Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dofinansowania projektu z publicznych środków wspólnotowych (...)

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dofinansowania projektu z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z publicznych środków budżetowych państwa.

W dniu 17.08.2006 r. Podatnik złożył do tut. organu zapytanie w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług: dofinansowania projektu z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z publicznych środków budżetowych państwa.

Pismem z dnia 04.09.2006r. tut. organ wezwał podatnika do doprecyzowania zapytania poprzez wskazanie na co konkretnie przeznaczane są zarówno publiczne środki krajowe jak i zagraniczne; czy mają one wpływ na kwotę należną z tytułu świadczenia przez podatnika usługi lub dostawy i kto jest ewentualnym odbiorcą usługi bądź dostawy. Pismem z dnia 12.09.2006r. oraz 14.09.2006r. bez znaku podatnik wyjaśnił, iż przedmiotowe środki zostały przyznane na realizację projektu 'Laboratorium Testów Przesiewowych i Alternatywnych na rzecz Biotechnologii, Farmacji i Kosmetologii'. Projekt ma na celu zrealizowanie specjalistycznego laboratorium, działającego w priorytetowych dziedzinach polskiej gospodarki. Środki służą do zakupu wyposażenia laboratoryjnego oraz modernizacji specjalistycznego laboratorium.

Porady prawne

Podatnik uważa że w związku z tym, iż Instytucja Wdrażająca przyznająca środki jest jedynie płatnikiem oraz sprawuje funkcję kontrolną wykorzystania finansów publicznych natomiast nie jest odbiorcą jakiejkolwiek usługi; szczegółowe rozliczenie pozyskanych i wydatkowanych środków w danym okresie odbywa się wg określonych wzorów sprawozdań i wniosków beneficjenta o płatności; w księgach rachunkowych ewidencja rozliczeń inwestycyjnych odbywa się na podstawie wewnętrznego dokumentu (polecenia księgowania) co stanowi o neutralności podatkowej w zakresie podatku VAT - przedmiotowe dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie tut. organ ma na uwadze zapis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, który stanowi, iż opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie, rozumie się co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy. Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa wyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych, a co za tym idzie również z ich dofinansowania wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W przypadkach gdy podmiot świadczący usługę naukowo-badawczą uzyska środki które stanowią część lub całość np.: dopłaty do ceny (kwoty należnej) za usługę, kwoty tej dopłaty wchodzą do podstawy opodatkowania wg stawki właściwej dla świadczenia którego dotyczą uwzględniając brzmienie art. 29 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powyższych unormowań wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiekszają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy dla podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika. Zatem opodatkowaniu podlegają wyłącznie te dotacje, które stanowią składnik ceny dostawy towaru lub ceny świadczonej usługi.

Jeżeli zatem wykonywane przez Podatnika czynności w zakresie badań naukowych i prac badawczo rozwojowych nie stanowią usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 8 ust. 1 tejże ustawy, wówczas nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji opodatkowaniu temu nie podlegają również otrzymane dotacje, dopłaty lub inne środki finansowe związane z tymi czynnościami.

Przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Niniejszą interpretację wydano na podstawie niżej opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika