota wydatków kwalifikujących się do ulepszenia wynosi 36.00 zł (nie przekracza 3.500,00 zł), to wydatki te, jak i wydatki remontowe może pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko pana przedstawione we wniosku jest prawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika