W jaki sposób rozliczyć podatkowo w deklaracji CIT ? 2 i zeznaniu CIT ? 8 wydatki stanowiące koszty (...)

W jaki sposób rozliczyć podatkowo w deklaracji CIT ? 2 i zeznaniu CIT ? 8 wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów Spółdzielni poniesione w okresie kolejnych dwunastu miesięcy, niepokrywających się z Jej rokiem podatkowym i obrotowym, które to wydatki następnie zostały pokryte środkami pieniężnymi otrzymanymi z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, podlegającymi ? zdaniem Podatnika - zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.10.2005 r., złożonego w dniu 25.10.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 01.12.2005 r., w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie: W jaki sposób rozliczyć podatkowo w deklaracji CIT ? 2 i zeznaniu CIT ? 8 wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów Spółdzielni poniesione w okresie kolejnych dwunastu miesięcy, niepokrywających się z Jej rokiem podatkowym i obrotowym, które to wydatki następnie zostały pokryte środkami pieniężnymi otrzymanymi z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, podlegającymi ? zdaniem Podatnika - zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

- działając na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), art. 12 ust. 1, art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami) postanawia stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać za nieprawidłowe.

Spółdzielnia posiada status grupy producentów rolnych. Nie prowadzi działalności rolniczej w sensie w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Prowadzi natomiast działalność handlową polegającą na pośrednictwie w sprzedaży. Objęta została pomocą określoną w ustawie z dnia 28.11.2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2273 z późniejszymi zmianami). Wsparcie udzielane jest na zakładanie i administracyjne koszty działania grupy przez okres pięciu lat od momentu powstania. Środki pomocowe są wypłacane w formie rocznych płatności obejmujących okresy kolejnych 12 miesięcy prowadzenia działalności, które są liczone od dnia wydania decyzji o wpisie Spółdzielni do rejestru grup producentów rolnych. Spółdzielnia uzyskała status ten dnia 20.09.2004 r. W konsekwencji więc wspomniany okres 12 miesięcy to dla Podatnika czas od 20.09.2004 r. do 19.09.2005 r., a zatem niepokrywajacy się z Jego rokiem podatkowym i obrotowym. Po upływie tego czasu i spełnieniu określonych prawem warunków Spółdzielnia winna otrzymać środki pieniężne. Ich wypłata ma nastąpić na podstawie decyzji Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w terminie 60 dni licząc od dnia złożenia wniosku o ich wypłatę. W przypadku otrzymania ?dotacji? Spółdzielnia zaliczy ją do kategorii przychodów podatkowych i wykaże w deklaracji CIT ? 2 i zeznaniu CIT ? 8 oraz zwolni od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast wydatki poniesione w roku 2004 i w przeciągu roku 2005 na działalność administracyjną Spółdzielnia zakwalifikowała do kategorii kosztów uzyskania przychodów i ujęła w zeznaniu CIT ? 8 za 2004 r. i deklaracjach CIT -2 roku 2005. Jednostka podkreśla, że nie jest możliwym przewidzenie czy wymagane warunki otrzymania wsparcia zostaną spełnione, w związku z czym takie ujęcie wspomnianych wydatków jest prawidłowe.

W takim stanie faktycznym u Podatnika zrodziły się następujące wątpliwości, cyt.:

  • ?jak należy potraktować wydatki poniesione za okres 20.

    09.2004 do 31.12.2004 i wykazane w deklaracji CIT ? 8 jeżeli zostaną zwrócone dotacją otrzymaną w grudniu 2005 roku,

  • co z kosztami pokrytymi dofinansowaniem za w/w okres i okres 01.01.2005 do 19.09.2005 w przypadku jeżeli dotacja wpłynie w styczniu 2006 r. (jest prawdopodobne),
  • jak należy traktować wydatki za okres 20.09.2005 do 31.12.2005 w deklaracjach podatkowych CIT, których zwrot nastąpi - jeżeli grupa spełni wymagania ? pod koniec 2006 r.??.

Zdaniem Spółdzielni, w przypadku otrzymania dofinansowania np. w listopadzie roku 2005, należy w deklaracji CIT ? 2 za listopad 2005 z kosztów uzyskania przychodów wyłączyć wydatki poniesione w okresie od 01.01.2005 r. do 19.09.2005 r., a pokryte otrzymanym dofinansowaniem. Nie powinno być natomiast korygowane zeznanie za 2004 r., ponieważ na dzień jego złożenia było ono sporządzone prawidłowo. Otrzymaną ?dotację? Spółdzielnia wykaże w przychodach podatkowych, a następnie zwolni od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku natomiast otrzymania dofinansowania np. w styczniu 2006 r. ? zdaniem Spółdzielni ? należy w zeznaniu za 2005 r. wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wydatki administracyjne za okres od 01.01.2005 r. do 19.09.2005 r., a otrzymaną dotację ująć w deklaracjach CIT - 2 jako wolną od podatku. Takie wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów podyktowane jest ? jak pisze Jednostka ? treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m. in. w art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy.

Takiego stanowiska Podatnika nie można uznać za prawidłowe.

Niewątpliwie słusznym jest twierdzenie Podatnika, że wydatki sfinansowane środkami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mogą ? stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy - stanowić kosztów uzyskania przychodów. Jednakże dla prawidłowego udzielenia odpowiedzi na pytania zadane przez Spółdzielnię istotne jest rozstrzygnięcie problemu czy rzeczywiście środki, które Podatnik ma otrzymać, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie powołanego powyżej przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść tego przepisu jest następująca: ?Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków, rozwoju technicznego i prezentacji Unii i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.? Tak więc przepis ten obejmuje środki pomocowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy i to z funduszy przedakcesyjnych (np. PHARE).

Natomiast środki na wsparcie, które otrzymać ma Podatnik z ? jak pisze ? Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej takiego charakteru nie posiadają, bowiem stosownie do przepisu art. 30j ust. 2 ustawy z dnia 26.

11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr15, poz. 148 z późniejszymi zmianami) źródłem finansowania omawianego wsparcia dla grupy producenckiej jaką jest Podatnik są środki pochodzące z pożyczki udzielonej przez budżet państwa na ten cel agencji płatniczej, którą w analizowanej sprawie jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zasady i tryb udzielania takiej pożyczki określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.05.2004 r. w sprawie zasilania agencji płatniczych w środki na realizację zadań Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 118, poz. 1231 z późniejszymi zmianami).

W takim zatem stanie rzeczy fundusze otrzymane przez Spółdzielnię ?na wsparcie? ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Będą one stanowiły zgodnie z treścią art. 12 ust.1 pkt tej ustawy przychód w dacie otrzymania, zaś wydatki nimi sfinansowane będą stanowić dla Podatnika koszty uzyskania przychodów, o ile zostaną spełnione warunki wynikające z zapisu art. 15 ust. 1 powoływanej ustawy, tzn. będą posiadały związek z przychodem Spółdzielni.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że nie występuje obowiązek składania korekt deklaracji za poprzedni okres oraz korygowania kosztów po uzyskaniu dofinansowania.

Wobec tak brzmiącej konkluzji, należy stwierdzić, że wątpliwości Podatnika, zawarte w sformułowanych przez Niego pytaniach, przestają mieć rację bytu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika