Zwolnienie z VAT przy refakturowaniu usługi przesłania towarów handlowych będących przedmiotem dokonanej (...)

Zwolnienie z VAT przy refakturowaniu usługi przesłania towarów handlowych będących przedmiotem dokonanej przez Podatnika dostawy, za pośrednictwem poczty polskiej na finalnego odbiorcę.

Niniejszą interpretację wydano na podstawie niżej opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia.

W dniu 10.11.2006 r. Podatnik złożył do tut. organu zapytanie w przedmiocie wskazania czy refakturując usługę przesłania towarów handlowych będących przedmiotem dokonanej przez niego dostawy, za pośrednictwem poczty polskiej na finalnego odbiorcę ma prawo zastosować zwolnienie z VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów samochodowych. Część klientów zakupuje i odbiera zakupione towary handlowe osobiście. Część klientów składa zamówienia telefonicznie, faksem lub internetem i prosi o dostarczenie zakupionych towarów do ich siedziby. W takich przypadkach Podatnik przesyła zakupione towary - w chwili obecnej - za pośrednictwem poczty.

Porady prawne

Zdaniem Podatnika:' świadczę nabywcy dwa odrębne świadczenia, zgodnie z art. 2 ust. 1 VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17.05.1977 r. Po pierwsze dostawę zakupionego towaru handlowego w rozumieniu art. 5 ust. 1 VI Dyrektywy (przeniesienie prawa do rozporządzania dobrami materialnymi jak właściciel) i art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 50, poz. 535 ze zm.). Po drugie świadczenie, jest tylko refakturowaniem usługi przesyłania zakupionego towaru handlowego faktycznie świadczonej przez usługodawcę na finalnego odbiorcę (nabywcę towaru handlowego).

Za takim stanowiskiem przemawiają następujące okoliczności świadczenia usługi przesyłania towaru handlowego.
1) przedmiotem refakturowania jest tylko usługa w rozumieniu art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
2) z usługi przesyłania towaru handlowego korzysta jedynie odbiorca finalny tj. nabywca kupujący towar handlowy, ja nie korzystam w ogóle, pomimo, że na mnie jest wystawiana pierwotna faktura,
3) usługa przesyłki może być świadczona przez różne firmy, jeśli będzie to poczta polska to usługa jest zwolniona z VAT ( zał. nr 4 do ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT), jeśli będzie to firma kurierska lub spedycyjna to usługa jest opodatkowana stawką 22 %,
4) odpowiedzialność wobec nabywcy towaru handlowego za realizację usługi przesyłki ponosi w całości usługodawca (poczta, firma kurierska, firma spedycyjna) wystawiający pierwotną fakturę,
5) odsprzedaż usługi przesłania towaru handlowego dokonywana będzie po cenie zakupu bez doliczania jakiejkolwiek marży,
6) pozostaje nie zmieniony (symbol PKWiU) charakter odsprzedawanej usługi,
7) dokonując refakturowania wystawię na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) z zastosowaniem tej samej stawki vat, które ma zastosowanie do pierwotnej faktury wystawionej przez usługodawcę.

W związku z powyższym do świadczenia pierwszego, tj.: dostawy towaru handlowego ma zastosowanie stawka 22 %, do świadczenia drugiego ma zastosowanie ta sama stawka VAT lub zwolnienie z VAT, które ma zastosowanie do pierwotnej faktury wystawionej przez usługodawcę.

Paragony i faktury będą wystawiane w sposób rozdzielający koszt przesyłki i koszt zakupowanego towaru.Ponadto na paragonie/ fakturze koszt przesyłki będzie identyczny z rzeczywistym cennikiem Poczty Polskiej.'

Wobec powyższego Podatnik zwrócił się z zapytaniem: 'czy mam prawo wyodrębnić dwa świadczenia: pierwsze - dostawę towarów handlowych opodatkowaną stawką VAT 22 % i drugie - usługę przesłania towaru jako zwolnioną z vat (zał. nr 4 do ustawy o vat w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o vat), czy też muszę zastosować do obu czynności stawkę VAT właściwą dla świadczenia pierwszego (w tym przypadku 22 %).'

Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie tut. organ wziął pod uwagę, co następuje:

Ustawa z dnia 22 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą, przewiduje dwa rodzaje zwolnień: podmiotowe i przedmiotowe. Ze zwolnienia podmiotowego mogą korzystać określone podmioty, ze względu na swój status lub ze względu na osiągane obroty. Ze zwolnienia przedmiotowego natomiast korzystają określone czynności wymienione w ustawie lub też w rozporządzeniach wykonawczych.Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwolnione są usługi wymienione w poz. 2 załącznika nr 4 do ustawy świadczone przez pocztę państwową, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 64.11. Takie sformułowanie tej pozycji oznacza, że objęte nią zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych, świadczonych przez pocztę państwową. Z uwagi na specyficzny, podmiotowo-przedmiotowy charakter zwolnienia nie może być ono stosowane do usług wykonywanych przez podmioty niebędące pocztą państwową, a co za tym idzie brak jest podstaw do ich refakturownia.
Jak wynika ze stanu faktycznego podatnik dokonując refakturowania kosztów przesyłki na swojego kontrahenta obciążałby go dodatkowo kosztami usługi pocztowej. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W związku z powyższym kwota należna obejmuje wszystkie koszty związane z dostawą towarów przez podatnika, kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy. W przedmiotowej sprawie, koszty przesyłki towarów zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towaru, co oznacza, że podstawa opodatkowania przy dostawie tego towaru powinna obejmować również kwotę stanowiącą zwrot kosztów przesyłki. Ponieważ koszt przesyłki jest wliczany do podstawy opodatkowania u sprzedawcy, zatem powinien być opodatkowany taką stawką podatkową jak sam towar w przedmiotowej sprawie 22 % , a na wystawianej fakturze nie powinien stanowić odrębnej pozycji faktury lecz być uwzględniony w cenie sprzedaży towaru.

Wobec powyższego tut. organ postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. Przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika