Dotyczy: opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nabywanych usług telewizji które są sklasyfikowane (...)

Dotyczy: opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nabywanych usług telewizji które są sklasyfikowane w/g PKWiU 92.20.12.-00.00.

Działając na podstawie:
- art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art.217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
- art.5 ust.1 pkt 1, art. 8 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 41 ust. 2, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a, art. 88 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 3, pkt 4 lit. a i b, pkt 5 lit. a i b, art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a i b, pkt 2, pkt 3, pkt 4 lit a, b i c, pkt 5, pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Nr ... z dnia 20.11.2006 roku (data wpływu 21.11.2006 roku), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia uznać za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Porady prawne

W/w wnioskiem Jednostka zwróciła się do tutejszego Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedmiotowej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny sprawy:

Jednostka zwraca się z wnioskiem o udzielenie informacji dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nabywanych przez Nią usług telewizji, które wg Jednostki są sklasyfikowane w/g PKWiU 92.20.12.-00.00. Z uzasadnienia wniosku wynika, że Jednostka w ramach prowadzonej działalności miedzy innymi świadczy usługi telewizji kablowej, które polegają głównie na reemisji programów telewizyjnych w sieci kablowej. Programy są nadawane zarówno przez nadawców krajowych jak i zagranicznych z którymi Jednostka podpisała umowy o udzieleniu prawa do retransmisji danego programu w sieci kablowej. Umowy te są przez nadawców nazwane umowami licencyjnymi. Nadawcy przyjęli stawkę podatku VAT w wysokości 22%, jak dla sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych.
Jak wskazano dalej we wniosku Jednostka wystąpiła do nadawców programów telewizyjnych o dokonanie stosownych korekt w zakresie stosowanej stawki podatku od towarów i usług. Jeden z nadawców dokonał korekty wystawionych faktur ze stawką 22% na stawkę 7%, drugi z nadawców nie udzielił odpowiedzi i nadal wystawia faktury z 22% stawką VAT, a trzeci nadawca udzielił informacji, że jest w posiadaniu pisma od Naczelnika Urzędu Skarbowego, które potwierdza stanowisko nadawcy, że zastosowana przez niego 22% stawka VAT jest prawidłowa.
Jednostka zwraca się z zapytaniem jaka winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług dla w/w usługi.
Ponadto zwraca się z zapytaniem czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w przypadku, gdy zastosowana stawka VAT jest błędna.

Stanowisko Jednostki:

W ocenie Jednostki sprzedaż programów telewizyjnych przez nadawców krajowych winna być sklasyfikowana w/g PKWiU 92.20.12-00.00 jako 'Usługi telewizji' i winna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Według Jednostki przysługuje Jej również prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, na których została zastosowana błędna stawka podatku VAT.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

Na podstawie art. 5 ust.

1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej 'podatkiem', podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 155 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92.2 - usługi radia i telewizji, inne niż określone w poz. 12 załącznika nr 4, z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi;
2) działalności agencji informacyjnych.

Natomiast w pozycji 12 załącznika nr 4 do ustawy - WYKAZ USŁUG ZWOLNIONYCH OD PODATKU - zostały wymienione sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92.2 - usługi publicznego radia i telewizji, z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi;
2) działalności agencji informacyjnych.

Wskazany przy w/w klasyfikacjach 'ex' oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu / usługi z danego grupowania.

Na podstawie art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124.
Zgodnie z art.86 ust.2 pkt 1 lit a ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust.3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art.88 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

1) importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w załączniku nr 5 do ustawy;
2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;
3) paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art.86 ust.

3;
4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art.119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
5) towarów i usług, których nabycie:
a) zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art.113 ust.1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art.113 ust.5 i 7,
b) nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

W myśl art.88 ust.3a ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiana faktur lub faktur korygujących,
b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku
- a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana;
3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentująca tę samą sprzedaż;
4) wystawione faktury lub faktury korygującą lub dokumenty celny:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowania przepisy art.58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6) zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawierają informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Jednostka dokonuje reemisji programów telewizyjnych w sieci kablowej. Od nadawców krajowych otrzymuje faktury VAT ze stawką podatku w wysokości 22% jak również w wysokości 7%. Zdaniem Jednostki świadczone przez nadawców usługi należy sklasyfikować w/g PKWiU 92.20.12-00.00 jako usługi telewizji, dla których to usług winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Naczelnik tutejszego Organu podatkowego podkreśla, iż prawidłowe opodatkowanie wiąże się z poprawnym zakwalifikowaniem wyrobu lub usługi. Odpowiedzialnym za właściwe klasyfikowanie towarów i wykonywanych usług jest podatnik. Organ podatkowy nie jest uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług i towarów a jedynie do potwierdzania zasadności stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy sprzedaży towarów i usług prawidłowo zakwalifikowanych przez podatnika. W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji można zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Łódź, ul.Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Biorąc jednak pod uwagę cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić iż w zakresie usług objętych grupowaniem PKWiU 92.

2 'Usługi radia i telewizji':
1) stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22% stosuje się do usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi, a także do usług wykonywanych w ramach działalności agencji informacyjnych,
2) zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi inne, niż wymienione w powyższym pkt 1, świadczone przez podmiot będący telewizją publiczną albo radiem publicznym,
3) stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% stosuje się do usług innych, niż wymienione powyżej w pkt 1 i 2.

Przyjmując zatem, że wskazana w złożonym zapytaniu przez Jednostkę klasyfikacja PKWiU 92.20.12-00.00 dla nabywanych przez Nią usług od odbiorców krajowych jest prawidłowa, oznacza że w przedmiotowej sprawie właściwa jest ostatnia z przedstawionych możliwości, a zatem nabywane przez Spółdzielnię usługi winny być opodatkowanie podatkiem od towarów i usług według stawki 7%. Zaznaczyć należy, że za prawidłową stawkę w tym przypadku odpowiedzialni są wystawcy faktur, a nie nabywca, tj. Jednostka.
Ponadto wskazać należy, że zacytowane wcześniej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie uzależniają prawą do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług, które zostały opodatkowanych niewłaściwą - zawyżoną, stawką podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Jednostki w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Odpowiedzi udzielono wg. stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania, wyłącznie w oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu, przepisów prawa w omawianym zakresie, a także okoliczności stanu faktycznego - informacja ta nie ma zastosowania.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika