?Organizowanie Festiwalu Modelarstwa a stawka podatku VAT?

?Organizowanie Festiwalu Modelarstwa a stawka podatku VAT?

Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu w odpowiedzi na zapytanie z dnia 7 maja 2004 r. (data wpływu) dotyczące zastosowania stawki podatku VAT na bilety wstępu na Festiwal Modelarstwa informuje:

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy ? wykaz usług zwolnionych od podatku ? w poz. 11 wymienia się wg symbolu ex 92 w szczególności ?... usługi związane z rekreacją i sportem ? z wyłączeniem (...) 3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61); (...) 4) wstępu na imprezy sportowe.

Powyższe przedmiotowe zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) dla towarów i usług wymienionych w zał. Nr 3 do ustawy stawka podatku VAT wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy o VAT. Załącznik Nr 3 do ustawy wymienia:

  • w poz. 156 - ?Usługi rozrywkowe pozostałe ? wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10)
  • w poz. 158 wymienia ?Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61)
  • w poz. 159 ? ?Wstęp na imprezy sportowe? (bez klasyfikacji PKWiU)
Wobec powyższego z dniem 1 maja 2004 r. w/w pozycje zał. Nr 3 do ustawy podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Tutejszy organ podatkowy zauważa, iż obowiązek, prawidłowego zaklasyfikowania danego towaru lub usługi spoczywa bezpośrednio na podatniku; może on (a w wątpliwych lub spornych przypadkach ? powinien) zasięgnąć opinii organów statystycznych na temat poprawności stosowanej klasyfikacji. Organ podatkowy nie jest właściwym organem do określenia klasyfikacji statystycznych.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie regulują szaty graficznej, wyglądu biletów i ich numerowania.

W sprawie interpretacji przepisów dotyczących stosowania kas fiskalnych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu informuje, iż w rozporządzeniu z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących, Minister Finansów określił niektóre grupy podatników oraz niektóre rodzaje czynności, które zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Po 1 maja 2004 r. obowiązek stosowania kas fiskalnych wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług. Przepisy wykonawcze, wydane w oparciu o poprzednią ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.

50 ze zm.) ? nadal zachowały moc obowiązującą. Wynika to z przepisu przejściowego ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czyli art. 165, zgodnie z którym, do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7 i 9 nowej ustawy, zachowują moc dotychczasowe przepisy wydane na podstawie art. 29 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2004 r. podatników sprzedających towary lub usługi wymienione w poz. 1-46 załącznika nr 1 do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów ze sprzedaży tych towarów lub usług w obrotach ogółem podatnika z tytułu działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) (do 30 kwietnia 2004 r. art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.)), był większy niż 70%.

Jednocześnie w myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 1 traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym obowiązuje zwolnienie, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów ze sprzedaży towarów i usług zwolnionych z ewidencjonowania, wymienionych w poz. 1-46 załącznika nr 1 do rozporządzenia w obrotach ogółem, z tytułu działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był równy lub niższy niż 70 %.

Jak wynika z przedmiotowego pisma impreza została zaklasyfikowana w grupie PKWiU nr 92.72.12.-00.00 ?Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane'. Usługi wymienione w załączniku nr 1 do cytowanego wyżej rozporządzenia ujęte w poz. 40 i sklasyfikowane o symbolu PKWiU 92, tj. usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem - jeżeli udział wartości tych usług w 2003 r. stanowił ponad 70% ogólnego obrotu z tytułu działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT (dawny art. 29 ust. 1) i w 2004r. nie zajdzie okoliczność określona w cytowanym wyżej § 3 ust. 2 ? mogą korzystać ze zwolnienia od ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2004 r.

Odnosząc się ewidencjonowania sprzedaży biletów należy stwierdzić, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948) nie przewiduje szczególnego sposobu postępowania w zakresie terminu ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży powstaje z chwilą zaistnienia obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Stosownie do zasady ogólnej wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i 21 ust. 1.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, są zobowiązani, min. do:

  • dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy,
  • sporządzenia raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzenia raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca nie później jednak, niż przed rozpoczęciem sprzedaży w miesiącu następnym.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika