Zaliczenie transakcji polegającej na przyznaniu statusu LIR-a (Lokalny Rejestr Internetowy) oraz na (...)

Zaliczenie transakcji polegającej na przyznaniu statusu LIR-a (Lokalny Rejestr Internetowy) oraz na przydzieleniu zasobów sieciowych przez RIPE NCC (organizacja wspierająca infrastrukturę sieci Internet) do importu usług oraz wystawienie w tym zakresie faktury wewnętrznej.

Wnioskiem z dnia 28.03.2007r. Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym zaliczenia transakcji polegającej na przyznaniu statusu LIR-a (Lokalny Rejestr Internetowy) oraz na przydzieleniu zasobów sieciowych przez RIPE NCC (organizacja z siedzibą Holandii wspierająca infrastrukturę sieci Internet) do importu usług oraz wystawienia w tym zakresie faktury wewnętrznej.

Jak wynika z treści pisma w sprawie udzielenia interpretacji Strona, będąc operatorem telekomunikacyjnym i chcąc rozszerzyć zasięg prowadzonej działalności musi zostać członkiem RIPE NCC, a w konsekwencji stać się LIR-em, by móc dysponować zasobem adresów IP (unikatowy numer przyporządkowany każdemu urządzeniu, które chce działać w sieci Internet) w liczbie przewyższającej liczbę adresów przyznawanych bezpłatnie. W związku z powyższym Podatnik za usługi przyznania statusu LIR-a oraz za przydzielenie adresów przez RIPE NCC otrzymał fakturę zawierającą opłatę startową oraz opłatę serwisową za przydział zasobów sieciowych.

Porady prawne

Zdaniem Podatnika przedmiotowe usługi stanowią import usług świadczonych w Polsce ponieważ zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT świadczone są na rzecz podatnika majacego siedzibę (...) na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę. Strona, na podstawie wystawionej przez RIPE faktury, wystawia fakturę wewnętrzną z wykazanym podatkiem należnym, który jednocześnie jest podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl przepisu art. 2 pkt 9 powołanej ustawy importem usług jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy o VAT Podatnikami są min. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Polski), tu. w Holandii.

Przepisu 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie stosuje się jednak w przypadku świadczenia usług (...), od których podatek należny został rozliczony.

Ustęp 2 cytowanego przepisu przewiduje sytuacje, gdzie usługobiorca usługi świadczonej przez podatnika, który posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, nie jest podatnikiem. Powyższe wyłączenie nie dotyczy jednak usług określonych w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, tj. usług wymienionych w art. 27 ust. 4 świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

rzez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

  1. miejscem świadczenia usługi (stosownie do treści art. 27 ustawy) jest terytorium Polski,
  2. usługodawcą jest podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium,
  3. usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania z polskim fiskusem,
  4. usługodawca nie rozliczył w Polsce należnego podatku z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy z Polski.

Biorąc pod uwagę, iż prawidłowe opodatkowanie wiąże się z poprawnym zaklasyfikowaniem wyrobu lub usługi, przy czym obowiązek prawidłowej klasyfikacji spoczywa na Podatniku oraz uwzględniając dane zamieszczone przez Stronę we wniosku, że świadczone przez nią usługi mieszczą się w zakresie art. 27 ust. 3 (przy czym art. 27 ust. 3 dotyczy tylko usług wymienionych w ust. 4 ustawy) tut. organ podatkowy stwierdza, iż przedmiotowa transakcja stanowi import usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika (...) usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W związku z powyższym, jeżeli zakupione przez Stronę usługi stanowią koszt, o którym mowa w powołanym art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, podatek należny może zostać obniżony o podatek naliczony związany z nabyciem tej usługi.Zastosowanie znajdzie wówczas art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi, m.in. kwota podatku należnego od importu usług (...).W przypadku (...) importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne: za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. (...) (art. 109 ust. 7 ustawy).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika