Dotyczy: zapytanie odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych i podatku naliczonego (...)

Dotyczy: zapytanie odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych i podatku naliczonego od zakupu paliwa do pojazdów nie posiadających świadectwa homologacji.

W odpowiedzi na pismo z dnia 27.12.2004 r., w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych i podatku naliczonego od zakupu paliwa do pojazdów nie posiadających świadectwa homologacji, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie informuje, że na podstawie art. 86 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 535), w przypadku usługobiorców użytkujących samochody, o których mowa w ust. 3 i 5, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnych charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturami. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może jednak przekroczyć kwoty 5.000 zł.

Porady prawne

Zgodnie zatem z w/w art. 86 ust. 7 w przypadku użytkowania na podstawie umowy leasingu samochodu o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru DŁ = 357kg + n x 68kg ? wynikającego z art. 86 ust. 3, użytkującemu taki samochód przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturami nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Na podstawie art. 86 ust. 5 dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w art. 86 ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z uzyskania świadectwa homologacji, wydanej zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje sie również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 535), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

Zgodnie zatem z w/w art. 88 ust. 1 pkt 3, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje sie do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru DŁ = 357kg + n x 68kg - zawartego w art. 86 ust. 3 ustawy.

Jeżeli zaś paliwa silnikowe, olej napędowy oraz gaz wykorzystywane są do napędu samochodów o dopuszczalnej ładowności równej lub większej niż określona według powyższego wzoru, to odliczenie podatku zawartego w cenie paliwa oleju oraz gazu stosuje się na zasadach ogólnych.

Stosownie do brzmienia art. 86 ust. 5 dopuszczalna ładowność pojazdów określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z uzyskania świadectwa homologacji, wydanej zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

W związku z powyższym, podatnik na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub świadectwa technicznego wydanego dla danego typu pojazdu może udokumentować, iż dopuszczalna ładowność pojazdu jest równa lub większa niż określona według wzoru zawartegow art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów zobowiązany był dołączyć do sprzedanych pojazdów wyciągi ze świadectwa homologacji, stanowiące dla organu rejestrującego źródło informacji o danych technicznych pojazdów.

Przed rokiem 1984 obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego stwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym lub wyciągowi z zaświadczenia dopuszczalności typu, które było ówczesnym odpowiednikiem świadectwa homologacji.

Podatnicy użytkujący pojazdy, które zostały wyprodukowane lub importowane ? mają możliwość uzyskania od producenta lub importera dokumentu potwierdzającego wydanie dla danego pojazdu wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania tego świadectwa, a w związku z tym ? ustalenia możliwości odliczenia kwoty podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów.

Z powołanych powyżej przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem danego pojazdu za inny pojazd samochodowy. Istotne jest, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność samochodu jest wyższa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 ustawy.

Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych potwierdzających, że dany typ pojazdu odpowiada określonym warunkom technicznym. Świadectwa te przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot dla którego zostały wydane ? producenta lub importera.

Podobne zasady homologacji pojazdów obowiązują w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy wyjaśnić, że np. europejskie świadectwo homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.

Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy dotyczący braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy nie ma zastosowania do pojazdów, jeżeli z danych technicznych dla danego typu pojazdów, określonych na podstawie wyciągów ze świadectwa homologacji wynika, iż posiadają kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków.

W przypadku użytkowania samochodu ciężarowego, nie posiadającego homologacji, który w konkretnym stanie faktycznym u danego podatnika bezspornie konstrukcyjnie przeznaczony jest wyłącznie do przewozu towarów, nie ma zastosowania w/w art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli zatem z konstrukcji samochodu wynika, że jest on przeznaczony wyłącznie do przewozu towarów, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku na ogólnych zasadach określonych w w/w ustawie o podatku od towarów i usług.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika