Jaka jest forma opodatkowania sklepu zorganizowanego przez szkołę podstawową na jej terenie i prowadzonego (...)

Jaka jest forma opodatkowania sklepu zorganizowanego przez szkołę podstawową na jej terenie i prowadzonego przez uczniów, w sytuacji gdy uzyskane dochody zostaną przeznaczone na prenumeratę czasopism, nagrody książkowe, pomoce dydaktyczne itp.?

W odpowiedzi na zapytanie podatnika z dnia 23.03.2004 r. (data wpływu-29.03.2004 r.) o formę opodatkowania sklepu prowadzonego przez uczniów na terenie szkoły podstawowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), wyjaśnia co następuje:


W myśl art. 20 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna, której koszty pokrywa z uzyskiwanych przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 7. Kwestię tworzenia i likwidacji ww. działalności reguluje ust. 3 art. 20 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym gospodarstwo pomocnicze tworzy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje kierownik jednostki budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody:

Porady prawne
  1. właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
  2. zarządu jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Zgodnie z ust. 4 art. 20 ww. ustawy kierownik jednostki budżetowej tworząc gospodarstwo pomocnicze określa nazwę i siedzibę gospodarstwa pomocniczego, nazwę i siedzibę jednostki budżetowej, przedmiot działalności wyodrębnionej z zakresu działalności jednostki budżetowej oraz składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu przez jednostkę budżetową.


Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwolnieniu od podatku podlegają jednostki budżetowe, jednakże w oparciu o treść ust. 2 w/cyt. przepisu zwolnienie to nie dotyczy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: Wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na:

  1. zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
  2. finansowania inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.


Stosownie do treści art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, podatnik zaprezentował stanowisko, że uzyskane przychody z działalności sklepiku prowadzonego przez uczniów ? będą w całości wykorzystywane na cele edukacyjne i w związku z powyższym nie podlegają opodatkowaniu.


Mając na uwadze treść oraz zakres zapytania a także przytoczone przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego wyraża następującą ocenę prawną stanowiska pytającego:


Dopuszczalną formę organizacyjną sklepu prowadzonego przez uczniów w ramach jednostki budżetowej jaką jest szkoła podstawowa stanowi gospodarstwo pomocnicze, które jest wyodrębnioną z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, częścią jej podstawowej działalności lub działalności ubocznej. Jednostka budżetowa, w myśl ustawy o finansach publicznych, nie prowadzi działalności gospodarczej, gdyż swoje wydatki pokrywa bezpośrednio z budżetu państwa, a uzyskane dochody odprowadza na rachunek budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast gospodarstwo pomocnicze stanowi wyodrębnioną organizacyjnie część jednostki budżetowej, przy czym wyodrębnienie powyższe nie dotyczy statusu prawnego, gdyż gospodarstwo takie jako dysponent majątku przekazanego do prowadzenia działalności nadal pozostaje tworem posiadającym cechy jednostki budżetowej.


Przechodząc do kwestii opodatkowania tego typu form organizacyjnych wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostki budżetowe zostały zwolnione od podatku dochodowego, gdyż nie działają w celach zarobkowych i nie prowadzą działalności na własny rachunek. Natomiast wskazane powyżej zwolnienie, w oparciu o treść art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dotyczy zasadniczo gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych m.in. przy szkołach, które mogą pod pewnymi warunkami być zwolnione od podatku.


Warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego gospodarstwa pomocniczego utworzonego przy szkole, jak wskazano powyżej, jest przekazanie środków z tego zwolnienia na:

  1. zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
  2. finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.


Tutejszy organ podatkowy analizując cele na które, jak wskazuje podatnik w ww. zapytaniu, zostaną przekazane środki pozyskane w ramach prowadzenia sklepiku szkolnego takie jak: prenumerata czasopism, drobne pomoce dydaktyczne, nagrody książkowe ustalił, że nie wypełniają one wskazanych powyżej warunków koniecznych dla uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego.


Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego charakter powyższych wydatków wskazuje, że środki te nie będą podlegały przekazaniu na środki obrotowe gospodarstwa pomocniczego lub przekazaniu na finansowanie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego realizowanej przez jednostkę budżetową. Tym samym utworzone przy szkole gospodarstwo pomocnicze, na zasadach określonych w zapytaniu podatnika, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


W związku z tym wskazaną powyżej formę organizacyjną działalności ubocznej jednostki budżetowej obejmuje obowiązek składania deklaracji miesięcznych CIT-2 oraz wpłaty zaliczek na podatek dochodowy jak też złożenia zeznania rocznego CIT-8 w terminach i na zasadach określonych w art. 25 ust. 1 i art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Jednocześnie tutejszy organ podatkowy nadmienia, że zasady gospodarki finansowej prowadzonej m.in. przez gospodarstwa pomocnicze określa rozporządzenie Ministra Finansów z 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (Dz. U. Nr 122, poz. 1333).


Tym samym tutejszy organ podatkowy nie podziela - przedstawionego w powyższym zapytaniu - stanowiska podatnika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika